POTRES I PANDEMIJA POTIČU PRAZNOVJERJE? Je li čitanje horoskopa grijeh?

Snimio: M. Čobanović

Otkako nas je pogodio potres, a još prije i nemogućnost odlaska na mise, i meni se život promijenio. Ne mogu reći da je bolje. Upao sam u neku depresiju, malodušnost i nesigurnost. Rijetki kontakti koje sam imao sada su se još i prorijedili. U strahu od onoga što me čeka, a ne čeka me baš puno dobra, počeo sam čitati razna predviđanja i mišljenja o budućnosti, pa i horoskop. Premda u tome ne vidim ništa loše, čini mi se da sam ipak ozbiljno shvatio što mi poručuje horoskop. Čini mi se da sam i u Glasu Koncila čitao da je čitanje horoskopa grijeh. Je li to točno? Bojim se budućnosti, bojim se novoga potresa i zatvaranja u stanove, pa mi je horoskop kao ispušni ventil i moram priznati da izgleda vrlo pouzdano i u mom slučaju točno.

Čitatelj, Zagreb

Ne znamo što točno mislite pod »čitanjem« horoskopa, no već smo pisali o tome da samo čitanje horoskopa iz zabave ne mora biti grješno, no vjerovati u horoskope svakako je grješno. Naš ponajbolji poznavatelj te tematike dr. fra Josip Blažević piše: »Iz pastoralne perspektive lako je zapaziti da malo tko ‘čitanje horoskopa’ smatra grijehom. Većini je čitanje horoskopa tek razbibriga poput križaljke ili humora. Horoskop se u medijskom prostoru udomaćio poput muha, s čijom se prisutnošću većina već pomirila.« Dr. Blažević u svojoj knjizi »Horoskop, astrologija i vidovnjaci« navodi da postoje dvije vrste horoskopa: jedna se bavi otkrivanjem temperamenta osobe, a drugi – onakvi kakve Vi čitate – bave se proricanjem budućnosti, ali se temelje na gatanju astrologa, »koji se, uz horoskope, bave i drugim okultnim praksama«, i o tome kao vjernici moramo voditi računa, da ne upadnemo u grijeh praznovjerja ili čak krivovjerje.

Astrolog je uvijek u pravu

Ne ulazeći u dublja tumačenja svakoga pogrješnoga detalja koji imaju utjecaj na one koji ih čitaju, dr. Blažević upozorava da horoskopi i oni koji ih pripremaju, bilo za pojedince, bilo onako »općenito«, zapravo manipuliraju ljudima: »Među najrasprostranjenijim manipulacijskim metodama jesu uopćena i terminološki neodređena proročanstva podložna višeznačnomu tumačenju. Slijede ih predviđanja događaja čija se ispunjenja smještaju u daleku budućnost koja će biti zaboravljena ili će s vremenom za njih splasnuti zanimanje.« Isto tako, na neki nas način upozorava da astrolozi i svi koji pripremaju horoskope računaju baš na našu lakovjernost i praznovjernost jer su »praznovjerni uvijek skloni pamtiti samo ono što potvrđuje njihova uvjerenja, a ignorirati razvidne dokaze koji pokazuju suprotno«. Recimo, baš kao i kod Vas, astrolog i/ili horoskop može reći ili može pisati da ćemo vjerojatno sljedećih dana doživjeti prometnu nesreću.

»Traženje savjeta u horoskopima, astrologija, gatanje u dlan, tumačenje znamenjâ i kockî, pojave vidovitosti, utjecanje medijima – sve to prikriva volju gospodovanja nad vremenom, poviješću i konačno nad ljudima, a ujedno i želju da se umilostive skrite moći. To je sve u proturječju s čašću i štovanjem, združenim sa strahopoštovanjem prožetim ljubavlju, koje dugujemo samo Bogu«, kaže Katekizam Katoličke Crkve.

