DVANAEST GODINA PONTIFIKATA PAPE FRANJE Pomagao je Crkvi da iziđe iz sebe prema egzistencijalnim periferijama

Foto: Profimedia

Sljedeći papa trebao bi biti »čovjek koji će kroz promišljanje Isusa Krista i klanjanje Isusu Kristu pomoći Crkvi da iziđe iz sebe same prema egzistencijalnim periferijama, koji će joj pomoći da bude plodna majka koja živi od ‘slatke i utješne radosti širenja evanđelja’«.

Te je riječi još kao nadbiskup Buenos Airesa kardinal Jorge Mario Bergoglio izgovorio pred kardinalima na općim kongregacijama u pripremi za konklave, četiri dana prije nego što će ga 13. ožujka 2013. dvotrećinska većina od 115 kardinala izbornika u petom krugu glasovanja izabrati za 265. nasljednika sv. Petra. Njegovo obraćanje, koje je i zapisao na molbu drugih kardinala, pokazalo se programatskim, utrlo je put smjeru njegova pontifikata: širenje evanđelja apostolskim žarom; izlazak Crkve iz okrenutosti sebi; promjene i reforme koje dovode do spasenja duše.

Proveo sam ono što su svi tražili

U prvom obraćanju na početku papinske službe predstavio se kao papa »s drugoga kraja svijeta«, molio se Bogu da bude dostojan naziva »barakaški papa«, volio je da ga nazivaju »župnikom svijeta«, a nije mu baš odgovaralo kada su ga zvali »papa siromašnih« jer je u tome vidio običnu ideologizaciju. U čemu je bila posebnost pontifikata pape Franje?

Složni su mnogi da se papa Franjo u svojim govorima, djelima i gestama neumorno zauzimao za periferiju – ne samo geografsku, nego i egzistencijalnu; govorio je protiv ravnodušnosti prema socijalnoj bijedi, upućivao apele za bratstvo, naviještajući Božje milosrđe zazivao reformu Crkve u »poljsku bolnicu«. Papa Franjo više je puta govorio da Crkva nije tek birokratska institucija, nego živa zajednica koja mora biti u dijalogu sa svijetom oko sebe. Zato je često i izlazio iz okvira protokola, radio »mimo struktura« kako bi došao u dodir s konkretnim stvarnostima svijeta, prišao ljudima, zagrlio bolesne i napaćene, djeci dijelio slatkiše…

Širenje evanđelja apostolskim žarom; izlazak Crkve iz okrenutosti sebi; promjene i reforme koje dovode do spasenja duše – bile su okosnice pontifikata pape Franje

Svoju blizinu ljudima iskazivao je na različite načine: posjetom vatikanskim zaposlenicima u njihovim uredima, slavljima Velikoga četvrtka u zatvorima, domovima za starije i bolesne i prihvatnim centrima. Unatoč tomu, Franjin način vođenja Crkve nije prekid kontinuiteta, nego nastavak otvaranja svijetu, ono što je Crkva već započela u 20. stoljeću Drugim vatikanskim koncilom.

Kako je i sam rekao u jednom intervjuu 2022. godine, stvari koje je činio u pontifikatu nije izmislio tek tako. »Sabrao sam sve što smo mi kardinali na susretima prije konklava rekli o tome što bi sljedeći papa trebao činiti. Govorili smo tako o stvarima koje treba promijeniti, o točkama koje valja dotaknuti. Ono što sam započeo bilo je zatraženo. Ne mislim da je išta bilo izvorno moje, nego sam proveo ono što su svi tražili«, poručio je papa Franjo prije dvije i pol godine.

