POVJESNIČAR I SVEĆENIK PROF. DR. MARKO TROGRLIĆ I iz Tomislavove Hrvatske suvremena Europa treba crpsti svoja nadahnuća

Snimio: I. Tašev
Ususret međunarodnomu skupu o splitskim crkvenim saborima i vladavini kralja Tomislava govori jedan od organizatora govori prof. dr. Marko Trogrlić

Zlatnim slovima u hrvatsku je povjesnicu upisana godina 925. – godina prvoga splitskoga crkvenoga sabora (drugi je održan 928.) i godina u kojoj je prvi put jedan hrvatski vladar – Tomislav – tituliran kao kralj. Prijelomnim splitskim saborovanjem i vladavinom kralja Tomislava – dvjema stvarnostima koje su uvelike odredile crkvene, političke, pa i civilizacijske koordinate na koje se oslanja i današnja Hrvatska – bavi se i međunarodni skup 8., 9. i 10. svibnja u Splitu. Kako će konferencija »Početci kraljevstva – Splitski crkveni sabori, Tomislav i njegovo doba o 1100. obljetnici« baciti novo svjetlo na prekretnicu iz hrvatske prošlosti i zašto ta prekretnica treba svjetliti i u budućnosti, pojašnjava jedan od prvih ljudi u organizaciji skupa, splitski svećenik i povjesničar prof. dr. Marko Trogrlić.

Možete li u kratkim crtama predstaviti svibanjski znanstveni skup – na što će on staviti fokus, iz kojih su se disciplina uključili stručnjaci?

U priređivanje međunarodnoga znanstvenoga skupa »Početci kraljevstva – Splitski crkveni sabori, Tomislav i njegovo doba o 1100. obljetnici« njegovi su organizatori, suorganizatori i pokrovitelji uložili nemale napore. On se održava pod visokim pokroviteljstvom Hrvatske biskupske konferencije, vatikanskoga Papinskoga odbora za povijesne znanosti te Vlade Republike Hrvatske.

»Kršćanstvo je srednjovjekovnomu Zapadu donijelo moralni i pravni standard. Novi moral utemeljen na zakonu evanđelja odgojio je narode Europe za vrijednosti svake osobe na temelju njezine besmrtne duše«

Uz glavne organizatore – Hrvatsko katoličko sveučilište iz Zagreba i Odsjek za povijest Filozofskoga fakulteta Sveučilišta u Splitu – okupili smo kao suorganizatore niz institucija. Ukupno je sudjelovalo šesnaest akademskih, znanstvenih i kulturnih institucija iz pet gradova, u zemlji i inozemstvu. Takav sastav zrcali interdisciplinarnost kakvu priželjkujemo u radu i rezultatima toga skupa. Sudjeluje 52 stručnjaka iz deset zemalja – uz Hrvatsku i susjednu BiH to su još Australija, Belgija, Italija, Mađarska, Njemačka, Rusija, Srbija i Velika Britanija. Uključili su se ponajprije povjesničari (ponajviše medievisti, ali i oni iz drugih grana, kao i specijalisti za crkvenu i liturgijsku povijest), zatim arheolozi, povjesničari umjetnosti, na kraju i filolozi, jezikoslovci. Financijski su naš međunarodni znanstveni skup poduprli Ministarstvo kulture i medija Republike Hrvatske, Hrvatsko katoličko sveučilište, Sveučilište u Splitu, Filozofski fakultet u Splitu, Splitsko-dalmatinska županija i Splitsko-makarska nadbiskupija.

U crkvenom i nacionalnom smislu – zašto nam je važno osvježiti spomen na tako udaljeno 10. stoljeće, na kralja Tomislava i splitske crkvene sabore?

