spot_img
Naslovnica Blog Stranica 2

VRTNA LIJEČNICA Mirisne i ljekovite latice ruže

Foto: Shutterstock

Vrtna ruža (Rosa centifolia, lat.) uzgaja se za uljepšavanje doma i vrta, no njezini ljekoviti sastojci upotrebljavaju se za ublažavanje brojnih zdravstvenih tegoba. Latice, stabljika, lišće i korijenje ruže sadrže razne sekundarne metabolite i hranjive tvari u obliku vitamina i minerala. Ipak, najljekovitije su latice ruže koje sadrže tanin, kvercetin, galusnu, limunsku, jabučnu i jantarnu kiselinu, vitamine A, B1, B2, B3, B6, C, E i K, folnu kiselinu, kalij, kalcij, željezo, tanin i širok spektar enzima. Vrtna ruža ima velike terapeutske prednosti, uključujući antioksidativna i antimikrobna svojstva. Ekstrakt cvijeta ruže ima protuupalno i antiartritično djelovanje. Posebno je poznato ulje koje se proizvodi iz ružinih latica koje se upotrebljava u kozmetici i aromaterapiji. Aromaterapija ovom biljkom smanjuje aktivnost simpatičkoga živčanoga sustava smanjujući broj otkucaja i sistolički krvni tlak. Uočeno je da koncentrat ruže ima opuštajuće, analgetsko i antianksiozno djelovanje. Štoviše, olfaktorna (njušna) stimulacija smanjuje epinefrin i norepinefrin u plazmi (analoge adrenalina) potičući opuštanje i osjećaj ugode. Znanstvenici su također identificirali antimutagene i antioksidativne učinke antocijana i polifenola ekstrahiranih iz ruže koji čuvaju kontinuitet DNA i RNA lanaca stanica kože, smanjuju nadraženost, upalu i edem kože.

  • Latice ruže blagi su laksativ, ali mogu djelovati i protiv proljeva. Tanini koje sadrže ružine latice pomažu u zacjeljivanju oštećenih stijenki crijeva i toniziraju crijeva
  • Ekstrakt cvijeta vrtne ruže cijenjen je sastojak u kozmetici, poznat po svojoj svestranoj upotrebi. Cijenjen je zbog umirujućih svojstava, ima istaknuto mjesto u njezi kože, omogućava hidrataciju i umiruje iritaciju
  • Ruža pridonosi potpori kardiovaskularnoga sustava jačajući krvne žile i smanjujući loš kolesterol
  • Ružina ulja vrijedan su sastojak finih parfema i likera. Također se rabe za aromatiziranje pastila i mirisnih masti i toaletnih pripravaka
  • Latice ruže imaju antiseptičku djelovanje, što ih čini izvrsnim lijekom za rane, modrice, osipe i posjekotine. U tradicionalnoj medicini rabe se za liječenje upalnih stanja uključujući artritis, kašalj, astmu, bronhitis i rane

BIBLIČAR DR. MASSIMO GRILLI U svakoj bi biskupiji i župi trebalo biti omogućeno pohađanje neke »škole Božje riječi«

Snimio: B. Čović
Bibličar dr. Massimo Grilli govori o potrebi čitanja Svetoga pisma i biblijske formacije te o mogućim manipulacijama Biblijom

Nedavno su u Zagrebu predstavljene tri knjige komentara nedjeljnih i blagdanskih čitanja u suautorstvu hrvatske redovnice izv. prof. dr. Silvane Fužinato te svećenika i bibličara dr. Massima Grillija. Ugledni poznavatelj Svetoga pisma, profesor emeritus na Papinskom sveučilištu »Gregoriana«, osobno je nazočio predstavljanju. Bio je to povod Glasu Koncila, inače izdavaču troknjižja, da dr. Grillija zamoli za intervju, u kojem se poznavatelj Biblije i promicatelj čitanja i poznavanja Pisma rado osvrnuo na neka goruća pitanja vezana uz njegovo čitanje i tumačenje.

Na predstavljanju triju knjiga u Zagrebu bilo je spomenuto tumačenje Pisma u komunikacijskoj perspektivi, što će reći da postoje i druge moguće perspektive. Po čemu se komunikacijska perspektiva razlikuje od drugih? I zašto je možda prikladnija za današnjega čovjeka od nekih drugih?

Kad se govori o »komunikacijskoj i pragmatičnoj« egzegezi, ne govori se o metodi u pravom smislu te riječi, nego upravo o jednoj od perspektiva čitanja Biblije. Što se tiče Biblije, postoje i primjenjuju se različiti pristupi čitanju koji sa sobom nose probleme koji nisu zanemarivi. Ovdje ću, zbog vremenske i prostorne ograničenosti, spomenuti samo dva pristupa te ću se osvrnuti na opasnosti koje oni sa sobom nose. Riječ je, s jedne strane, o posve znanstvenom čitanju Božje riječi, koje – osim što ga razumije tek nekolicina stručnjaka koji su za to opremljeni prikladnim znanstvenim instrumentima – nosi opasnost da bude »suhoparno« i beznačajno za vjeru; dok je na drugoj strani riječ o pastoralno-duhovnom načinu čitanja koje znanstvena pitanja ne zanimaju pa nosi u sebi opasnost pojednostavnjivanja, spiritualizma i fundamentalizma.

»Komunikativno« i pragmatično čitanje polazi od dviju pretpostavaka. Prva se odnosi na narav Biblije: ona je, kao što kaže konstitucija »Dei verbum«, Božja riječ u ljudskom govoru.

»Kao katolici nazadujemo u pridavanju prave važnosti biblijskoj riječi te je treba nanovo otkriti, kao što je to priželjkivao Drugi vatikanski koncil, kako u liturgijskim ‘službama riječi’ tako i u oblikovanju biblijskih skupina te u osobnom čitanju«

Druga se pak odnosi na komunikaciju koja se događa između teksta i čitatelja u trenutku čitanja; komunikaciju koja nije samo kognitivna, nego je i operativna, djelatna: Riječ je također »pragma«, djelovanje, a ne samo pouka. Čitanje u komunikacijskom ključu uzima dakle zaozbiljno ono što se događa, interakciju, između teksta koji se sluša ili čita i onoga tko ga sluša ili čita. Komunikacija je autentična kad tekst govori i djeluje znajući da pred sobom ima zajednicu čitatelja koji su drugačiji po kulturi, društvenom i vjerskom okružju u odnosu na ono u kojem je on nastao, ali ulaze u dijalog s tekstom poštujući parametre s kojima je napisan i prenošen. Tumač koji uistinu želi gajiti poštovanje mora voditi računa o ta dva pola komunikacije: s jedne strane mora poznavati biblijski svijet, zemlju u kojoj je Pismo rođeno, koordinate i parametre njegova pripovijedanja, a s druge strane mora poznavati današnjega čovjeka, njegova očekivanja, njegove probleme… Riječ je o dva pola komunikacije.

Kad se objavi knjiga o Svetom pismu namijenjena širokoj publici, uvijek se postavljaju pitanja koja bi se mogla svesti na zajednički nazivnik: kako čitati povijesno drevni tekst koji međutim želi biti uvijek aktualan jer, kao što ste rekli, u ljudskim riječima izražava riječ vječnoga Boga koji živi u našem »danas«. Bilo je trenutaka kad Crkva nije baš svima preporučivala čitati Bibliju, barem ne osobno? Jesu li razlozi za takvo suzdržano stajalište posve nestali? Ili su dobrobiti veće od opasnosti?

Pitanje može li i kako široka publika razumjeti Bibliju, »drevni tekst« kako rekoste, vrlo je važno jer se odnosi upravo na hermeneutiku o kojoj je bilo riječi u prethodnom pitanju. Treba poći od pretpostavke da je susret uvijek susret s nekim tko je u odnosu na mene »drugi« ili »druga«. Ako je tekst drevan, susret će svakako biti teži, no komunikacija i dalje ostaje susret dvaju polova koji su si uzajamno »drugi«. Ako se ozbiljno vodi računa o toj dimenziji »drugosti«, svi mogu čitati Bibliju, pod uvjetom, međutim, da se tekst poštuje u onome što on jest i da čitatelj njime ne manipulira za svoje interese.