Biti »Crkva na izlasku, sposobna zaprljati ruke«

Papinski dokumenti – enciklike, apostolske pobudnice, konstitucije, pisma – neki su od načina na koje papa vodi, poučava i potiče vjernike o istinama vjere. Papa Franjo napisao je četiri enciklike, sedam apostolskih pobudnica, 39 apostolskih konstitucija, 103 apostolska pisma, 77 pisama u obliku motuproprija…

Prva enciklika pape Franje »Lumen fidei – Svjetlo vjere«, potpisana na Petrovo 2013. godine, zapravo je enciklika koju je pripremao i prethodni papa Benedikt XVI., a kako je sam papa Franjo rekao – pisale su ga »četiri ruke«. U njoj se ističe da je vjera svjetlo koje dolazi od Božje ljubavi. Posljednja papina enciklika »Dilexit nos – On koji nas uzljubi«, objavljena prošle godine, u središte je stavila ljudsku i božansku ljubav srca Isusa Krista te dala poticaj vjernicima na pobožnost Presvetomu Srcu Isusovu.

Enciklika »Laudato si’ – Hvaljen budi« iz 2015. godine ujedinila je vjeru i odgovornost za stvoreno, pozivajući čovječanstvo da zaštiti svoj zajednički dom kao Božji dar. Taj je papin dokument – koji donosi promišljanje o odnosu čovjeka prema ekologiji – bio često citiran i izvan krugova Katoličke Crkve, u političkim govorima, u međunarodnim organizacijama kada je bilo riječi o ekološkim pitanjima.

S apostolskom poslijesinodskom pobudnicom »Evangelii gaudium – Radost evanđelja« izdanom u istoj godini izbora pape Franje za Petrova nasljednika, papa je – moglo bi se reći – zacrtao smjer kojim želi naviještati evanđelje u sadašnjem svijetu: Crkva na izlasku, sposobna zaprljati ruke kako bi doprla do potrebitih. Očitovalo se to i u proglašenju izvanrednoga jubilej milosrđa 2015. godine.

Zašto inzistiranje na migrantima?
Da bi se razumjeli naglasci njegova pontifikata i njegove odluke koje je donosio u svojem dvanaestogodišnjem upravljanju Katoličkom Crkvom, treba promotriti i osobni život pape Franje, ono što je donio sa sobom u Vatikan.
Njegovo ustrajno zauzimanje za migrante, česti apeli kojima je probuđivao savjest i pozivao na odgovornost i solidarnost s izbjeglicama, ali i konkretna djela poput smještanja migranata u Vatikan – mogu se ispravno iščitati ako se promotri njegov život. Naime, on je dijete talijanskih migranata koji su 1929. godine došli u Argentinu, a sam je papa Franjo više puta prepričavao kako se njegovi djed i baka Božjom providnošću, iako su već kupili kartu, nisu ukrcali na brod Mafalda koji je na putu od Genove do Buenos Airesa doživio brodolom i ostavio stotine mrtvih. U tom se svjetlu može promatrati i odluka pape Franje da za svoje prvo putovanje izvan Vatikana u srpnju 2013. godine izabere talijanski otok Lampedusu u Sredozemnom moru, koji je u to vrijeme bio u fokusu upravo zbog migracija, jer su na njemu brojni migranti iz afričkih zemalja na putu do Europe pronašli mjesto prihvata.
»Kad sam nekoliko tjedana prije čuo vijest o tko zna kojem brodolomu, misli su mi se stalno vraćale na to, kao trn u srcu koji izaziva bol. Putovanje nije bilo planirano, ali morao sam. I ja sam se rodio u migrantskoj obitelji, moj otac, moj djed, moja baka, kao toliki drugi Talijani, otišli su u Argentinu i iskusili sudbinu onoga tko ostane bez ičega. Mogao sam i ja danas biti jedan od odbačenih«, napisao je papa Franjo u svojoj autobiografiji »Nadaj se«.
Kritike populizma koji je začetak diktature i rata, upozoravanje da je rat ludost, a njezin luđački plan uništenje, stalno inzistiranje na miru pod svaku cijenu – papa Franjo je vjerojatno još u mladosti slušao od svojega djeda Giovannija Angela Bergoglia, koji je sudjelovao u Prvom svjetskom ratu. Nije zato propustio kao papa pomoliti se na groblju Redipuglia 2014. godine, gdje su pokopani posmrtni ostati 100 tisuća talijanskih vojnika, a i tri godine kasnije u Anziju slavio je misu za sve poginule iz svih ratova. Oba puta, prema vlastitom priznanju, Papa nije uspio suspregnuti suze…
Nije mijenjao doktrinu

