spot_img
Naslovnica Blog Stranica 1030

Nadbiskupovo zauzimanje za pravoslavnu djecu

Feljton donosi tek manji dio, široj javnosti nepoznatih, povijesnih dokumenata o promicanju i djelatnom organiziranju karitativne djelatnosti zagrebačkoga nadbiskupa bl. Alojzija Stepinca, iz kojih je razvidna njegova skrb za sve potrebite i ugrožene u različitim razdobljima, bez obzira na nacionalnu, vjersku, dobnu, svjetonazorsku ili političku različitost.

Zauzimanje kod pročelnika Ante Štitića u Glavnom ravnateljstvu za javni red i sigurnost da se pusti iz jasenovačkoga logora komunistička aktivistkinja Branka Nemet, 16. rujna 1944.:

»Nemet Branka. Upućena u logor na 3 god. t.j. od 19. IV. 1944. do 19. IV. 1947. Još kao sveučilištarka ljevičarski raspoložena i kao takova glasovala je za sve ljevičarske listine.

Po osnutku NDH brat joj radi komunizma biva upućen u logor. Zaručnik imenovane Židov ing. Goldstein bio je također u logoru. To sve još više čini imenovanu neraspoloženu prema NDH.

»U Hrvatskoj Pavelićev režim učinio je sve da zadobije potpunu podršku Crkve, ali je rimokatolički kler, slijedeći liniju zagrebačkog nadbiskupa Stepinca, snažno protestirao jednako protiv ustaškog progona Srba i Židova kao i protiv vladinih pokušaja da prisili na prelaz na rimokatolicizam.«

Godine 1941. počinje davati Nedi Heklstein narodnu pomoć, a kasnije Zdenki Munk (u bjekstvu). Godine 1941. imenovana je pristupila AFŽ. Došla je naime u vezu sa Šteficom Ivančić (uhićena) koja ju je organizirala. U tome istom odboru bila je organizirana i komunistkinja dr. Ana Roth-Deutsch i Eva Burić (uhićena).

Navedene su sa predmetnom održavale komunističke sastanke, sabirale narodnu pomoć od Zlate Sendjerdji, Ljerke Pezelj. Okrivljena je napokon u društvu Eve Burić vodila nadzor nad skladištem sanitetskog tvoriva koje je bilo namijenjeno partizanima.

Činovnica I. Hrvatske štedionice, stara 27 god.

Uhićena 19. IV. 1944.

  1. V. 1944. u Staroj Gradiški
  2. VII. 1944. u Jasenovcu

moli za otpust iz logora

Ponovno molbu preporučio Gl. ravn.

za j.r. i s. pročelniku Štitiću« (»Blaženi Alojzije Stepinac – svjedok Evanđelja ljubavi«, knjiga 3., priredio dr. Juraj Batelja, Postulatura blaženoga Alojzija Stepinca, Zagreb, 2010., str. 72.-73.).

Sramotan čin Marije Škalec

Dopis Joakima Župančića, člana izaslanstva Hrvatskoga Crvenoga križa u Italiji, upućen krčkomu biskupu dr. Josipu Srebrniću od 22. rujna 1944. u kojem javlja da ga je na putu iz Malinske u Krk zarobila partizanska vojna zasjeda, također svjedoči o karitativnoj djelatnosti nadbiskupa Stepinca. Naime, on je po nadbiskupovoj zamolbi trebao otići na Rab i izvidjeti stanje oko 4870 zatočenika u talijanskom logoru, kao i u logoru na Pagu. Usputno, pismo je napisao u zatvoru i budući da ga nije mogao poslati službeno, zamolio je za uslugu Mariju Škalec, koja je pismo umjesto biskupu predala Ozni:

»Preuzvišeni! Bio sam namijenjen Vama, na molbu preuzvišenog nadbiskupa dr. Stepinca, a odatle kanio sam na službeno putovanje na Rab i Pag da tamo ispitam sve u vezi s bivšim sabirnim logorima. Vašoj Preuzvišenosti trebao sam predati zapečaćeno pismo kojega sadržaj mi je poznat. Na putu Malinska – Krk zarobljen sam od pasrtizanske patrole 10. IX. i do danas sam pridržan. Moja daljnja sudbina je neizvjesna iako me po Ženevskoj konvenciji o Crvenom križu (1929) te Ženevskoj konvenciji o postupku prema ratnim zarobljenicima ne bi uopće mogli zarobljavati…

Molim obavijestite Poslanstvo u Veneciji, nadbiskupskog tajnika dr. Lackovića (Zagreb), konzulat u Rijeci te naslov Erna Ried Salzburg o tome da sam u vršenju svoje misije zarobljen« (str. 73.)

Nadbiskupova vlastoručna bilješka o intervenciji za Katarinu Kovačević r. Kustić da ne bude odvedena u zatvor s petogodišnjim djetetom, 28. rujna 1944.:

»Gđa Kovačević Katarina r. Kustić (Žena ing. Kovačevića koji je bio obješen u Maksimiru, ali se prelomilo uže i on je pobjegao – a sada je partizanski pukovnik navodno). Radi muža imala bi biti odvedena u zatvor u logor sa 5-godišnjim djetetom čim ozdravi u sanatoriju gdje leži bolesna. Informirati se, ne bi li se barem dijete moglo gdje smjestiti jer ono nije krivo« (str. 74.).