Istina jest da se biblijska hermeneutika, trud oko razumijevanja i tumačenja Pisma, prakticirala od početaka kršćanstva, no istina je također da se to nije uvijek činilo na ispravan način. Dovoljno je, primjerice, pomisliti da su se u ime Biblije pobijale Kopernikove ili Galileijeve teorije! Istina je također da se upravo iz toga razloga, zbog mogućnosti loše interpretacije, u Katoličkoj Crkvi nije uvijek cijenila i vrjednovala stvarna važnost Biblije, posebno nakon što je Luther za svoje načelo prihvatio geslo »sola Scriptura – samo Pismo«. Odmak od Svetoga pisma uvijek je nanošenje teške štete vjeri jer ju se odvaja od korijena. Istina jest da su ti korijeni daleki od današnjega čovjeka u smislu da su biblijski jezici različiti od naših, da su različiti prostori i kultura unutar kojih su se zbivali događaji o kojima se pripovijeda i sl. No s druge su strane pitanja na koja Biblija odgovara ljudskomu biću uvijek ista: Tko smo? Odakle dolazimo? Kamo idemo? Čitatelj u Bibliji treba čitati odgovore na ta pitanja, a ne na probleme kao što je, primjerice, pitanje kako se zemlja ponaša u Sunčevu sustavu…

S kakvim stajalištima pristupiti zajedničkomu i osobnomu čitanju Svetoga pisma?
Nužna je pretpostavka povratak uvjerenju da je Pismo duša teologije, kateheze i duhovnosti, ukratko svakoga govora o Bogu, o ljudskom biću i o Crkvi. Nažalost, predugo je vremena Pismo bilo zanemarivano, a posljedica je bila skretanje u dogmatski fideizam, ili u moralni formalizam, ili u spiritualizam koji zanemaruje konkretne odgovornosti.
U svakoj bi biskupiji i župi trebalo biti omogućeno pohađanje neke »škole Božje riječi«, u kojoj bi svatko imao mogućnost učiti o povijesti, kulturi, o temeljnim zakonitostima biblijske hermeneutike… No učenje nije dovoljno. Svaka bi se župa trebala organizirati tako da je moguće ozbiljno i slobodno sučeljavanje glede Božje riječi: sučeljavanje između muškaraca i žena, svećenika i laika, vjernika i onih koji ne vjeruju… Mislim da bi takvo široko i slojevito sučeljavanje imalo poticajan i odgojni učinak. Pomislimo kakvo bi sve bogatstvo moglo iznjedriti čitanje biblijskoga teksta o kojem bi vjernici i oni koji ne vjeruju, profesionalci i jednostavni građani, redovnici i laici… ozbiljno i konstruktivno iznijeli svoja mišljenja u potrazi za Istinom koja je uvijek »onkraj«, uvijek veća od našega maloga svemira!
Danas je pitanje na neki način još aktualnije. Netko, na primjer, stvori svoj profil na nekoj društvenoj mreži, uzme Bibliju i propovijeda. Izborom tekstova i načinom na koji ih tumači može opravdati i pobiti gotovo sve. I što su radikalniji njegovi odabiri tekstova i njihova tumačenja, vjerojatno će naći to više sljedbenika. Danas je to stvarnost. Kako na to gledate?

Uistinu je danas opasnost različitih oblika fundamentalizama, koji se koriste Biblijom »po vlastitom ukusu«, vrlo velika i raširena. Improvizacija, diletantizam i masovna instrumentalizacija mogući su na različitim područjima društvenoga, kulturnoga i vjerskoga života, a to vrijedi i za tumačenje Biblije. Ne vidim tomu drugoga lijeka doli formiranja savjesti »odraslih« kršćana koji će znati prepoznati različite oblike instrumentalizacije i oduprijeti im se. Biblijska je formacija od temeljne važnosti i u tom pogledu Crkva još zaostaje. Treba ponovno otkrivati Bibliju kao temelj vjere te oblikovati vjernike da je ozbiljno i plodonosno čitaju.

Nastojeći pronaći najbolje pojašnjenje za čitatelje, možda je najbolje otići na sam početak i reći nešto o Onome koji nam govori. Kako nam to Bog govori i koje mjesto u tome ima Sveto pismo. Kršćanstvo nije religija knjige…

Kršćanstvo nije religija knjige, nego Riječi: »U početku bijaše Riječ«, kaže se u proslovu Evanđelja po Ivanu, a kršćani vjeruju da je ta »Riječ tijelom postala«. Ipak, da bi se što potpunije shvatilo značenje toga izričaja, treba reći da izraz »dabar« u hebrejskom znači »riječ« i »događaj« (čin), a to znači da nam Bog govori i u riječi Pisma i u Povijesti. Ni jedna vjerska knjiga nije toliko bremenita poviješću kao Biblija. Da bi bila vjerodostojna, »Riječ« treba postati »Događaj«, a »Događaj« se mora moći ispripovijedati naviještanjem Riječi. U tom smislu riječ Biblije mora pomoći kršćanima da postanu odgovorni u »Povijesti«, a ne da nastavaju oblake ili neki navodno duhovni »bla bla« raj.

»Potrebno nam je ‘mudrosno’ čitanje. Kad govorim o mudrosti, mislim upravo na biblijsku mudrost koja umije uklopiti znanstveno proučavanje, ali se u njemu ne iscrpljuje, nego ide onkraj njega. Naime, ako Božja riječ ne dira životne strune mojega postojanja, mojih odnosa, mojih opredjeljenja i izbora, čitanje ostaje prazno… Treba voditi računa o dva pola: Božja riječ i ljudska riječ. Riječ Biblije potpuno je Božja i potpuno ljudska«
Može li se reći da je liturgijsko okruženje, prije svega euharistija, polazište i izvor našega slušanja Riječi? Možete li ukratko – ako je to moguće – opisati odnos između liturgijskoga čitanja Pisma, zajedničkoga – primjerice u molitvenim ili biblijskim skupinama – te osobnoga i/ili obiteljskoga čitanja?

Djela apostolska izvještavaju da su se prve kršćanske zajednice okupljale u hramu i po kućama kako bi molile, slušale pouku Božje riječi po ustima apostola te obnavljale spomen na Večeru Gospodnju. Čitanje riječi u liturgiji ima svoje povlašteno mjesto, no to nije dovoljno, poglavito zato što često na našim nedjeljnim liturgijama navještaj riječi nailazi na rastreseno i površno slušanje, a – i to treba priznati – objašnjavanje riječi u homilijama je manjkavo te se često odveć odmiče od liturgijskih čitanja. Kao katolici nazadujemo u pridavanju prave važnosti biblijskoj riječi te je treba nanovo otkriti, kao što je to priželjkivao Drugi vatikanski koncil, kako u liturgijskim »službama riječi« tako i u oblikovanju biblijskih skupina te u osobnom čitanju. Svakako, u početku je za to nuždan doprinos stručnjaka, ali bi bilo poželjno da tu zadaću preuzmu i laici, a ne samo svećenici te redovnici i redovnice.

Možda nije na odmet dodatno produbiti pitanje koje ste eto već drugi put dotaknuli: pitanje stručnjaka, tj. znanstvene metode koja, posebno s prosvjetiteljstvom, na neki način zadire kako u prostor tradicionalnoga tumačenja Crkve, koje je dio predaje, »traditio«, te osobnoga čitanja. Koje je mjesto i uloga znanstvene metode između dvaju ekstrema, opasnosti od novih »pismoznanaca«, koji su sada blagoslovljeni novovjekovnom svetom vodom »znanstvenosti«, te odbacivanja svakoga znanstvenoga pristupa?