Razmišljanja pape Franje o kršćanskom braku u središtu su pobudnice »Amoris laetitia – Radost ljubavi« iz 2016. godine, no dio koji je govorio o pripuštanju pričesti rastavljenih i ponovno vjenčanih katolika izazvao je velike rasprave – od oštrih kritika i osporavanja do zbunjenosti, jer je na euharistiju gledao iz perspektive »lijeka« za grješnike, a ne »hrane sa savršene«. Crkveni poznavatelji kažu da papa Franjo, želeći otvoriti putove pastoralne skrbi za ranjene obitelji, nije mijenjao crkveni nauk ili disciplinu, nego je istaknuo važnost pastoralne osjetljivosti u rješavanju teške situacije za mnoge bračne parove s kojima se Crkva suočava.

To je samo jedan od primjera u kojima su mnogi očekivali da će se Franjo okrenuti progresivno, no istina je da nije promijenio doktrinu o pitanjima kao što su pobačaj, eutanazija ili brak. Međutim njegov način izražavanja – više pastoralni nego doktrinarni – stvorio je zbrku u nekim područjima, što je znalo dovesti i do dvosmislenih tumačenja, u kojima su neki vidjeli otvorenost koja se zapravo nikada nije pretvorila u bitnu promjenu.

Reforme – od kurije do sinode

No bitna promjena koja je zahvatila Vatikan u pontifikatu pape Franje jest reforma Rimske kurije. Osam i pol godina rada i savjetovanja dovelo je do reforme koja je zaključena donošenjem apostolske konstitucije »Praedicate evangelium« 2022. godine. Tijela Rimske kurije su iz kongregacija preustrojene u dikasterije, promijenjeni su nazivi i organizacijske strukture, uspostavio je novi Dikasterij za evangelizaciju, ali i uključio laike u uloge upravljanja i odgovornosti, imenujući prvoga prefekta laika te prvu redovnicu za prefekticu.

Došao je kao papa »s drugoga kraja svijeta«, molio se da bude dostojan naziva »barakaški papa«, volio je da ga nazivaju »župnikom svijeta«, a nije mu baš odgovaralo kada su ga zvali »papa siromašnih«

U upravljanju Crkvom Papa se oslonio na tijelo koje je uspostavio – Vijeće kardinala C9, koje je tijekom godina postalo C6 i C8 s izmjenom različitih članova. I ideja sinodnosti – promjene mentaliteta koji će se temeljiti na otvorenom unutarcrkvenom dijalogu – koju je snažno zazivao, također je donijela niz novina. No ipak u javnosti se nisu mogli suzbiti glasovi Papinih kritičara da su se odluke ipak donosile izolirano, na vrhu.

U domenu promjena zasigurno ulazi i izmjena kanonskoga prava u kontekstu neprihvatljivosti smrtne kazne u bilo kojoj okolnosti, a Papa je u vatikanskom pravosudnom sustavu donio strože odredbe u borbi protiv zlostavljanja. Isticao je i važnost borbe protiv pedofilije i drugih oblika zlostavljanja, a tražio je da biskupi i redovnički poglavari budu odgovorni za svoje postupke. I u samom Vatikanu su vođeni takvi postupci, poput dugoga suđenja za upravljanje fondovima Svete Stolice.