Iako je minulo jedanaest stoljeća od prvih nacionalnih sinoda, one su nedvojbeno baština na koju se vrijedi nanovo vraćati. U crkvenom smislu one su udarile smjer crkveno-teritorijalnoga ustroja naših područja, povezavši ga s početcima kršćanstva na našem prostoru. Nacionalno-politički gledano, odluke sinoda zaokružile su i uokvirile hrvatski prostor, pa se i naš prostor, u širem europskom kontekstu, mogao već tada ubrojiti u zrele i dovršene političke stvarnosti. Zato veliku pozornost i naš znanstveni skup želi usmjeriti na osobu i vrijeme Tomislava, prvoga hrvatskoga vladara uz čije se ime može razložno vezati kraljevski naslov (rex), a čije je djelovanje najuže vezano upravo uz kontekst dvaju splitskih crkvenih sabora (koji su i inače najvažniji pisani izvor o tom vladaru). Također, od velike nam je važnosti i širi kontekst toga razdoblja – odnosi sa Svetom Stolicom, položaj episkopata u Dalmaciji i Hrvatskoj, prevladavanje crkvene i političke podvojenosti kraljevske Hrvatske i bizantske Dalmacije (u pitanjima crkvene jurisdikcije), bogoslužje na narodnom jeziku… Sve su to veliki procesi koji se raspliću upravo u vrijeme Tomislavove vladavine. To i jesu klasične, mnogo puta doticane teme, ali našim ćemo znanstvenim skupom na njih baciti svježe svjetlo. Jasno, na skupu će se dotaknuti i pitanje Tomislavova uspona na kraljevski rang te njegova ustoličenja i krunidbe.

Bavljenje razdobljem srednjega vijeka često je i suočavanje s vrlo oskudnim povijesnim izvorima. Koliko u tom smislu historiografija srednjega vijeka može biti precizna u rekonstruiranju i tumačenju prošlih zbivanja?

Oskudnost vrela zasigurno nije olakotna okolnost, no nije jedini i presudni faktor u historiografskim naporima za pronicanje neke teme ili pitanja. To je naravno vrlo često u temama i pitanjima iz ranijih odnosno starijih povijesnih razdoblja. No oskudnost izvora ne bi nipošto smjela voditi u skepsu koja zatvara oči pred mogućnostima održivih zaključaka i iz često malobrojnih historiografskih izvora koji, kako mi povjesničari znademo reći, mogu biti iz prve ili druge ruke, prvorazredni ili drugorazredni. Ali ipak – izvori! Takva vrsta skepse o hrvatskom vladaru Tomislavu koji prvi u pisanim vrelima nosi naslov kralja bila je podosta prisutna u hrvatskoj historiografiji, i to ponajprije zbog olaka odbacivanja podataka koji nisu uvijek sačuvani u izvorniku. Jasno je da svaki takav podatak mora proći svoju strogu historiografsku provjeru. No činjenica da neki podatak ili dokument nije sačuvan u izvorniku, nego u kasnijim prijepisima nije dostatan argument za njegovo odbacivanje ili relativiziranje. Povijesna znanost zna kako se u tim slučajevima postupa i ima metodu kako u pomoć, kad je to potrebno, pozvati i druge znanosti. Kritičkomu propitivanju izvornosti vrela, njihove autentičnosti i drugoga pristupamo metodologijom pomoćnih povijesnih znanosti, a napose specifičnih disciplina kao što su paleografija, diplomatika i kronologija, koje tako stupaju na scenu u obradi procesa i događaja koji su nam vremenski veoma daleko. Povijesna znanost pomno proniče u ono čime raspolaže te temeljem toga donosi zaključke. Nipošto obrnuto.

Nemamo ni jedan očuvani Tomislavov kip ili sliku, a spominje se tek u nekoliko dokumenata pa je upitno je li on postojao – redovito nam posljednjih mjeseci kroz medije priopćuju Tomislavovi osporavatelji. No što se o Tomislavu na temelju dokumenata može utvrditi?

O kralju Tomislavu svjedoče dokumenti splitskih crkvenih sabora (925. – 928.). Oni sadrže pisma dvojice papa i zaključke dvaju sabora sačuvane u kasnijim prijepisima u spisu pod naslovom Historia Salonitana Maior (HSM). Upravo s obzirom na njihovu kasnu tradiciju sadržaj toga spisa i sam spis pothranjivali su skepsu u odnosu na njihovu vjerodostojnost. Historiografska znanstveno-kritička analiza papinih pisama u kojima se Tomislav dva puta titulira kao kralj Hrvata (rex Crouatorum) potvrdila je njihovu vjerodostojnost.