Ispravno čitanje Biblije mora voditi računa o ravnoteži između rezultata biblijskih znanosti (književnost, arheologija, povijest…) i, istodobno, činjenice da imamo pred sobom Božju riječ koja je dana čovjeku radi njegova »spasenja«. Goethe je govorio da je nemoguće upoznati ljudsko biće ako se ne poznaje njegova zemlja. Da bi se netko upoznao, od presudne je važnosti poznavati njegov jezik, podrijetlo, kulturu… Sve to vrijedi i za Bibliju. Dolazak razdoblja kritičke analize s morem dokumenata koji su otkriveni na Bliskom istoku omogućio nam je shvatiti da Biblija nije, da tako kažemo, pala s neba, nego su se biblijski pisci služili sredstvima, spoznajama i kulturom koji su im bili na raspolaganju. Tumačenje koje o svemu tome ne vodi računa u opasnosti je biti infantilno ili, što je još gore, fundamentalističko. Ipak, napast da postanemo čitatelji bez duše, koji čitaju Bibliju samo u svjetlu znanstvenih i tehničkih podataka, stvarna je opasnost ako se ne vodi računa o drugom polu Biblije, tj. o činjenici da je ona Božja riječ darovana radi spasenja ljudskoga bića. Stoga nam je potrebno »mudrosno« čitanje. Kad govorim o mudrosti, mislim upravo na biblijsku mudrost koja umije uklopiti znanstveno proučavanje, ali se u njemu ne iscrpljuje, nego ide onkraj njega. Naime, ako Božja riječ ne dira životne strune mojega postojanja, mojih odnosa, mojih opredjeljenja i izbora, čitanje ostaje prazno, makar ga blagoslovio i tumačio službenik Crkve, redovnik ili redovnica. Ponavljam, treba voditi računa o dva pola: Božja riječ i ljudska riječ. Riječ Biblije potpuno je Božja i potpuno ljudska.

Citirajući Dietricha Bonhoeffera, u Zagrebu ste govorili o otajstvu, u čije područje spada i Božja riječ: ne možemo je obuhvatiti, posjedovati, pa ni posve protumačiti. Suvremeni čovjek teži pak tomu da, upravo uz pomoć znanosti, izvršava gospodstvo nad svijetom, gubeći sve više osjećaj za otajstvo, čime se zapravo zavarava. Kako učiniti da znanstvena egzegeza ne oduzme Bibliji dimenziju otajstva?

Bonhoeffer je govorio da otajstvo nije najudaljenija, nego upravo najbliža zvijezda: što nam je neka osoba bliža, to nam više (p)ostaje otajstvo. Božja je riječ iznad nas upravo zato što nam je bliska, što nas prati. Onaj tko svojim tvrdnjama definira i iscrpljuje bogatstvo Svetoga pisma arogantan je i ne zna što govori. Kao što je običaj u rabinskim školama, tako bismo i mi – na završetku svakoga tumačenja Božje riječi – morali naučiti reći: »I još toga ima…« Jedno od temeljnih pravila rabinskih tumačenja jest ovo: uvijek je moguće drugačije tumačenje. To ne znači da su sva tumačenja moguća.

»Božja je riječ iznad nas upravo zato što nam je bliska, što nas prati. Onaj tko svojim tvrdnjama definira i iscrpljuje bogatstvo Svetoga pisma arogantan je i ne zna što govori. Kao što je običaj u rabinskim školama, tako bismo i mi – na završetku svakoga tumačenja Božje riječi – morali naučiti reći: ‘I još toga ima…’

Postoje proizvoljna tumačenja, kao što su, primjerice, određene interpretacije Otkrivenja, koje su često proturječne, avanturističke, korisne sustavu, ali ih pobijaju događaji. Ipak, komentirajući Pismo, tumač mora biti svjestan vlastite nedostatnosti te da je uvijek moguće ići dalje i doći do drugačijih tumačenja.

S pitanjem otajstva povezano je i pitanje prijevoda. Na hrvatskom govornom području, posebno kad je riječ o tekstovima koji se rabe u liturgiji, prevladava prijevod koji ima visoku estetsku vrijednost, ne bježeći ni od riječi i gramatičkih oblika koji se u svakodnevnom govoru više zapravo ne rabe. Netko kaže da to pridonosi upravo osjećaju za otajstvo, za svetost teksta; netko pak da bi biblijski tekst trebao biti bliže svakodnevnomu životu čitatelja, da bi time bio razumljiviji. Što Vi o tome mislite?

Svaki je prijevod donekle izdaja (na talijanskom je očita igra riječi: traduzione – tradimento) te bi se svako djelo trebalo čitati u izvornom jeziku. To očito nije moguće. Vrlo mali broj kršćana poznaje biblijske jezike, hebrejski i grčki. Ipak, liturgijski bi se prijevod trebao zasnivati na izvornom jeziku, a ne na drugim prijevodima, čak ni na onima koji uživaju velik ugled, poput Septuaginte, prijevoda sedamdeset dvojice prevoditelja Staroga zavjeta na grčki, ili Vulgate, prijevoda Svetoga pisma na latinski koji je napravio sv. Jeronim. Prevoditelj bi uvijek trebao imati u vidu dva pola o kojima smo već govorili: izvorno stanje i okružja u kojima su biblijske knjige napisane te stanje današnjega čitatelja, s njegovim govorom i njegovim pitanjima. Ozbiljan prijevod poštuje oba pola.

Čitajući neke crne stranice u povijesti kršćanstva, ponekad se pitamo kako je moguće da su ljudi u tim vremenima čitali isto evanđelje koje i mi danas čitamo. No ne postoji li opasnost da i mi danas čitamo Pismo u našem ideološkom ključu, pri čemu neke dijelove želimo čuti, a druge ne?

Opasnost »ideološkoga« čitanja Biblije uvijek je prisutna. U različitim kontekstima političkoga i ideološkoga imperijalizma, ali i u okružjima »kamuflirane demokracije«, Biblija je upotrebljavana kako bi se nametnula jedina misao koja je u »suživotu« s povijesnim trenutkom. Pomislimo samo na interpretacije apokaliptičkih tekstova, posebno Ivanova Otkrivenja. Različite fundamentalističke sekte i manipulatori svake vrste uvijek su tražili čitanje koje je išlo u prilog njihovim osobnim i/ili nacionalnim ciljevima. Stoga su za hod pojedinaca i zajednica u vjeri potrebni pošten znanstveni i duhovni pristup te solidna formacija.

Biografija – Massimo Grilli, svećenik biskupije Tivoli i Palesterina i profesor emeritus na Papinskom sveučilištu »Gregoriana«, gdje je poučavao biblijsku teologiju do 2023. godine, stekao je magisterij i doktorat na Papinskom biblijskom institutu u Rimu, nakon što je određena razdoblja studija proveo u Jeruzalemu i Frankfurtu. Od 1995. godine znanstveni je voditelj Međunarodnoga projekta »Evangelium und Kultur« (Evanđelje i kultura). Kao ugledni profesor i autor brojnih knjiga i dalje biva pozivan držati kolegije na rimskim i međunarodnim sveučilištima, održava predavanja te se posvećuje akademskoj i duhovnoj formaciji.

Glas Koncila br. 20/2024.

Glas Koncila br. 20/2024.
Glas Koncila br. 20/2024.
DJECA IZ KATOLIČKIH ŠKOLA I VRTIĆA HODOČASTILA MAJCI BOŽJOJ BISTRIČKOJ
Za marijanski pristup u odgoju u vjeri
KOMENTAR
Razotkrivanje partnera
DOSLJEDNOST KAO PRVA KARAKTERISTIKA ISTINSKIH VOĐA
Konferencija centra »Ignacije« ponudila je kršćanske odgovore na suvremenu krizu vodstva
BULOM »NADA NE POSTIĐUJE« PAPA FRANJO PROGLASIO SVETU GODINU 2025.
Znakovi vremena trebaju postati znakovima nade
INTERVJU: SOCIJALNI PEDAGOG DOC. DR. TONI MAGLICA
»Djeca u središtu nisu tek romantična zamisao, nego i egzistencijalna nužnost«
»POZIV NA OSTAVKU« PAPE FRANJE
Kako se katolici trebaju postaviti prema takvim »pozivima«?
MALO SOLI, MALO PLASTIKE
Komu zapravo treba himalajska sol?
KRITERIJ ZA PROMJENU SADAŠNJIH PROPISA?
Dječji doplatak i nepravedni dohodovni cenzusi (3)
(NE)ZDRAVI STIL ŽIVOTA I STANDARD GRAĐANA
Zar većina Hrvata u dobru zdravlju ne dočeka ni šezdesetu?
KRUNA VJERNIČKOGA ŽIVOTA IVANA VELERAJTERA
Kako se Josipova iskra ražarila u trenutku najvećih životnih kušnja
KATARINA ALADROVIĆ SLOVAČEK S UČITELJSKOGA FAKULTETA U ZAGREBU
»Kada otkrije što mu sve knjiga može donijeti, dijete će željeti još«
VOLE LI ANĐELI RIJEČI?
Proročki tumači, samozatajni učenik i nasmiješena bolničarka
DVOJBE ISPRED ZASLONA
I uz videoigre mogu se uvježbavati vještine za život

Hodočašćem djece iz katoličkih škola i vrtića Majci Božjoj Bistričkoj otvara se novi broj Glasa Koncila pripremljen za nedjelju 19. svibnja.