»Odmuškarčiti« Crkvu

Velika i važna tema u pontifikatu pape Franje bio je i odnos prema ženama. Želio ih je potpunije uključiti u sva područja crkvenoga života, kako bi njihov glas dobio na težini. Odjeknule su njegove odluke da na čelna mjesta u Vatikanu postavi žene. Žene je uključio i u izbor pastira u biskupijama diljem svijeta imenovavši ih članicama Dikasterija za biskupe te ih uključio u zasjedanja Sinode o sinodnosti i dao im pravo glasa. Pamtit će se i po tome što je uspostavio dva povjerenstva za proučavanje ženskoga đakonata. Obrazlagao je to riječima: »Crkva je žena, a ne muškarac. (…) Jedan je od velikih grijeha koje smo počinili to što smo je maskulinizirali. Treba ‘odmuškarčiti’ Crkvu.«

Točka prijepora bila je i Papina odluka o tzv. latinskoj misi. Neki su njegova ograničenja slavljenja te mise protumačili kao progon tradicije, no ipak on nije zabranio latinsku misu, nego je odredio da se slavi uz dopuštenje biskupa i u zajedništvu s Rimom. Također, mnogo je prijepora i reakcija izazvala deklaracija »Fiducia supplicans« Dikasterija za nauk vjere iz 2023. godine o mogućnosti blagoslova neregularnih i istospolnih parova, pa čak i od biskupa, pa su mahom izostali poticaji da se prione uz novu mogućnost blagoslova uz naglasak na očuvanju vjere i nauka.

Apostolska putovanja Birao je zemlje gdje su katolici manjina u društvu
Foto: Siciliani-Gennari/SIR

Oživotvorujući misao »Crkve u pokretu«, papa Franjo mnogo je putovao, uvijek za apostolska putovanja birajući zemlje gdje su katolici manjina u društvu. Bio je na 47 apostolskih putovanja izvan Italije, posjetivši 10 afričkih zemalja, 22 azijske, 23 europske te 12 zemalja Sjeverne i Južne Amerike. Pritom je, prema nekim izračunima, ukupno prešao 469 770 kilometara. Jedina godina u kojoj nije putovao bila je 2020., u vrijeme pandemije… Još prošle godine, u rujnu, bio je na svojem najduljem apostolskom putovanju, u dva tjedna posjetio je četiri zemlje na dva kontinenta: Indoneziju, Papuu Novu Gvineju, Istočni Timor i Singapur.

Papa je odlazio onamo gdje su se osjećale društvene i političke napetosti, s namjerom da donese poruku mira, solidarnosti, dijaloga i pomirenja. Među takvim je putovanjima zasigurno i pohod glavnomu gradu Srednjoafričke Republike koji je u to vrijeme bio ranjen građanskim ratom te je i u tim danima rat ostavljao mrtve na ulicama.
No putovanja nisu bili tek susresti jer su se na nekima dogodile situacije koje su utjecale na daljnji tijek povijesti, poput putovanja u Abu Dhabi 2019. godine, kada je papa Franjo s velikim imamom Ahmedom Mohamedom al-Tajebom potpisao Dokument o ljudskom bratstvu za svjetski mir i zajednički suživot, važan dokument za islamsko-kršćanski dijalog. Četiri godine ranije Papino putovanje na Kubu i u Sjedinjene Američke Države postavilo je temelje diplomatskih odnosa između tih dviju zemalja jer je upravo papa Franjo pozivao obje zemlje da započnu suradnju. Godine 2016. papa Franjo se u Havani susreo i s moskovskim patrijarhom Kirilom, što je probudio nadu u jedinstvo među kršćanskim Crkvama.
Putovanje koje je Papa najviše želio ono je u Irak u ožujku 2021. jer je žudio za susretom s mučeničkom Crkvom i narodom u toj bliskoistočnoj zemlji. Kako je sam kasnije zapisao, gotovo svi su ga nastojali odgovoriti od toga putovanja, ali on je osjećao potrebu da mora obići »našega djeda Abrahama, zajedničkoga pretka židova, kršćana i muslimana«, ali i zato što 20 godina ranije Ivan Pavao II. nije uspio doći u Irak jer je Sadam Husein spriječio njegov dolazak. Iz sigurnosnoga pogleda bilo je to vjerojatno i najriskantnije putovanje pape Franje, a nedavno je Papa otkrio da je bio obaviješten kada je sletio u Bagdad da dva bombaša samoubojice planiraju napad na jedan od njegovih događaja.