KAD KRENE VAL… Stiže li američka presuda do Hrvatske?

Snimio: B. Čović | Nacionalni Hod za život u Zagrebu
Američki su vrhovni sudci mogli autonomno donijeti odluku koja će utjecati na zaštitu života nerođenih diljem svijeta, unatoč iznimno velikim političkim i društvenim pritiscima da se to ne dogodi. Ima li takve hrabrosti među hrvatskim ustavnim sudcima?

»Izazovom za cijeli svijet« Papinska je akademija za život nazvala doista povijesnu presudu američkoga Vrhovnoga suda od 24. lipnja kojom tzv. »pravo na pobačaj« više nije ustavna kategorija u SAD-u, a sada se otvara pitanje kako će se taj »izazov« manifestirati u Hrvatskoj i njezinu zakonodavstvu kojim je pobačaj, »zahvaljujući« komunističkomu zakonu iz 1978. od kojega se ne odustaje ni danas, dopušten do kraja prvoga tromjesečja trudnoće.

Crkva niti izravno donosi niti ruši zakone

Pozornim iščitavanjem spomenutoga priopćenja, ali i očitovanja američkih biskupa nakon dviju presuda kojim se tretira to pitanje, bjelodano je da Katolička Crkva nije izravno sudjelovala u rušenju prijeporne presude »Roe protiv Wadea« iz 1973. i bilo bi naivno očekivati da će Katolička Crkva bilo gdje u svijetu, pa tako i u Hrvatskoj, ići u političko rušenje zakona koji dopuštaju pobačaj. Zašto? Vrlo jednostavno: niti je Crkva donijela te zakone, niti ih je ikad poduprla, niti su ti zakoni ičim utjecali na crkveno naučavanje da je od prve milisekunde začeća svaki plod ljudska osoba i da ima pravo živjeti. Čak i to što papa Franjo primajući nedavno novoga američkoga predsjednika (inače katolika koji je navodno osobno protiv pobačaja, ali slijedi politiku svoje stranke koja podupire tzv. »pravo na izbor«) nije opomenuo i glasno se zauzeo da mu se uskrati primanje pričesti, možda je za takav sudski epilog bilo providonosno. Iako je u nekim vjerničkim krugovima izostanak Papine izravne osude bio dočekan »na nož«, to se pokazalo razboritim jer bi u protivnom zadrti i ideologijom zadojeni krugovi sada mogli kreirati argumentaciju da je američki Vrhovni sud bio pod pritiskom predsjednika katolika i pod pritiskom poglavara Katoličke Crkve.

Glas biskupa iz 1968. – godine donošenja zakona o pobačaju

Svatko tko bi od Crkve u Hrvatskoj očekivao da izravno uđe u političku arenu i mijenja zakone, pa makar bio vođen dobronamjernim pobudama, mogao bi samo štetiti i nerođenima i Crkvi. Kad je riječ o politici, Crkva »zna s kim ima posla«, kako nekoć tako i danas. Dovoljno je podsjetiti na ono što se događalo 1968. kada su biskupi tadašnje države podnijeli Zakonodavnomu odboru Savezne narodne skupštine SFRJ-a osvrt na Zakon o prekidu trudnoće, koji je bio u pripremi. Naime, tadašnja Biskupska konferencija Jugoslavije odazvala se na javni poziv »da se svi građani i sve institucije mogu uključiti u diskusiju«. No prijedlog biskupa da zdravstveni radnici koji su katolici ne sudjeluju u izvršenju prekida trudnoće »energično je odbijen«, s obrazloženjem da je to »pokušaj miješanja crkve u poslove države, položaj porodice i samoupravna prava građana i institucija, što je nespojivo s načelima potpune odvojenosti crkve od države«.

Kršćani ne miruju

Iako crkvene institucije ne ulaze izravno u političku arenu i nemaju politički legitimitet tražiti promjenu zakona kojim je pobačaj dopušten, gdje god su takvi zakoni na djelu, kršćani ne miruju. Otkad je u SAD-u donesena presuda »Roe protiv Wadea« održavaju se miroljubivi hodovi za život koji su tek dio pokreta koji uključuje mnogo više od jednogodišnjega izlaska na ulice. To je zahvatilo i Hrvatsku koja također u mnogim gradovima hoda za život, moli pred bolnicama da se odustane od pobačaja, pokreće ozbiljne inicijative i to uz tako snažnu laičku inicijativu da je samo pitanje vremena kada će se u tom smislu dogoditi promjene zakona koji će i u Hrvatskoj početi dodatno štititi život. Američki su vrhovni sudci mogli autonomno donijeti odluku koja će utjecati na zaštitu života nerođenih diljem svijeta, unatoč iznimno velikim političkim i društvenim pritiscima da se to ne dogodi. Ima li takve hrabrosti među hrvatskim ustavnim sudcima?