Na Majčin dan oko dvije tisuće roditelja i djece okupilo se na Mariji Bistrici druge svibanjske nedjelje, a novost je ovogodišnjega hodočašća što su se pod zagovor Majke Marije u njezino svetište u srcu Hrvatskoga zagorja došli staviti i učenici katoličkih osnovnih i srednjih škola. Slikom i riječima dojmove toga obiteljskoga dana prenijela je ovotjedna reportaža.

U fokusu novoga broja je i nedavno održana konferencija »Slijedi svoj poziv« posvećene kršćanskomu vodstvu na kojoj se oko 350 sudionika nadahnulo se izlaganjima govornika iz svijeta športa, medija, znanosti, poduzetništva, civilnoga društva i Katoličke Crkve.

Ususret prvomu Svjetskomu danu djece, za čiju je proslavu papa Franjo odredio subotu 25. i nedjelju 26. svibnja, u intervjuu za Glas Koncila govori dr. Toni Maglica, docent s Filozofskoga fakulteta Sveučilišta u Splitu bogat iskustvom neposrednoga socijalnopedagoškoga rada s djecom, mladima i njihovim roditeljima. Analizirajući krize roditeljstva i odgojno-obrazovnih institucija, sugovornik se kritički osvrnuo i na popularne odgojne tehnike, ali i ocrtao ulogu Crkve u promicanju dobra djece. »Nedopustivo je da se u crkvenim krugovima govori o braku i djeci kao o muci, križu i trpljenju, a da se i ne spomene kolika je radost imati supružnika, dijete, obitelj. Jednako je tako nedopustivo zagovarati život, a istodobno dopuštati da broju djece u obitelji presuđuju financijski razlozi.«

Daleko je od »katastrofične« perspektiva sugovornice dr. Katarine Aladrović Slovaček sa zagrebačkoga Učiteljskoga fakulteta glede budućnosti knjige, ali i popularizacije kulture čitanja. Uz Svjetski dan djece sugovornica govori o vrijednosti pisane riječi i o tome kako potaknuti mlade na avanturu čitanja knjiga kao istinski »ulog« za budućnost.

Angažirani vjernik Ivan Velerajter iz Lovasa svjedoči kako se u njegovu životu Josipova iskra ražarila u trenutku najvećih životnih kušnja te kako je pobožnost Marijinu zaručniku uspio proširiti i među župljanima.

Glas Koncila br. 20/2024.

Glas Koncila br. 20/2024.
Glas Koncila br. 20/2024.

DJECA IZ KATOLIČKIH ŠKOLA I VRTIĆA HODOČASTILA MAJCI BOŽJOJ BISTRIČKOJ
Za marijanski pristup u odgoju u vjeri
KOMENTAR
Razotkrivanje partnera
DOSLJEDNOST KAO PRVA KARAKTERISTIKA ISTINSKIH VOĐA
Konferencija centra »Ignacije« ponudila je kršćanske odgovore na suvremenu krizu vodstva
BULOM »NADA NE POSTIĐUJE« PAPA FRANJO PROGLASIO SVETU GODINU 2025.
Znakovi vremena trebaju postati znakovima nade
INTERVJU: SOCIJALNI PEDAGOG DOC. DR. TONI MAGLICA
»Djeca u središtu nisu tek romantična zamisao, nego i egzistencijalna nužnost«
»POZIV NA OSTAVKU« PAPE FRANJE
Kako se katolici trebaju postaviti prema takvim »pozivima«?
MALO SOLI, MALO PLASTIKE
Komu . . .

Ovaj sadržaj je vidljiv samo pretplatnicima na digitalno izdanje  Glasa Koncila

KAKO PROBUDITI KRŠĆANINA? Karikature Srećka Puntarića

Felix Glas Koncila br. 19/24

 

JE LI ANĐELIMA DOSADNO? Zabavljeni nebesnici, prior Pedro i lipova pustinjakinja

Iluminacija »Pete vizije« opata Pedra nalazi se u siloskom rukopisu Beatusovih »Komentara na otkrivenje« (1109.) u British Libra

»Ako raj je lijevo, kidam udesno« pjevao je Parni valjak u hitu što naslovom odaje razlog bijega od neba: »Anđeli se dosađuju?« Slušatelj pak Pisma žiteljima bi raja pripisao sve samo ne dosadu. Ako se i neprestano putovanje anđela između neba i zemlje odnemari kao puki san praoca Jakova, ipak se ne mogu zanemariti viđenja u kojima su njegovi proročki sinovi svjedočili raznim djelatnostima nebesnika. Izaija, Ezekiel, Daniel i Ivan opisuju anđeoski let, a pisac Joba, Mihej, Zaharija i Juda zapisuju rajske pogodbe i parbe. David dusima pridijeva poj i sluh, službe i poklone; Petar tomu pridodaje žudnju razuma, a Pavao žamor jezika. Pa i Krist, koji poznaje radost i zanos anđela, pretkazuje njihovu zabavljenost sabiranjem i prenošenjem duša. Tumača među dusima na nebu ima koliko i mjerača, podjednako sviklih i molitvi i ratu. Stoga i u Danielovu viđenju nebeskoga suda nad četirima nemanima anđeli imaju posla preko glave.

Ako se neprestano putovanje anđela i odnemari kao puki san praoca Jakova, ne mogu se zanemariti viđenja u kojima su njegovi proročki sinovi svjedočili raznim djelatnostima nebesnika

Premda prorok u tom odlomku izričito navodi tek da »mirijade« služe Pradavnomu stojeći pred njim, anđeoske pojave valja prepoznati i u Božjem prijestolju i njegovim točkovima, a njihovoj ruci treba pripisati i kaznu za zemaljske nemani i krunidbu Sina čovječjega. Paradoksalno, u tu je vrevu najdublje zavirio slikar čiji se anđeli naoko dosađuju nasmrt; a jedva da bi ga tko i nazvao slikarom. Naime, u trenutku kada se poduhvatio ilustriranja rukopisa »Beatusa« – kako se po autoru nazivaju »Komentari na Otkrivenje« Beatusa iz Liébane – benediktinac Pedro služio je kao prior opatije u Silosu. Ipak, u ponajljepšem primjeru mozarapske iluminacije naslovljenu »Peto viđenje« taj je španjolski redovnik raskošju kolorizma i svježinom naracije nadišao srednjovjekovnu shematičnost. Sličnost anđeoskih lica upućuje, doduše, na zajedničkoga Oca; no u njihovim pogledima uvis nema ponavljanja. Svaki duh blaženstvo uživa na svoju.

Iz pregršti zanimljivosti koje je predaja očuvala o Emi – kćeri francuskoga kralja Henrika I. i ukrajinske princeze Ane Kijevske – može se zaključiti da je doista bila žena na svoju ruku. Blaženica poznatija kao Edigna do smrti je 1109. – kada je otac Pedro svoje iluminacije potpisao latinskim imenom Petrus – navodno stanovala u šupljem deblu lipe, kamo je dospjela bježeći na volujskim kolima od dogovorene udaje. Da su mještani Pucha u kojem se skrasila doznali za njezinu kraljevsku krv, možda bi i moć kojom im je liječila blago pripisali naslijeđu svetih joj predaka. Ipak, ni pobožne legende o čudotvorstvu ni čudesne priče o ulju koje je nakon pustinjakinjine smrti provrlo iz lipe nisu razlogom zašto joj se bavarski kršćani utječu, a ukrajinski je grkokatolici časte. Naime, svakodnevnom je podukom čitanja i pisanja djecu upućivala u osnove vjere. Čovjeku se taj rajski pothvat čini tek dosadnim ponavljanjem. Ne i anđelima.