»Iako je minulo jedanaest stoljeća od prvih nacionalnih sinoda, one su nedvojbeno baština na koju se vrijedi nanovo vraćati. U crkvenom smislu one su udarile smjer crkveno-teritorijalnoga ustroja naših područja, povezavši ga s početcima kršćanstva na našem prostoru. Nacionalno-politički gledano, odluke sinoda zaokružile su i uokvirile hrvatski prostor, pa se i naš prostor, u širem europskom kontekstu, mogao već tada ubrojiti u zrele i dovršene političke stvarnosti«

I baš iz tih dokumenata doznajemo da Tomislav nosi titulu kralja, da je temeljem prvoga zaključka toga sabora splitski nadbiskup postao nasljednik nekadašnje salonitanske metropolije i da baš u Splitu, gdje počivaju kosti svetoga Dujma, bude sjedište metropolita čiji su sufragani biskupi dalmatinskih i hrvatskih gradova te da je, kako doznajemo iz istih saborskih zaključaka, uređena crkvena organizacija u Hrvatskoj i Dalmaciji uz suglasnost pape Ivana X. (914. – 928.) i upravo hrvatskoga kralja Tomislava.

Kada se Tomislav osporava, nameće se i teza da ne postoji »izvještaj« o formalnom činu krunidbe na Duvanjskom polju. Neki historiografi srednjega vijeka tim tezama suprotstavljaju nužnost njegovanja kulture sjećanja na Duvno kao povijesno mjesto. Zašto nam je ta kultura važna?

Osporavanja se ne treba bojati. Ona su dio bavljenja historiografijom. Važno je da se stajališta i mišljenja sučeljavaju na znanstvenoj razini. Narativ o krunidbi na Duvanjskom polju nastao je u 19. stoljeću. A tada tek započinje moderna hrvatska historiografija. U Ljetopisu popa Dukljanina opisuje se sabor »u dolini Dalme« na kojem su, kako se ondje navodi, osnovane dvije metropolije – u Splitu i Duklji. Naša je starija historiografija dolinu Dalme poistovjetila s Duvanjskim poljem, gdje se u antici nalazio grad Delminij. Tako stvoren konstrukt zaživio je potom u narodnom sjećanju. Živi i danas, postao je čak dijelom identiteta naših ljudi toga kraja i šire. No historiografski-znanstveno gledano pitanje je li Tomislav bio doista okrunjen ili je svoj kraljevski naslov stekao na drugi način nije od presudne važnosti u promatranju njegove osobe i vremena. I za druge osobe iz ranoga srednjovjekovlja ne raspolažemo egzaktnim podatcima o tome kad su i jesu li bili krunjeni. No zbog toga im ne niječemo titulu i status. Ne biti svečano okrunjen ne znači istodobno ne biti u posjedu kraljevske vlasti jer je u europskom ranom srednjem vijeku postizanje toga naslova bilo različito. Sa sigurnošću znamo to da su spisi koji Tomislava spominju kao kralja – kancelarijski spisi. U takvim spisima, koji su službeni, onda kao i danas, nema mjesta proizvoljnosti. I zato u takvim spisima titula koja se navodi mora biti točna. Duvanjsko polje i njegovu poveznicu s kraljem Tomislavom moramo poštovati kao važno mjesto sjećanja, kao što poštujemo i druga takva mjesta u memoriji našega naroda, gdje god on živio, iako to povijesna znanost ne podupire. U interesu nam je dakle da se ta kultura sjećanja uščuva.

Govore li dokumenti i o visokoj civiliziranosti Tomislavove Hrvatske?

Oslovljavanje hrvatskoga vladara Tomislava kao kralja iz onodobne papinske kurije upućuje na Tomislavovo stjecanje najvišega statusa u vladarskoj hijerarhiji njegova vremena – onoga kraljevskoga – kao i na položaj tadašnje Hrvatske kao jedne od europskih država koje su u svojem razvoju dosegnule najviši stupanj u skladu s ranosrednjovjekovnim shvaćanjem odnosa dviju osnovnih društvenih stvarnosti – one svjetovne i one duhovne. S druge pak strane osnivanje jedinstvene crkvene pokrajine gotovo za cijelo hrvatsko etničko područje nedvojbeno svjedoči i o tome da je ono bilo pod vrhovnom vlašću kralja Tomislava.

