PERFIDNA BITKA Tko je kao Bog

Snimio: Z. Atletić

Urođenoj čežnji za onim višim i onim iznad nikad nije bilo lako dati pravu mjeru. Otkako su ljudi postali svjesni Boga, kao da je uvijek bilo onih koji se nisu mirili s podređenim položajem. Uvodne stranice Biblije kažu da je čovjek prvi grijeh počinio kad je povjerovao šapatu zavodnika da može biti kao Bog. Posljedice su poznate. Čovjek nije postao kao Bog, ali je doživio koban pad. Svjestan učinjenoga, s početka se sramio i skrivao, a onda je vrijeme učinilo svoje. Savjest je otvrdnula, a ambicija da se zauzme Božje mjesto oživjela.

U starom vijeku mnogi su vladari sebe smatrali bogovima i bezobzirno gospodarili ljudskim životima.

Mislioci novoga vijeka najavili su da će čovjeku vratiti dostojanstvo. No ne tako da bi čovjek bio kao Bog nego tako da se Boga dokine. Duh doba izražen je borbenim pokličem »uništimo bestidnicu« (Crkvu) i filozofskom tezom »Bog je mrtav, živio nadčovjek«. Dio društvenih promjena donio je neosporiv napredak. Ipak, oni koji su, nadahnuti tom filozofijom, sebe smatrali nadljudima znali su čovjeka ugroziti i oduzeti mu dostojanstvo kao nitko prije njih.

Vjernicima nije lako. Nemalo su zbunjeni, lakovjerni. U tako perfidnoj bitci vjernik može pobijediti samo na jedan način. Poruka Mihaelova imena, »Tko je kao Bog«, mora prožeti vjernikovo biće, biti temelj svih njegovih odluka i pokretati sve njegove aktivnosti.

Pouku se nije izvuklo, a ostala je teorija da se čovjek za svoju veličinu i dostojanstvo mora izboriti »ratujući« protiv Boga.

I sveti Ivan u Otkrivenju govori o ratu protiv Boga, onom nebeskom u kojem je arkanđeo Mihael porazio zmaja. Samo ime Mihael (»Tko je kao Bog«) otkriva geslo pod kojim je izvojevana ta presudna pobjeda.

U današnje vrijeme vojni stručnjaci rabe pojmove »hibridni rat« ili »inteligentna moć« za ratove bez klasičnoga sukoba. Napadač nastoji obećanjima, lažima i poluistinama nekoga navesti da kao svoje rješenje prihvati ono što mu on nudi, zapravo poraz.

Ne vodi li se danas sličan rat na području duhovnosti? Pritom cilj nije biti kao Bog niti Boga dokinuti nego ga marginalizirati. Neka Boga, govori se, samo ne u javnom prostoru jer govor o Bogu vrijeđa osjećaje ovih ili onih. Na ljestvici vrijednosti nude se bogatstvo, hedonizam, politička moć, praznovjerje, spektakl… kao novi bogovi.

Sve, samo ne pravi Bog.

Vjernicima nije lako. Nemalo su zbunjeni, lakovjerni. U tako perfidnoj bitci vjernik može pobijediti samo na jedan način. Poruka Mihaelova imena, »Tko je kao Bog«, mora prožeti vjernikovo biće, biti temelj svih njegovih odluka i pokretati sve njegove aktivnosti.

»Tko je kao Bog« – u tom je znaku ostvarena nebeska pobjeda. Bit će i naša – samo treba izdržati.