U TIJEKU JE OPASAN PROCES IZMJENE TEMELJNIH DOKUMENATA EUROPSKE UNIJE (2) Krajnje je vrijeme posvetiti pozornost onomu što se događa u Bruxellesu

Foto: Shutterstock | Europski parlament

Nakon što je izrazio oštro protivljenje smjeru kojim Europsku uniju vode amandmani dvaju temeljnih dokumenata na kojima se zasniva ustroj i funkcioniranje EU-a – Ugovora o Europskoj uniji i Ugovora o funkcioniranju Europske unije – te nakon što je pojasnio da bi njihova reforma praktički mogla gotovo posve dokinuti suverenitet nacionalnih država te dovesti do stvaranja unitarističke birokratske europske države, Jerzy Kwasniewski, predsjednik Upravnoga odbora poljskoga Instituta »Ordo Iuris«, osvrće se u razgovoru za Glas Koncila na još neka pitanja koja su više ili manje vezana uz navedeni problem. Tako je, pozivajući se na model postupnoga i sustavnoga jačanja suradnje između nacionalnih država koje čuvaju svoj suverenitet i identitet – koji su zagovarali oci Europske unije, poglavito Robert Schuman – te odbacujući radikalno ljevičarsku ideju o umanjenju uloge, pa i ukidanju nacija, Kwasniewski dao do znanja da se on i njegov institut protive unitarističkomu modelu europske integracije, a ne Europskoj uniji kao takvoj. Stoga odbacuje tezu onih koji ih etiketiraju kao »euroskeptike« ili čak protivnike europske integracije, a time i Unije.

»Uza sve razlike povezuje nas zajednička baština«

Kwasniewski štoviše kaže: »Globalizacija je činjenica te stoga svi mi vjerujemo da je u globalnom svijetu potrebna snažnija suradnja kako bismo u globalnim okvirima zajedno nešto značili. Posebno to vrijedi za trgovinsku razinu, ali i za kulturnu i mnoge druge. No istodobno moramo štititi svoje identitete, među ostalim od radikalnih ideologija.« Sugovornik ide i dalje te za Europu kaže: »Premda na neka temeljna pitanja imamo posve drugačije poglede, povezuje nas zajednička baština. Stoga sam uvjeren da čak i uza sve velike razlike, europske zemlje mogu lakše i bolje surađivati uzajamno nego s bilo kim drugim u svijetu te da je suradnja na europskom prostoru lakša nego bilo gdje drugdje.

»Snažno vjerujem da su ovi izbori trenutačno najvažniji događaj na europskoj političkoj sceni, ne samo da bi se zaustavili ovakvi neprihvatljivi amandmani na europske ugovore, nego kako bi se oduprlo općenitomu pritisku koji teži stvaranju unitarističke države. (…) Ipak, ne vjerujem da će se nakon izbora politička struktura EP-a toliko promijeniti da bi se zaustavio proces izglasavanja amandmana. Veće nade stoga polažem na nacionalnu razinu, na države članice«, rekao je Kwasniewski

Želimo dakle suradnju, želimo europsku integraciju, ali zasnovanu na poštovanju nacionalnih identiteta, koje je zajamčeno i u sadašnjim europskim ugovorima. Oni traže ravnotežu dajući konstitucionalni temelj Uniji, ali poštuju i suverenitete i identitete europskih naroda.«

Novonastajuća europska birokratsko-politička liberalna elita

Na pitanje tko želi ugurati Uniju u unitaristički okvir – jesu li to možda velike zemlje članice – Kwasniewski odgovara: »Na neki se način ta ideja najviše veže uz njemačke političare. No nije riječ samo o njima, nego bih prije rekao da je ‘gura’ novonastajuća europska birokratsko-politička liberalna elita, oni koji su na neki način već odustali od nacionalnih identiteta, ili vjeruju da je europski identitet puno važniji od nacionalnih i kulturnih identiteta. Jasno, oni su u Europi u manjini. Europski narodi ne dijele takav pristup pa te elite žele – što je jedna od temeljnih ideja Ventotenskoga manifesta Altiera Spinellija koji se navodi kao nadahnuće u predloženom novom proslovu Ugovora o Europskoj uniji – ograničiti demokratsku kontrolu nad birokracijom, provesti ideologizaciju Europe poglavito odgojem i obrazovanjem te stvoriti novoga europskoga čovjeka.«

Izbori za Europski parlament jedan su od povoda za razgovor s prvim čovjekom Instituta »Ordo Iuris«. Dio toga pitanja odnosio se na percepciju važnosti tih izbora i europske politike općenito. Sugovornik je, naime, suočen s tvrdnjama da se domaća politika svaki dan prati preko medija, a ono što se događa na razini Unije općenito je gledano daleko, apstraktno; da je same mehanizme po kojima Unija funkcionira teško proniknuti bez pomoći posrednika i stručnjaka, a mediji se uglavnom »zakače« za ovu ili onu temu bez sustavnoga praćenja; da Europski parlament djeluje poput »raspravljačke i glasačke mašine« te je teško uopće sagledati teme kojima se bavi…

Čudna situacija

»To je«, odgovara Kwasniewski, »tipičan problem u svim europskim zemljama: Europska je unija toliko udaljena od građana zemalja članica da često uopće ne poklanjaju pozornost onomu što se događa u Bruxellesu. No sve veći utjecaj europske politike na svakodnevni život građana stvara čudnu situaciju: usredotočeni smo na unutarnju politiku, na regionalnu politiku, a realno mnoge se odredbe koje se izravno tiču svakodnevnoga života donose upravo u Bruxellesu. Stoga je ovaj pokušaj da se amandmanima još veći dio suvereniteta članica prenese na Uniju prigoda da se građani, biračko tijelo, uvjere da je krajnje vrijeme posvetiti pozornost onomu što se događa na razini Unije jer će se ishod toga procesa odraziti na apsolutno sve segmente svakodnevnoga života: na funkcioniranje naših vrtića, škola, Crkava, svijeta rada, prometa…«

Ključnu ulogu u tom podizanju interesa za europska pitanja uz nevladine organizacije imaju mediji, kojima je zadaća približiti bruxelleski svijet običnomu građaninu. Nije riječ samo o informiranosti, nego o »sudjelovanju u demokraciji«. »Inače će europski projekt postajati sve manje demokratičan: ako nikoga ne zanima što se u Bruxellesu radi, birokrati će raditi što god žele«, kaže Kwasniewski. Interes građana za europska pitanja postupno će dovoditi do još jednoga pozitivnoga učinka: natjerat će institucije EU-a i europske političare da budu bliži ljudima, manje vođeni ideologijama, a više stvarnim problemima i interesima građana.

»Želimo suradnju, želimo europsku integraciju, ali zasnovanu na poštovanju nacionalnih identiteta, koje je zajamčeno i u sadašnjim europskim ugovorima. Oni traže ravnotežu dajući konstitucionalni temelj Uniji, ali poštuju i suverenitete i identitete europskih naroda«

Drugi dio pitanja odnosio se pobliže na mogući utjecaj izbora na sudbinu spomenutih amandmana te na važnost te teme u predizbornim raspravama. »Snažno vjerujem da su ovi izbori trenutačno najvažniji događaj na europskoj političkoj sceni, ne samo da bi se zaustavili ovakvi neprihvatljivi amandmani na europske ugovore, nego kako bi se oduprlo općenitomu pritisku koji teži stvaranju unitarističke države. Tomu se pritisku treba oduprijeti poglavito na političkoj razini, a Europski je parlament za to najvažnije mjesto. Ipak, amandmanima su u studenom prošle godine zeleno svjetlo za daljnju proceduru dale obje najveće grupacije u EP-u, Europska pučka stranka (EPP) i socijaldemokrati. Silno se nadam da ćemo nakon izbora imati više članova koji će biti skeptičniji prema tomu ideološkomu projektu, iz suverenističkih pokreta koji jačaju diljem Europe, ali možda čak i u redovima EPP-a. Ipak, ne vjerujem da će se nakon izbora politička struktura EP-a toliko promijeniti da bi se zaustavio proces izglasavanja amandmana. Veće nade stoga polažem na nacionalnu razinu, na države članice«, rekao je Kwasniewski.

