POUKA O VELIČANSTVENOSTI Što može kršćanin izvući iz malenoga Betlehema?

Četvrta nedjelja došašća (Mih 5, 1-4a)

Foto: Shutterstock

Uskoro završava vrijeme došašća. Posljednje nedjelje prorok Mihej upućuje na konkretno mjesto Spasiteljeva rođenja: »I ti, Betleheme, Efrato, najmanji među kneževstvima Judinim, iz tebe će mi izaći onaj koji će vladati Izraelom!« Iz najmanjega, štoviše gotovo zaboravljena mjesta, dolazi Bogočovjek čija je vlast razdoblje mira.

Prorok Mihej jedan je od malih proroka. Njegovo je proročanstvo upućeno jasno određenim osobama ili mjestima kako bi potaknulo pojedinca neka ne gubi nadu. Spasitelj dolazi, njegovo će se vrijeme približiti. Prorok proglašava veličanstvenost malenomu Betlehemu. Njegove riječi postaju riječi navještenja mira, nečega što je Izraelcima u svim razdobljima, a osobito kada su bili raseljeni, puno značilo. I tako, u malenom mjestu Betlehemu, mjestu koje je zbog svoje malenosti moglo ostati zaboravljeno, štoviše izbrisano, događa se veličanstvenost.

Kada se povezuju maleni i veličanstvenost, ljudi se često boje. Onaj tko bijaše malen, a postane svima poznat, može se u svojoj popularnosti uobraziti. Koliki dojučerašnji maleni, pa odjednom poznati, postaju bahati: pa drže da o svemu imaju ispravno mišljenje, pa se usuđuju drugima držati uzvišene besjede, čak postaju i osobe koje bez kazne mogu otvoreno prijetiti. Pred pučanstvom prorok Mihej ima jednu drugačiju malenost. Ta malenost ne će podivljati!

Isus se ne će uzvisivati. Kao onaj koji dolazi spasiti potlačene, ne će se ni osvećivati. Njegova se pobjeda ogleda u savršenom miru. Očekivanje Kralja koji vlada mirotvorstvom postaje spasonosna poruka na kraju došašća. Kada bi svi ljudi posegnuli za mirom! Čovjek koji postaje širitelj mira razumjet će poruku Božića. Zatvorit će svaku bahatost, ne će unositi podjele među ljude, njegov govor postat će poput Isusova – govor mira. Isusovu vladavinu svatko priželjkuje, zato Božić vole slaviti svi. Adventski vijenac sada isijava na sve četiri strane svijeta. Sada poruka mira postaje poticaj cijelomu svijetu. Krajnji je trenutak uvesti mir u svoju obitelj. Sada se može ugasiti televizor, zatvoriti uši na poticaje svađe, odložiti mobitel i prestati njime tražiti razarajuće sadržaje. Poruka mira kuca iz malenoga Betlehema i otvara se čitavu svijetu. Bog, popularan a malen, jednostavnim gestama pokazuje čovjeku vladavinu mira.

O Isusovu rođenju u Betlehemu govori Ivan Zlatousti u homilijama na Evanđelje po Mateju: »Sve je prigoda za iznošenje jasnije i savršenije pouke. Neprijatelji istine prisiljeni su čak i protiv svoje volje čitati spise u korist istine i tumačiti proroštvo. Nakon što je govorio o Betlehemu i kako će iz njega izaći Onaj koji će vladati Izraelom, ne nastavlja naknadno dodavati ono što slijedi. Kaže da su njegovi izlasci od davnina, od vijeka. Ali označite i točnost proročanstva. Ne kaže da će ostati u Betlehemu, nego da će odande izaći. Nitko drugi nije učinio to mjesto slavnim, osim Boga samoga. Zbog Isusova rođenja u to mjesto dolaze ljudi s kraja zemlje kako bi vidjeli jasle. Zato je prorok glasno prorekao da Betlehem nipošto nije najmanji među kneževstvima Judinim.«

Što može kršćanin izvući iz malenoga Betlehema? Ako se svojom vjerom želi samo razmetati pred drugima, Betlehem mu ne će ništa progovoriti. Gdje vjera postaje samo privjesak koji treba drugima slatkorječivo izložiti, gdje se došašće svodi samo na posjedovanje bogata posebno ukrašena adventskoga vijenca, gdje se leđa okreću svakomu koji pruža ruku, takvomu siromašni Betlehem ne će ništa progovoriti. Takav će kroz Betlehem protrčati što prije kako ne bi ugazio u blato njegovih poljskih putova, prljavih lokava i zarasle trave. Ne će takav ni čuti plač djeteta, ne će ga biti briga jer ništa se poznato u nepoznatom ne bi trebalo događati.

Ali, ako kršćanin želi ostati skroman u malenosti, izvući će mnogo. Takav će ući u Betlehem prepun divljenja. Zastat će s njegovim ljudima, pažljivo osluškivati što se tu može dogoditi. Pružit će priliku malenosti jer najveća su bogatstva ljudskoga života najčešće skrivena u jednostavnim prilikama. Umjesto trošnih kuća i mirisa domaćih životinja kršćanin će pogled zaustaviti na ljudima, na njihovoj jednostavnoj poruci, i tako, u susretu s običnima, susrest će i samoga Krista koji mir donosi onima koji u životu ostaju maleni.

Maleni Bože koji ćeš se uskoro nezamjetno roditi u najmanjem kneževstvu, pozovi nas da Ti priđemo otvorena srca jer očekuješ od nas da budemo poput Tebe kako bismo svoj život pretvorili u mir u kojem jedino Ti kraljuješ u vijeke vjekova. Amen.