MLADI MLADIMA Mediji služe za povezivanje, solidarnost i velikodušnost

Foto: Shutterstock | Na Svjetski dan sredstava društvenih komunikacija Crkva nas potiče na sagledavanje medija kao alata u vlastitom duhovnom životu, ali i kanala kojima možemo širiti ljubav, razumijevanje i poštovanje

Kad pomislimo da je o važnosti medija i njihove slobode sve rečeno, pred medijima i nama, njihovim korisnicima, stvori se novi izazov. Nisu li nas upravo pandemija i potresi podsjetili na nezamjenjivu ulogu medija za informiranje o događajima u našoj blizini, povezivanje s ljudima u nevolji, slušanje Božje riječi čak ako na misu ne možemo »fizički« te razumijevanje svijeta u kojem živimo? Uz ta još aktualna pitanja, ovaj mjesec slavimo i dva važna datuma za medije i medijske djelatnike – Svjetski dan slobode medija 3. svibnja i Svjetski dan sredstava društvenih komunikacija 16. svibnja. Upravo zato valja još jednom istaknuti uloge i potencijal koje mediji posjeduju, ali i odgovornost koju ima svaki medijski korisnik.

Svjetski dan slobode medija koji smo obilježili na početku svibnja podsjetio nas je na važnost slobode medija i načela na kojima se ona temelji, ali i potaknuo na razmišljanje o problemima i izazovima s kojima se mediji susreću. Na Svjetski dan sredstava društvenih komunikacija, koji slavimo upravo u nedjelju 16. svibnja, Crkva nas potiče na sagledavanje medija kao alata u vlastitom duhovnom životu, ali i kanala kojima možemo širiti ljubav, razumijevanje i poštovanje. Ta nam dva dana mogu biti poticaj da dođemo bliže odgovorima na pitanja kako se koristiti medijima kao sredstvima povezivanja i premošćivanja razlika, a ne njihova produbljivanja. Poznato je da mediji imaju veliku ulogu u svakodnevnom životu prosječnoga čovjeka te da su mladi osobito izloženi medijima i društvenim mrežama tijekom cijeloga dana, pa je stoga promišljanje o načinima na koje se koristimo medijima i sadržajima koje gledamo, slušamo i čitamo iznimno važno za razumijevanje naše uloge u pretvaranju medija u sredstva za povezivanje i razumijevanje, a ne neslaganje i netrpeljivost.

Mediji, dakako, mogu biti izvrsno sredstvo za povezivanje s drugima, iskazivanje solidarnosti i jedinstva ili pružanje pomoći i potpore. Suvremene nam komunikacijske tehnologije pružaju gotovo neograničen odabir načina prenošenja vlastitih vrijednosti, misli i osjećaja, kao i nebrojene prilike za dijalog s drugima i drugačijima. Međutim, sve veća dostupnost novih tehnologija poziva i na veći oprez u njihovoj upotrebi, kao i na odgovornost u komunikaciji s drugima.

Na Svjetski dan sredstava društvenih komunikacija Crkva nas potiče na sagledavanje medija kao alata u vlastitom duhovnom životu, ali i kanala kojima možemo širiti ljubav, razumijevanje i poštovanje.

Prijenos kršćanske vjere: »Dođi i vidi«

»Dođi i vidi« (Iv 1, 46). Komunicirati susrećući ljude tamo gdje jesu i kakvi jesu, tema je ovogodišnje poruke pape Franje povodom Svjetskoga dana sredstava društvenih komunikacija. U toj nam poruci Sveti Otac poručuje da je upravo poziv: »Dođi i vidi« metoda svake istinske ljudske komunikacije. Ujedno je to poziv da iziđemo iz samodopadnosti da nešto »već znamo« te iziđemo među ljude i poslušamo što nam imaju reći. Također, poziv je to da otvorimo svoje srce i um prema novim spoznajama i novim susretima.

Svjetski dan slobode medija koji smo obilježili na početku svibnja podsjetio nas je na važnost slobode medija i načela na kojima se ona temelji, ali i potaknuo na razmišljanje o problemima i izazovima s kojima se mediji susreću.