Odbacivanje u više članica bilo bi dovoljno

Možda je navedene sugovornikove riječi ovdje prikladno upotpuniti informacijom da je na glasovanju o amandmanima u prosincu četvero zastupnika iz redova HDZ-a, premda je stranka članica europskih pučana, glasovalo protiv amandmana, kao i neovisni zastupnici Kolakušić i Simčić, dok su predstavnici SDP-a i IDS-a poduprli prijedlog.

Budući da najveće nade polaže na nacionalnu razinu, Kwasniewski smatra da je u ovom trenutku najvažnije kod građana razvijati svijest o onome što se događa jer će prije ili kasnije amandmani doći na ratifikaciju u nacionalne parlamente ili će se čak, ovisno o ustavima pojedinih članica, građani o njima izjašnjavati na referendumima. Uza svu političku i medijsku kampanju koju očekuje, vjeruje da bi amandmani mogli biti odbačeni u barem nekoliko članica ili u barem jednoj velikoj članici. To bi moglo biti dovoljno da se na razini Unije stvori politički problem dovoljno velik da se proces zaustavi, smatra Kwasniewski.

Nasilje bez presedana protiv javnih institucija
Premda je pitanje tek neizravno vezano uz pokušaj revizije europskih ugovora, sugovornik se osvrnuo i na stanje u Poljskoj nakon što je vlast krajem prošle godine preuzela lijevoliberalna koalicija koju mediji i u Hrvatskoj vole nazivati »proeuropskom«. »Primjena državnoga nasilja bez presedana protiv javnih institucija, kako bi se preuzelo i kontroliralo«, to su riječi kojima »reforme« nove vlade opisuje Kwasniewski.
»Čak i ako sudovi odluče u korist institucija, vlada prelazi preko tih odluka«, kaže Kwasniewski. Liberalni političari »otvoreno zazivaju koncept takozvane ‘tranzicijske pravde’, koju zastupaju neke transnacionalne organizacije za ljudska prava«. »Ta ih pravda, po njima, ovlašćuje kršiti ustav« pod pretpostavkom, koju su također sami proglasili neospornom činjenicom, da je pravni poredak u prethodnom razdoblju nepovratno narušen. »Ako prihvatimo takvu doktrinu, više nikakva ustavna jamstva ne vrijede. Svaka vlada, u bilo kojoj zemlji, može reći da je ona prethodna kompromitirala pravni poredak te da se radi njegove ponovne uspostave mogu kršiti ustavne odredbe«, upozorava Kwasniewski.
Glede budućnosti kaže: »Čvrsto se nadamo da će to presezanje lijevoliberalne vlade zaustaviti narod, njegova reakcija.« Veliki prosvjedi protiv poteza vlade već su održani u Varšavi »u prosincu, u veljači i u ožujku«, a posebno je istaknuo »dosad neviđenu manifestaciju pokreta za život«, nedavno održani »Hod za život« na kojem se samo u Varšavi okupilo najmanje 50 tisuća ljudi, potaknutih odlukom vlade »da ignorira odluku Ustavnoga suda o pobačaju« te njezinim nametanjem politike koja promiče pobačaj.

U SRCU LIKE DVANAESTI SUSRET HRVATSKE KATOLIČKE MLADEŽI Novi sijači Kristove radosti pronašli putove do starih izvora

SHKM - Susret hrvatske katoličke mladeži u Gospiću 2024.
Snimio: B. Čović

Od jutarnjih su se sati prve svibanjske subote Gospićem i drugim župama Gospićko-senjske biskupije počeli rojiti autobusi s mladima. Domaćini su dočekivali mlade u školskim športskim dvoranama, u pastoralnim centrima i u župnim crkvama i kapelama. Bile su među njima i obitelji koje su otvorile vrata svojih domova i ugostile »hodočasnike nade« koji su u Liku došli iz hrvatskoga iseljeništva ili iz udaljenih dijelova Hrvatske i susjedne BiH.

Riječ Propovjednika između zrna sumnja

Pjesma i molitva nosile su »zagrijavanja« za središnje događaje u sklopu Susreta hrvatske katoličke mladeži i nenametljivo aktualizirale Propovjednikovu mudrost koja je dala pečat cjelokupnomu gospićkomu SHKM-u – »Raduj se za svoje mladosti«. Riječ Propovjednika polagano se »provlačila« i između ponekih zrna sumnja koje su nosili sudionici SHKM-a. Mladi, među kojima je mnogima upravo ovogodišnji SHKM bio prvi takav susret, teško su se mogli zamarati »brojčanim« usporedbama s nekim ranijim susretima hrvatske katoličke mladeži. Njihovo su raspoloženje mogli pokvariti samo neodlučni oblaci, koji su i s juga i sa sjevera čas prijetili kišom, a čas slabili pred proljetnim suncem. Tek oko podneva u »igri« iznad gospićkoga neba kao odlučnije se pokazalo sunce. A upravo je u tom trenutku u punini zaživio i Propovjednikov apel.

Susret dviju »mladih Crkava«

Iz različitih su smjerova oko podneva gospićkomu Trgu Stjepana Radića kao prvoj »žarišnoj točki« Susreta pristupale skupine mladih. Stil im je bio prepoznatljiv – osmijesi na licima, zatim crvene, bijele i plave majice s logotipom SHKM-a, visoko podignuti transparenti s imenima župa i gradova iz kojih su došli, uz hrvatske i vatikanske barjake, kojima su poseban zanos davale pjesma i molitva… Jedan od putova do središnjega gospićkoga trga vrlo se brzo zakrčio. Bio je to gradski korzo na kojem su bili i brojni štandovi na kojima su se predstavljali bogoslovi, muške i ženske redovničke zajednice te karizmatske i druge zajednice vjernika laika.

Nisu se ondje samo dijelile brošure i knjižice koje sažimaju povijest i karizmu pojedine zajednice, nego je to bilo i mjesto razmjene životnih iskustava, susret dviju »mladih Crkava«. Brzo se ispunila i gospićka katedrala. Ona je za mnoge mlade postala mjestom »pretprograma« u kojem su u prvom planu bile tihe molitve i osobna razmatranja.

»Trudimo se biti dosljedni, znamo da nismo savršeni«

Da bi se dobila i poneka izjava od »digitalnih urođenika«, nisu dovoljne neke uobičajene novinarske metode. Umjesto jednostavne molbe da kratko u diktafon sažmu svoje dojmove, njihovo je povjerenje puno lakše pridobiti jednom zajedničkom fotografijom, tek nakon koje je moguće i »izvući« pokoji podatak. Većini mladih s kojima smo razgovarali u Gospiću bio je to prvi ili drugi SHKM. U prosjeku su na gospićkom Susretu prednjačili mladi od petnaest do dvadeset godina. Njihovi su motivi dolaska u Gospić bili raznoliki, od onih koji su se ondje našli uglavnom iz »turističkih razloga«, potaknuti odazivom vršnjaka iz svoje škole ili župe, do onih koji su na SHKM došli u potrazi za Bogom i odgovorima na neka dublja pitanja.

»Dolazimo iz Metkovića i u našoj je skupini pedesetak mladih. Osjećamo da je ovo dobro mjesto na kojem ćemo upoznati ne samo svoje vršnjake koji slično misle i osjećaju, nego i vršnjake koji iskreno traže Boga. Trudimo se biti dosljedni, znamo da nismo savršeni, ali teško je ne biti osupnut svim prizorima mladih koji na ovakvim susretima zajedno mole, pjevaju i raduju se«, sažeo je Glasu Koncila po dolasku u Gospić svoje motive mladić s juga Hrvatske, inače i član »Hrvatskoga nadzemlja« u Splitu.