Iz svega što spominjete nameće se dojam i da je razdoblje srednjega vijeka daleko od njegovih stereotipnih prikaza kao razdoblja dosade, razdoblja »mraka«…

Svako je razdoblje u povijesti i razdoblje svjetla i razdoblje mraka. Nema isključivo samo ovih ili onih odrednica pojedinih povijesnih razdoblja. U svakom je od tih razdoblju prisutno i svjetlo i tama, i pravednost i grješnost, i dobro i zlo, kako je to uostalom i u životu svake osobe, svakoga od nas. Uz to kao vjernici uvjereni smo u čudesno, iako nama počesto skriveno, djelovanje Božje providnosti koja upravlja tijekom povijesti i u njoj djeluje, a da se istodobno s njom ne poistovjećuje niti ograničava slobodno djelovanje čovjeka u vremenu, u povijesti. To je Božje djelovanje u njoj prisutno, ali je nadilazi. To nam, u suočenošću s često mračnim stranama našega ljudskoga djelovanja, ulijeva veliku nadu da ne upadnemo u besmisao i pod izgovorom osobne i kolektivne nemoći odustanemo od borbe za sve ono dobro, plemenito i lijepo kojega toliko ima u svakom čovjeku i u ljudskoj povijesti, makar se nama počesto čini da baš ono suprotno prevladava. Preminuli papa Franjo to je lijepo istaknuo u buli proglašenja jubileja godine 2025. »Spes non confundit« riječima: »Mi, naprotiv, po nadi u kojoj smo spašeni, gledajući na vrijeme koje prolazi, imamo sigurnost da povijest čovječanstva i svakoga od nas ne ide prema slijepoj točki ili mračnomu ponoru, nego su usmjereni prema susretu s Gospodinom slave.«

Kršćanstvo je srednjovjekovnomu Zapadu donijelo moralni i pravni standard. Novi moral utemeljen na zakonu evanđelja odgojio je narode Europe za vrijednosti svake osobe na temelju njezine besmrtne duše, a istaknuta je i važnost razuma koji nas vodi do Boga. Univerzalni latinski jezik postaje tada, rekli bismo, »standardnim« za sve – i za Romane i za Germane i za Slavene… Obnova Europe počinje iz samostana koji postaju središtima intelektualnoga i gospodarskoga života i umijećâ. Srednjovjekovlje je razdoblje osnivanja i razvoja sveučilišta te očuvanja i promicanja znanja u sklopu njih. O usmjerenosti k transcendentnomu te istodobno o postignućima domišljatoga, kreativnoga istraživačkoga duha i danas nam svjedoče veličanstvene srednjovjekovne katedrale. Srednjovjekovlje je i neizmjerna povijest dobrotvornoga rada pojedinaca, župa, biskupija, samostana, redovnika, redovnica te bezbrojnih laičkih organizacija. Tu baštinu i mi baštinimo. Nitko ozbiljan više ne rabi formulu o »mračnom« srednjem vijeku. Ona je skovana u okrilju historiografije nadahnute duhom reformacije, i to kao govor o mračnoj praznini od 1500 godina koja bi, eto, vladala između apostolskih vremena i nje same.

Biti vladar – ili državnik u širem smislu – u srednjem je vijeku značilo i preuzimanje niza konkretnih odgovornosti u moralnom, pa i u karitativnom pogledu. Neki od tih zadataka i danas su povjereni državi, ali i različitim međunarodnim organizacijama. Nisu li stoga paradoksalni strah i nijekanje kojima se suvremena Europa odriče svoje kršćanske i srednjovjekovne baštine?

Iz svakoga se povijesnoga razdoblja, pa i srednjovjekovlja, može uvijek učiti. I to ponajprije kako činiti dobro i kako se kloniti zla. Zar nije i danas itekako nadahnjujuće baš iz našega hrvatskoga srednjovjekovlja ono što čitamo u krunidbenoj zavjernici našega kralja Zvonimira (1076. – 1089.)? Njega je, kako znademo, u listopadu 1076. izaslanik sv. Grgura VII., pape (1073. – 1085.), opat Gebizon okrunio za kralja u bazilici sv. Petra i Mojsija u Solinu. Tada je primio i znakove kraljevske časti, a on je prisegnuo papi da će ponajprije poštovati pravdu, braniti Crkvu, brinuti se da svećenstvo živi ispravno, štititi siromahe, udovice i siročad, biti protiv nezakonitih brakova te se protiviti prodaji ljudi.

Papa Benedikt XVI. u jednom je svojem govoru 2009. u povodu 20. obljetnice pada Berlinskoga zida istaknuo da se Europa treba osloniti na svoju kršćansku baštinu kako bi na budućnost gledala s pouzdanjem te da su te vrjednote plod duge i teške povijesti u kojoj je kršćanstvo – to nitko ne može poreći – bilo u prvom planu.