Zadaća je novinarstva prikazati stvarnost, a Papa piše da je upravo poziv: »Dođi i vidi« najlakši način upoznavanja stvarnosti i provjeravanja istinitosti. Poruka govori o zabrinjavajućem stanju u javnom prostoru u kojem prevladavaju veoma slični informativni sadržaji kao posljedica proizvodnje sadržaja u redakcijama, »bez trošenja cipela«. Takav nas način stvaranja medijskoga sadržaja vodi do krize u kojoj se gubi radost susreta s bližnjima te se više ne zna prepoznati što je istina jer se zanemaruje onaj temeljni, istinski poziv: »Dođi i vidi.« U svojoj se poruci papa Franjo osvrnuo i na pandemiju upozorivši na postojeću opasnost da se o njoj govori samo iz perspektive bogatoga svijeta, pa nas podsjeća da se u dostupnosti cjepiva i zdravstvene skrbi općenito ne smiju isključiti najsiromašniji. Govoreći o internetu i društvenim medijima, Papa ističe njihove dobre strane, no skreće nam pozornost i na činjenicu da je internet moćno oruđe koje od nas kao korisnika traži odgovornost prilikom širenja i primanja sadržaja jer smo svi odgovorni za komunikaciju u kojoj sudjelujemo – pozvani smo biti svjedocima istine: ići, vidjeti i dijeliti.

Pogled pape Franje na novinarstvo može se sažeti u nekoliko riječi: pokrenuti se i željeti vidjeti. U svojoj poruci Papa zahvaljuje novinarima na hrabrosti i zauzimanju za prokazivanje mnogih nepravda u javnosti. Zahvaljuje novinarima koji su slijedili evanđeoski poziv te su »došli i vidjeli«. Komunicirati susrećući ljude tamo gdje jesu i kakvi jesu izazov je koji se nameće svima nama, zaključuje Sveti Otac.

Papa nas upozorava da je internet moćno oruđe koje od nas kao korisnika traži odgovornost prilikom širenja i primanja sadržaja jer smo svi odgovorni za komunikaciju u kojoj sudjelujemo.

Mediji vape za katoličkim novinarima
»Upravo su mladi oni koji mogu stvarati i činiti nešto novo te svojim zanosom pokazati da se može i da se isplati«, poručuje Branimir

U vremenima kada novinarstvo prolazi kroz svojevrsnu »krizu« i kada se novinari etiketiraju kao oni koji pridonose negativnoj društvenoj atmosferi veoma je teško potaknuti mlade da se bave tim odgovornim zanimanjem. Ipak, naš sugovornik, mladi novinar Hrvatskoga katoličkoga radija Branimir Gubić, ističe da u novinarstvu trenutačno ne postoji kriza, nego izazov. »Izazov je bio i jest raditi u medijima bez obzira na okolnosti u kojima živimo. Mlad čovjek je sanjar, vizionar. Ima velike planove. Upravo su mladi oni koji mogu stvarati i činiti nešto novo, nešto dobro te svojim zanosom i upornošću pokazati da se može i da se isplati.« Vođeni tim mladenačkim zanosima i idealima, mladi su upravo ti koji imaju snagu i volju pokrenuti stvari u drugom smjeru. Konkretno govoreći o medijima, naš sugovornik ističe kako se katoličkim novinarom možeš zvati tek onda kada ono što radiš ujedno i živiš. »Katolik si i kod kuće i na poslu. Medijski prostor vapi za katoličkim novinarima. Ima ih malo, ali dovoljno da se osjeti da se može drugačije.« Mediji, ističe Branimir Gubić, imaju snažnu ulogu i na neki način ne samo da informiraju, nego i formiraju. Pri tome »mediji s predznakom katolički imaju odgovornost i na odgojno-obrazovnom planu«. »Katolički novinar ima tu sreću što i sam ima mogućnost biti formiran i odgajan u vjeri kroz intervjue, emisije, vođeni program. Osim što se daje, on i prima«, zaključuje naš sugovornik, mladi novinar Hrvatskoga katoličkoga radija.

 

Cilj medija – zbližavanje srca i volje

»Communio et progressio« (Zajedništvo i napredak) pastoralni je naputak pape Pavla VI. objavljen 23. svibnja 1971. Sastoji se od brojnih smjernica i poticaja da se Crkva kao zajednica – pa i koristeći se medijima – učvrsti, poveća i poboljša svoj napredak, rast i širenje Riječi uz sve dostupne medije. Dokument pokazuje dubinu uvida koja je primjenjiva i danas – u njem se nalaze zdrava načela i praktični savjeti kako treba promicati i kako se treba služiti sredstvima društvene komunikacije. Glavna je poruka naputka od posebne važnosti jer sveti papa Pavao VI. govori o onom što nam često nedostaje – o zajedništvu: »Zajedništvo i napredak ljudskoga društva čine prvotnu svrhu društvene komunikacije i njezinih sredstava kao što su tisak, kino, radio i televizija. Svrha je sredstava društvenoga priopćavanja sve veće zbližavanje i povezivanje među ljudima. No taj po sebi veoma plemenit cilj ne postiže se bilo kojim od masovnih medija. Postiže se samo onima koja zbližavaju srca i volje.«

Priredili: A. Bukovac, K. Jakobović, M. Labaš, E. Pinter