Mobiteli u drugom planu

Splitski »nadzemljaši« dobili su zadaću biti prvi koji će »zapaliti« program na gospićkom Trgu Stjepana Radića. Uz njihov glazbeno-scenski nastup, mladima su svjedočili i članovi zajednice »Vjera i svjetlo«, svoje iskustvo rada s osobama s invaliditetom i intelektualnim teškoćama podijelio je Matej Lovrić iz udruge »Arka«, a trg je pjesmom zagrijao i sastav »Mihovil«. Po pitanju pjesama mladima nije trebalo nimalo »animacije«. U kratkim stankama između pojedine izvedbe sami su osmišljali svoje »popise za reprodukciju«. Pjevale su se najpoznatije duhovne šansone, ali i poznate hrvatske pjesme, od »Lijepa li si« do »Moje domovine«.

Na trgu, na korzu i po susjednim uličicama osim pjesme i radosti pažljivi su promatrači mogli uočiti još jedan plod SHKM-a – bio je to i svojevrsni izostanak mobitela. Naime, bilo je malo onih koji su neprestano snimali, fotografirali, objavljivali gdje su i čime se bave. Virtualna je stvarnost pala u drugi plan u odnosu na gibanja koja je donosio SHKM.

Susret s nedavnom gospićkom prošlošću

Jedan od dojmljivijih trenutaka gospićkoga SHKM-a bila je i velika, kako su je organizatori nazvali, procesija mladih koji su se zajedno s hrvatskim biskupima i svećenicima s Trga Stjepana Radića uz »Krista na žalu« preko prostrane Budačke ulice zaputili prema stadionu »Balinovac«. Čitavim putom nije prestajala pjesma, a jedna je skupina mladih »tempo« procesije pojačavala i harmonikom. Prolazeći središtem grada u kojem još postoje stambene zgrade čije su fasade oštećene šrapnelima, sudionici SHKM-a upoznali su se i s ne tako davnom ratnom prošlošću Gospića, grada koji je uz Vukovar bio jedan od najrazorenijih hrvatskih gradova u Domovinskom ratu. Među tisućama sudionika SHKM-a zasigurno su se našli i mladi koji su pred takvim prizorima pomislili i na svoje vršnjake u Ukrajini, koji »uživo« proživljavaju takvu ratnu stvarnost, te za njih Bogu uputili svoje molitve.

Simboličnih deset do dvanaest tisuća

Unutar kapaciteta gospićkoga nogometnoga stadiona »Balinovac« može se »nagurati« od deset do dvanaest tisuća ljudi. Stadion, na kojem se slavila središnja euharistija u sklopu SHKM-a, svojim je kapacitetom na neki ćudljiv način dozivao i prizore iz davne prošlosti Like, poput Krbavske bitke 1493. godine, kada je po procjenama povjesničara izginulo između deset i dvanaest tisuća hrvatskih ratnika. Za desetak tisuća mladih, koji su u sklopu gospićkoga SHKM-a pohodili Liku, na »Balinovcu« su u fokusu bile druge stvari. Mnogi od njih odlučili su se ispovjediti uoči misnoga slavlja. Više desetaka svećenika rasporedilo se duž atletske staze koja »grli« nogometni teren, a ispred njih su u dugim redovima mladi strpljivo čekali da bi pristupili sakramentu pomirenja. Majice u bojama crven-bijeli-plavi nadopunile su i brojne »velebitske degenije«, volonteri koji su bili u žutim majicama i svoje vršnjake na stadionu opskrbili vodom, voćem i sendvičima.

Dva »domaća« biskupa na »ključnim« mjestima

Ulaznom procesijom biskupa koja je prošla sredinom stadiona započelo je euharistijsko slavlje. U ime domaćina – biskupije koja nema »pravoga« biskupa – okupljene je mlade pozdravio dijecezanski upravitelj dr. Richard Pavlić. No na neobičan je način Gospićko-senjska biskupija na SHKM-u imala dva »svoja« biskupa na »ključnim« mjestima. Misno slavlje predvodio je mons. Zdenko Križić, sadašnji splitsko-makarski nadbiskup koji je donedavno bio gospićko-senjski biskup. A propovijedao je sin Gospićko-senjske biskupije – šibenski biskup Tomislav Rogić, rođen u Senju, koji je kao svećenik stasao uz biskupa Milu Bogovića. Uz križ Susreta hrvatske katoličke mladeži koji je došao iz Bjelovara, nad tisućama mladih s improviziranoga je oltara na stadionu bdjela i Majka Božja iz Krasna, zaštitnica biskupije domaćina.

»Svetost je uvijek mlada«

»Isus ne želi da njegov učenik bude osoba koja će samo druge tješiti, drugima izražavati sućut, nego drugima donositi radost koja proizlazi iz radosne vijesti evanđelja«, poručio je uvodeći u misno slavlje nadbiskup Križić, koji je kao gospićko-senjski biskup dao temeljne idejne konture gospićkomu SHKM-u, te dodao: »Isusova želja nije da budemo radosni s vremena na vrijeme, nego da njegova radost bude u nama kao trajno stanje. On nam jamči da nam njegovu radost nitko i ništa ne će moći uzeti. Radost ima svoj izvor u vjeri u Isusa koji je obećao da nas ne će nikada napustiti jer je s nama u sve dane do svršetka svijeta.« Poruku pape Franje mladima je na hrvatskom pročitao apostolski nuncij Giorgio Lingua.

Pohoditi i »tržnice« suvremenoga doba

Propovijed šibenskoga biskupa Rogića brzo je prerasla u svojevrsnu katehezu za vjeronaučnu skupinu od deset tisuća mladih. Biskup Rogić, ujedno predsjednik Odbora HBK-a za mlade, »digitalnim urođenicima« govorio je razumljivim jezikom. Pozvao je mlade da promisle o trima molitvenim raspoloženjima duše pred Bogom koja stanu u tri riječi: hvala, oprost i pomoć. Na tragu anegdote o antičkom filozofu koji je svakoga dana obilazio tržnicu da bi vidio što mu zapravo ne treba, šibenski je biskup mlade u Gospiću potaknuo da i oni obiđu »tržnice« suvremenoga doba, velike trgovačke centre, te da u njima spoznaju što im od materijalnoga doista ne treba.

Osmijeh biskupa Bogovića

Kada je propovjednik na gospićkom stadionu mlade pozvao da budu »Kristovi sijači vedrine, nade i radosti«, bila je to gesta puno šira od apela za budućnost. Bio je to i svojevrsni sažetak čitavoga raspoloženja gospićkoga SHKM-a, ozračja koje je od početka susreta nametnuo Propovjednik sa svojim pozivom »Raduj se za svoje mladosti«. A baš kao što svako veliko okupljanje hrvatskih mladih dobije i svoj spontani trenutak po kojem se pamti čitav susret, poput tišine na Trgu bana Jelačića tijekom bdjenja s papom Benediktom XVI., tako je i gospićki SHKM imao središnju dojmljivu točku. Bio je to trenutak u kojem je biskup Rogić spomenuo radosno ozračje hrvatskih biskupa što na jednom mjestu vide toliko mladih te spomenuo da se nad mladima u Gospiću smije i bdije »biskup koji nije ovdje s nama«.

Pljesak koji je uslijedio bio je znak da je većina mladih brzo prepoznala da je riječ o biskupu Mili Bogoviću, prvom gospićko-senjskom biskupu, čija je i zamisao bila da zasebnom biskupijom na prostoru Like nakon Domovinskoga rata Crkva bude još tješnje povezana s narodom koji se tek počeo vraćati svojim ognjištima i obnavljati svoje domove. Zaključak gospićkoga SHKM-a bio je koncert »Božje pobjede« na Trgu Stjepana Radića koji se »protegnuo« i u večernje sate.

U srcu Like Dvanaesti susret hrvatske katoličke mladeži

Površinom jedna od većih hrvatskih biskupija, a po gustoći naseljenosti jedna od manjih hrvatskih sredina, privukla je prve svibanjske subote tisuće mladih, mahom srednjoškolaca. Malo je tko te subote – od biskupije domaćina preko hijerarhijske Crkve sve do samih mladih – stigao razmišljati o bilo kakvoj »teologiji velikih brojki«. Dva su se dojma nametnula kao ključna. Prvi se odnosio na Crkvu koja je i generaciji »digitalnih urođenika« uspjela učiniti jezik Kristova evanđelja razumljivim i zanimljivim. A drugi se pak dojam odnosio na same mlade, koji su na gospićkom SHKM-u dali impuls živosti opustjeloj i mučeničkoj Lici, ali i impuls koji je obnovio lice Susreta hrvatske katoličke mladeži.

