SPAS U SUSRETU DVAJU RANJENIKA Ranjeni čovjek i ranjeni Krist

Četvrta korizmena nedjelja (2 Ljet 36, 14-16. 19-23; Ef 2, 4-10; Iv 3, 14-21)

Snimio: Z. Atletić

Teološki govor o odnosu milosti i grijeha nikada nije bilo lako shvatiti. Svi će se složiti da im je više ili manje jasna narav grijeha jer u svojem životu kušaju njezinu razornost. No postoje i oni koji ni sam grijeh u sebi ne shvaćaju do kraja. Jednima je to tek prekršaj norme koju bi nametao zakonodavac ili pak sam Bog, a drugima kao da to više i nije tako važno. Isti problem spominje još papa Pio XII. četrdesetih godina 20. stoljeća kad u svojim katehezama upozorava kršćane da su već pomalo izgubili osjećaj za grijeh.

Koliko god je, dakle, pogrješno stajalište onih koji na grijeh gledaju tek kao na prekršaj zakona, i to moralnoga zakona, čini se da još više griješe oni kojima grijeh uopće više nije problem jer ne vjeruju u njegovu duhovnu moć. Upravo će iz toga razloga dijelu vjernika uistinu biti teško shvatljiva liturgijska čitanja četvrte korizmene nedjelje koja redom govore o grijehu kao razornoj sili.

Kako bi istinski živio sada, čovjek mora uvidjeti da mu je za ispunjenost njegova trenutka i za davanje smisla tomu trenutku na zemlji uistinu potreban odnos s Bogom. Taj će odnos često biti nejasan, pun svakojakih pitanja – ali će to ipak biti odnos sa živim Bogom

No kao i u Drugoj Ljetopisa tako i kod Pavla, a onda i u evanđeoskom odlomku, rješenje turobne situacije bit će u promatranju grijeha kao razorne sile koja čovjeka lišava identiteta te ga čini očajnim.

Nerijetka zbunjenost o grijehu i milosti

Grijeh i milost nisu dakle u kompatibilnu odnosu. Naime, često se u teološkom i javnom diskursu može uočiti uistinu nejasan govor o tom odnosu. Ili se odveć naglašava grijeh ili pak milost koja time postaje zakrpa za ljudsku glupost. Sve pak uklopljeno u lijepo usklađen govor o poniznosti pred Bogom i malenost čovjeka koji, čini se, uopće nije sposoban biti dobar, odnosno živjeti istinski moralno. Na taj način odnos grijeha i milosti biva uvelike banaliziran, a mnogima je upravo to razlog napuštanja vjere. Jer, kao što će reći poznati talijanski pisac koji piše pod imenom Pif: »Pih, kada Bog svima prašta!«

I doista iskustva svećenika u pastoralnom radu s ljudima pokazuju da je čovjek u govoru o grijehu i milosti nerijetko zbunjen. Pita se: Kako to da Bog svima prašta, bez obzira što radili u svojem životu? Kako bi se razriješila zbunjenost i nelagoda u vjerničkom promišljanju o grijehu i milosti, valja pogledati Ivanov evanđeoski odlomak koji nam donosi spasonosno, ali nipošto banalno rješenje.

Kako vjerovati i kada vjerovati?

Ivan pripovijeda o Kristu koristeći se Mojsijevom gestom u vrijeme turobnih izraelskih peripetija s Bogom. Na tjeskobnu putu izlaska iz ropstva u slobodu narod je proživljavao i uspone i padove u vjeri. S jedne je strane vjerovao, jer inače vjerojatno ne bi ni pošao na put prema slobodi, a s druge je strane često na tom putu propitivao sama sebe o smislu putovanja. Često mu se činilo da je možda lakše ostati u ropstvu, čak i pod cijenu gubitka vlastitoga identiteta. Posebno se u trenutcima gladi i ugriza zmija prisjećao ljepote života u sitosti i sigurnosti. Doduše, pod tuđim barjakom – ali siti i vrlo zaposleni. Tada se o odnosu s Bogom i ne razmišlja. Nego se živi i radi. No takav je život za biblijskoga pisca lišen punine i istinskoga zadovoljstva, upravo zato što je lišen odnosa s Bogom. No u to treba istinski vjerovati, inače sav govor o grijehu, milosti i Bogu nema velikoga smisla. Međutim, kako vjerovati i kada vjerovati?

Vjerovati, čini se, treba sada! I to u realnim okvirima svojega života pod nebom; života koji već sada valja živjeti u punini, a ne tek u čekanju nečega što će doći. I baš se u tome »sada i ovdje« krije temeljni problem. Naime, kako bi istinski živio sada, čovjek mora uvidjeti da mu je za ispunjenost njegova trenutka i za davanje smisla tomu trenutku na zemlji uistinu potreban odnos s Bogom. Taj će odnos često biti nejasan, pun svakojakih pitanja – ali će to ipak biti odnos sa živim Bogom, i to odnos u vjeri. Isti će odnos često biti zamagljen grijehom koji se događa u tijelu i po tijelu.

Trajni ostanak u prostoru slobode

Uočivši grijeh i spoznavši da mu upravo on stvara teškoće u življenju njegova trenutka na zemlji, čovjek je uvijek nanovo doveden pred izbor: iznijeti taj grijeh na svjetlo i predati ga Bogu ili pak i dalje ostati nezadovoljan i gledati ranjenost osobnim grijehom, a ne biti zagledan u ranjenoga Krista.

Lijek je, dakle, u tome da se vlastita ranjenost i grijeh, koliko god se oni činili nerješivima, stave pred križ koji prikazuje Krista ranjenika. Ali ne ranjena vlastitim grijesima, nego ranjena iz ljubavi prema ljudskim ranama

Čini se da je tu smisao Ivanova simboličnoga govora o uzdignutoj zmiji i Kristu na križu. Oni su prikaz čovjeka pred otajstvom svojega lutanja i odlaženja od Boga te istodobno prikaz istoga otajstva čovjeka pred otajstvom Boga koji nudi lijek za ljudsku ranjenost.

Lijek je, dakle, u tome da se vlastita ranjenost i grijeh, koliko god se oni činili nerješivima, stave pred križ koji prikazuje Krista ranjenika. Ali ne ranjena vlastitim grijesima, nego ranjena iz ljubavi prema ljudskim ranama. I tada se, u susretu dvaju ranjenika, ranjena čovjeka i ranjena Krista, događa izlijevanje milosti. I ponovno biva jasno: osobni grijeh u susretu s milošću ne biva opravdan ili proglašen dobrim, jer bi tako čovjek ponovno bio na početku, u svojem lutanju, nego biva oprošten. Štoviše, po snazi milosti oproštenja i sam oprošteni grijeh postaje poziv na trajni ostanak u prostoru slobode i Kristova dara milosti. Tada se uistinu ispraznim i suludim čini ponovno griješiti i sebe ranjavati.