»Srednjovjekovlje je i neizmjerna povijest dobrotvornoga rada pojedinaca, župa, biskupija, samostana, redovnika, redovnica i bezbrojnih laičkih organizacija. Tu baštinu i mi baštinimo. Nitko ozbiljan više ne rabi formulu o ‘mračnom’ srednjem vijeku«

Jednako dostojanstvo svih ljudskih bića, vjerska sloboda kao temelj svih drugih građanskih sloboda, mir kao odlučujući činitelj općega dobra i ljudski razvoj kao božanski poziv glavni su činitelji kršćanske objave, koji i dalje oblikuju europsku civilizaciju, naglasio je taj papa. A golema intelektualna, kulturna i gospodarska blaga našega kontinenta i dalje će, istaknuo je također papa Benedikt, donositi plod ako budu oplođena nadnaravnim viđenjem ljudske osobe koja je najdragocjenije blago europske baštine. Možda je upravo to – nadnaravno viđenje ljudske osobe – ono najvažnije i najtemeljnije što možemo naučiti iz naše europske i hrvatske srednjovjekovne povijesti.

Pastirsko pismo hrvatskih biskupa »Na kršćanskim temeljima, u zajedništvu Crkve, hodočasnici nade« spominje i projekt »Trinaest stoljeća kršćanstva u Hrvata« (1975. – 1984.). U tim olovnim godinama komunističke represije, kada je sam pridjev »hrvatski« bio politički kontroverzan, Crkva je na vrlo mudar način promicala i rodoljublje kao vrhunsku kršćansku krjepost. Kako danas s odmakom od pola stoljeća prosuđujete taj projekt?

Jubilejski projekt ili pokret »Trinaest stoljeća kršćanstva u Hrvata« nastao je i razvijao se u vrlo teškim političkim i društvenim uvjetima. Gledajući unatrag, možemo se s pravom zapitati kako je uopće bilo moguće da nakon ugašenoga hrvatskoga proljeća, u šutnjom »okovanoj Hrvatskoj«, takav pokret nastane i opstane, transformirajući se u veliku devetnicu koja je od 1975. do 1984. nizala važne događaje naše vjerske i nacionalne povijesti? Tim se fenomenom valja svakako još pozabaviti i dati mu primjereno mjesto u našoj suvremenoj povijesti.

Ideje i sadržaj »Trinaest stoljeća kršćanstva u Hrvata« nastali su zahvaljujući mudromu djelovanju hrvatskoga crkvenoga vrha u tadašnjoj Jugoslaviji. Bio je to, svjedoče o tome i danas mnogi koji su ga tada proživljavali i doživljavali, pa i u njemu sudjelovali, melem na brojne rane stvorene brutalnom represijom i strašnim gušenjem svake nade jednoga progonjenoga i obespravljenoga naroda. U oči upada pozivanje na povijest. Pokret se oslanjao na značajne datume hrvatske kršćanske povijesti i integrirao ih u važne događaje na razini sveopće Crkve. Sve u svemu, potaknuo je ne samo crkvenu, nego i nacionalnu svijest. Iako je taj pokret imao primarno vjersko-crkvenu dimenziju i općenito bio velik evangelizacijski događaj, odašiljao je i snažne političke poruke u ondašnjem službeno ateističkom sustavu, naglašavajući važnost individualne i kolektivne slobode, dragocjenost kulturnoga i vjerskoga nasljeđa, dugu kršćansku povijest Hrvata i njihovu blisku povezanost s Petrovom stolicom u Rimu. Na taj je način, čvrstoga smo uvjerenja, ta velika devetnica duhovno i politički pripremala hrvatski narod za demokratske promjene u posljednjem desetljeću 20. stoljeća.

BIOGRAFIJA • Profesor i svećenik dr. Marko Trogrlić rođen je 1972. godine u Zadvarju. Povijest je diplomirao i doktorirao u Beču, a završio je i filozofiju na Filozofskom fakultetu Družbe Isusove u Zagrebu te teologiju na Papinskom sveučilištu sv. Križa u Rimu. Predavao je povijest u Zadru, a potom na Odsjeku za povijest Filozofskoga fakulteta Sveučilišta u Splitu, gdje je bio i dekan te je i danas redoviti profesor u trajnom zvanju. Od 2022. dopisni je član Austrijske akademije znanosti, a od 2021. predsjednik je Književnoga kruga Split. Godine 2019. zaređen je za svećenika Vojnoga ordinarijata.