»SKRIVENI BOG« Prepoznati djelovanje Duha Svetoga

Duh Sveti
Foto: Shutterstock

Postoje razlozi zbog kojih neki ljudi ne cijene Duha Svetoga. Obično je to kombinacija nedostatka razumijevanja o tome tko je zapravo Duh Sveti i zaborava na njegovu ključnu ulogu u životima vjernika kao Kristovih sljedbenika. Ljudi se, naime, u svojem jeziku i iskustvu ne povezuju lako s duhom. Nasuprot tomu, lako se povezuju s idejom oca i sina. Nadalje, Duh je Sveti, kako ga je nazvao sveti papa Ivan Pavao II., »skriveni Bog«. Druga božanska osoba, Sin Božji, postao je čovjekom svojim utjelovljenjem u krilu Blažene Djevice Marije.

Vjera apostola i drugih Isusovih prvih učenika još je morala rasti, unatoč brojnim ukazanjima nakon Uskrsa. Stoga je bilo važno da Gospodin povuče svoju vidljivu, uskrsnulu prisutnost

Čineći to, Isus je preuzeo vidljivu ljudsku pojavu po kojoj su ga njegovi učenici poznavali i komunicirali s njim. Nasuprot tomu, Duh Sveti nije preuzeo nikakav vidljiv osobni oblik.

Da je Isus ostao među učenicima u svojoj vidljivoj ljudskoj prisutnosti nakon uskrsnuća, njihova vjera nikada ne bi rasla. Uostalom, vjera je vjerovanje u ono što čovjek ne vidi. Vjera apostola i drugih Isusovih prvih učenika još je morala rasti, unatoč brojnim ukazanjima nakon Uskrsa. Stoga je bilo važno da Gospodin povuče svoju vidljivu, uskrsnulu prisutnost kako bi učenici mogli nastaviti rasti u vjeri.

Zato je Isus rekao da je puno bolje za apostole da on ode od njih – upravo zato da bi njihova vjera mogla rasti unutarnjim djelovanjem Duha Svetoga.

Branitelj, Zagovornik, Tješitelj

Kako to često biva u životu, ono što je najbolje za čovjeka nije uvijek i najlakše. Ali budući da bi vjera apostola sada rasla kroz čežnju da ponovno vide Isusa i da se ponovno ujedine s njim, njihova bi ljubav prema njemu također mogla rasti.

Njegova bi prisutnost bila poznata, ne po bilo kakvu vanjskom ljudskom obliku, nego po promatranju učinaka njegove skrivene prisutnosti koja djeluje u njima i kroz njih

Međutim, unatoč svojemu odlasku, Isus nije htio ostaviti svoje učenike potpuno same: »Neću vas ostaviti kao siročad… Zamolit ću Oca i on će vam dati drugog Tješitelja – da uvijek bude s vama: Duha Istine…«

Sva ta iskustva bila su prilično vidljiva. Sada je Duh Sveti trebao biti nevidljivo uz njih, kao Branitelj, Zagovornik, Tješitelj, usmjeravajući ih i ispunjavajući u njima svoju veliku misiju da ih učini svetima. On bi nadahnuo i vodio njihovo svjedočenje o Kristu do samoga kraja zemlje, čak i usprkos odbacivanju, progonu, patnji, pa čak i samoj smrti. Duh Sveti sve će to učiniti na način koji je tih, nevidljiv, skriven, ali unatoč tomu vrlo stvaran i prilično učinkovit. Njegova bi prisutnost bila poznata, ne po bilo kakvu vanjskom ljudskom obliku, nego po promatranju učinaka njegove skrivene prisutnosti koja djeluje u njima i kroz njih.

LASO JE BAČENO Vodenbuhe zapetljane u plastici

Foto: Shutterstock | Vodenbuha

Slike kornjača s komadima plastične vrećice u ustima, plastičnim pandemijskim maskama prekriveni koralji, kitovi zapetljani u plastičnim ostatcima ribarskih mreža, pa i rendgenske slike plastičnih čepova u utrobi albatrosa obišle su svijet, postale su viralne scene i primjer kako plastika ulazi u svijet faune.

Nevidljiva verzija plastifikacije

Ta vidljiva plastifikacija okoliša ima, odnedavna, i svoju golomu oku nevidljivu verziju. Vera Slaveykova, profesorica kemije okoliša sa sveučilišta u Ženevi, uspjela je mikroskopom otkriti i snimiti vodenbuhe zadavljene mikroplastikom (Environ. Sci. Technol. Lett. 30. travnja 2024.). Vodenbuha nije obična »buha«, nego je to slatkovodni zooplankton poznat pod nazivom Daphnia magna. U prirodi je to važna karika u prehrambenom lancu, a za znanstvenike je taj račić ključni testni organizam za ekotoksikološka istraživanja.

Dovoljno je stotinjak mikroplastičnih fragmenata da potpuno zarobe vodenbuhe. Prikazane slike prave su minijature globalne plastične invazije

Svaki ozbiljniji laboratorij u svijetu koji se bavi onečišćenjem okoliša uzgaja u akvariju vrstu Daphnia magna.

Plastični čičak

Vodenbuha je osjetljiva i izbirljiva životinjica, živi u čistim vodama i uglavnom izbjegava područje onečišćeno kemikalijama ili toksinima. No čini se da mikroplastičnim vlaknima ne može uteći. Živomu se ekološkomu detektoru, eto, ispod radara, poput čička na površinu prilijepe plastična vlakna ne dulja od nekoliko milimetara. Prema mjerenjima profesorice Slaveykove dovoljno je stotinjak mikroplastičnih fragmenata da potpuno zarobe vodenbuhe. Prikazane slike prave su minijature globalne plastične invazije, a dostupne su javnosti jer je znanstvena studija objavljena u otvorenom pristupu.

Usporena priroda

Ticala i nožice vodenbuha zamotane su mikroplastikom; u novoj se ambalaži račići sporije kreću, teže veslaju, pa se teže hrane algama i postaju lakši plijen za virnjake i hidre. Budući da je okovana mikroplastikom, radijus je kretanja vodenbuhe, očekivano, znatno smanjen. Sićušni se vodeni organizmi ne mogu skriti pred plastičnim kukama i petljama – plastično je laso bačeno. Ne treba, dakle, progutati plastiku kako bi se otkrila ekološka cijena, dovoljno je da plastika guta sve što se miče.

Dekoracija i impregnacija

Dok je vidljiva plastifikacija prirode, uključujući plastične vrećice što vijore po krošnjama grada, estetski poraz, mikroskopska je plastifikacija prirode strukturni poremećaj. Plastična boca na riječnoj obali loša je dekoracija, ali plastikom zapetljana vodenbuha ireverzibilna je impregnacija. Vidljiva se plastika može ukloniti iz okoliša, a mikroplastika ili nanoplastika (p)ostaje integralni dio prirode. Ne postoji ekološka akcija, zelena stranka ili efikasni filtar koji iz prirode može eliminirati usitnjene plastične molekule.

Kemija, fizika, mrtva priroda

Slučaj vodenbuhe (Daphnia magna) zarobljene u poliesterskim vlaknima pokazuje da plastika nije samo kemija, nego i fizika. Osim što je, poput trojanskoga konja, natovarena arsenalom različitih kemikalija, plastika ima i svojstvo mehaničkoga stvaranja čvorova, mreža i omča. S obzirom na sve veću količinu proizvedene, djevičanske plastike i sve manji udio reciklirane, nanovo oporabljene plastike, mogu se očekivati nove i nove studijske slike sićušnih organizama s plastičnim flasterima po tijelu. Proučavanje takvih interakcija između mikroplastike i živoga svijeta važno je za čovjeka jer razumijevanje dinamike i posljedica toga kontakta može pomoći ljudima da se bolje pripreme na suživot s »mrtvom prirodom«.

NAJNOVIJE OBJAVE

MAGAZIN PRILIKA