Mi sami možemo to doživjeti kao rezultat te sugestije ili prirodnim tijekom, upozorava dr. Blažević i dodaje: »Ako se nesreća dogodi, to će biti potvrda da je astrolog imao pravo. Ako se ne dogodi, astrolog si opet pripisuje zasluge jer je klijenta upozorio pa je ovaj izbjegao nesreću. U svakom slučaju astrolog je uvijek u pravu. Kad se jednom pojedinac izgubi u vrtlogu magijske svijesti, poslije mu je vrlo teško pomoći da se osovi na razum.«

Razgovor sa svećenikom, drugima, Bogom…

A da se to ne bi dogodilo i Vama, kao što se nekima doista i dogodilo, mi bismo Vam svakako preporučili – i to toplo – da se klonite čitanja horoskopa i da svoj život usmjerite na pozitivno razmišljanje. Molite, otiđite u crkvu, razgovarajte sa svojim svećenikom i zamolite ga za duhovni razgovor i sakrament pomirenja, kako biste se ponovno ojačali u duhu, jer ste sada zabrinuti. Zamolite ga da Vam preporuči i knjige koje biste mogli čitati kada ste sami, a o kojima onda možete razgovarati i s onima s kojima se susrećete i družite, premda kažete da to činite rijetko. Razgovor s drugima može nam puno pomoći i može nam biti od koristi, a razgovor s Bogom u molitvi može nas ojačati kako bismo izišli iz svoje nesigurnosti i živjeli mirnim životom, unatoč životnim okolnostima koje nam ne idu uvijek u prilog. Zamolite svećenika da Vam preporuči i neke molitve, možda i duhovnu obnovu ili duhovne vježbe, kako biste ponovno stekli duhovni mir.

Isus je s nama »u sve dane«

Za kraj našega odgovora želimo Vas podsjetiti i na stajališta koja izražava Katekizam Katoličke Crkve (KKC). Njega se treba držati svaki vjernik, a u njemu jasno piše: »Treba odbaciti sve oblike gatanja: tražiti pomoć od Sotone ili zloduhâ, zazivati duše pokojnikâ, ili vršiti druge radnje za koje se krivo misli da mogu ‘otkriti’ budućnost. Traženje savjeta u horoskopima, astrologija, gatanje u dlan, tumačenje znamenjâ i kockî, pojave vidovitosti, utjecanje medijima – sve to prikriva volju gospodovanja nad vremenom, poviješću i konačno nad ljudima, a ujedno i želju da se umilostive skrite moći. To je sve u proturječju s čašću i štovanjem, združenim sa strahopoštovanjem prožetim ljubavlju, koje dugujemo samo Bogu. Sva djela magije i čaranja, kojima bi se htjelo podložiti tajne moći i staviti ih u vlastitu službu te steći nadnaravnu moć nad bližnjim – pa bilo i zato da mu se pribavi zdravlje – teška je povreda kreposti bogoštovlja. A ta djela treba još više osuditi kada ih prati namjera da se drugima škodi ili kad se njima traži zahvat zloduhâ. Za osudu je također nošenje amajlija. Spiritizam često uključuje djela gatanja i magije. Crkva upozorava vjernike da ga se čuvaju. Nezakonito traženje pomoći od tzv. tradicionalnih lijekova ne opravdava ni zazivanje zlih sila ni iskorištavanje lakovjernosti drugoga« (KKC 2116-2117).

Imajući sve rečeno u vidu, valja nam zaključiti Isusovim riječima koji nam kaže: Ne bojte se, »ja sam s vama u sve dane – do svršetka svijeta!« (Mt 28, 20).

IZVORGlas Koncila br. 26/2020.
Prethodni članakMLADI, DEMOKRACIJA I KRŠĆANSTVO Mladi mogu politiku vratiti na pravi put
Sljedeći članakRANJENE CRKVE ZAGREBAČKE NADBISKUPIJE Župa sv. Mihaela – Gračani