»Ne bi li se mogla prepustiti Karitasu?«

Snažno je svjedočanstvo u korist nadbiskupa Stepinca i izvješće obavještajnoga odjela britanske mornarice (Naval Intelligence Division) od 2. listopada 1944. o njegovu zauzimanju za Srbe i Židove. O ozbiljnosti tvrdnja toga mornaričkoga odjela govori i činjenica da je on pod vodstvom ravnatelja Tajne službe Johna Henryja Godfreya izradio priručnik namijenjen britanskoj vojsci, koja je spremala invaziju na ove prostore:

»U Hrvatskoj Pavelićev režim učinio je sve da zadobije potpunu podršku Crkve, ali je rimokatolički kler, slijedeći liniju zagrebačkog nadbiskupa Stepinca, snažno protestirao jednako protiv ustaškog progona Srba i Židova kao i protiv vladinih pokušaja da prisili na prelaz na rimokatolicizam« (str. 74.).

Nadbiskupovo zauzimanje za spašavanje pravoslavne djece iz jasenovačkog logora, 4. listopada 1944.:

»Popis djece u logoru Jasenovac:

  1. Bajić Desimir
  2. Bakić Uroš
  3. Batić Miloš
  4. Bjelotanić Dušan
  5. Bjelovuk Dragomir
  6. Borković Miloš
  7. Cvijanović Rodoljub
  8. Dobroš Savo
  9. Desančić Rajko
  10. Desančić Slavko
  11. Čikić Svetozar
  12. Eckhaus Maks
  13. Gigović Živko
  14. Gligić Jovan
  15. Golić Mile
  16. Hadžić Živko
  17. Ivanović Ilija
  18. Ilišević Vasilije
  19. Katanić Jelenko
  20. Keco Dušan
  21. Kljajić Gojko
  22. Kovačević Vaso
  23. Lajić Boško
  24. Janković Savo
  25. Janjetović Branko
  26. Mijić Ostoja
  27. Milešević Milivoj
  28. Mirić Milutin
  29. Popović Ostoja
  30. Popović M. Radovan
  31. Popović N. Radovan
  32. Popović Vojislav
  33. Prelić Boško
  34. Prelić Dušan
  35. Prpoš Dušan
  36. Radošević Janko
  37. Rakić Uroš
  38. Stanisavljević Dušan
  39. Starčević Borislav
  40. Stojaković Ostoja
  41. Stojaković Rajko
  42. Stojaković Slavko
  43. Stojaković Stanko
  44. Stokić Dušan
  45. Subotić Ljubo
  46. Šinik Milan
  47. Šuvak Dušan
  48. Šuvak Rade
  49. Tešić Mirko
  50. Turudija Milan
  51. Turudija Vaso
  52. Ugrenović Ljubomir
  53. Vidović Momir
  54. Vidović Radomir
  55. Vlainić Milinko
  56. Vukolić Petar

Djeca većinom od 4-14 godina, koja su ovdje popisana, nalaze se u Jasenovcu. Neka se dr. Nuk informira kod mjerodavnih, ne bi li se mogla prepustiti KARITASU?

Dne 4. X. 1944. osobno govorio s pročelnikom Šitićem. U toku je zakonska odredba o osnivanju odgajališta za sve malodobnike u logoru« (str. 75.).

Korisnici mirovina i prosječne mirovine krajem 2016.

Foto: Shutterstock
Podatci o statističkom stanju broja korisnika i visina mirovina isplaćenih u listopadu ove godine zanimljivi su radi usporedbe s najavljivanom poreznom reformom vezano uz poreze na mirovine.

Korisnici mirovina koje se isplaćuju iz državnoga proračuna podijeljeni su u nekoliko različitih skupina, ovisno o vrsti propisa po osnovi kojih su ostvarene mirovine, pa tako postoje mirovine ostvarene prema općim propisima mirovinskoga osiguranja za radnike ili posebnim propisima za djelatne vojne osobe i policijske službenike, hrvatske branitelje i pripadnike HVO-a.

Starosne i invalidske mirovine

Broj korisnika i visine mirovina koje su isplaćene prema Zakonu o mirovinskom osiguranju i umanjene za iznose poreza, prireza i dodatnoga doprinosa za zdravstveno osiguranje je sljedeći:

Ukupno je isplaćeno 1 139 717 mirovina. U taj broj uključene su i mirovine ostvarene primjenom međunarodnih ugovora o socijalnom osiguranju. Prosječna svota svih isplaćenih mirovina iznosila je 2251,45 kn mjesečno.

Od toga broja starosne je mirovine koristilo 780 726 umirovljenika, a prosječna svota koja se isplaćivala iznosila je 2427,83 kn. Napominje se da su pojmom starosna obuhvaćene sve vrste starosnih mirovina, a tu pripadaju i starosne mirovine za dugogodišnje osiguranike, prijevremene starosne mirovine, prijevremene starosne mirovine zbog stečaja poslodavca i invalidske mirovine koje su nakon doživljenja propisane starosti preimenovane u starosne mirovine.

Invalidske mirovine koristilo je 130 952 umirovljenika, a prosječna visina iznosila je 1844,37 kn mjesečno. Obiteljske mirovine koristilo je 228 039 korisnika u prosječnoj svoti od 1881,35 kn.

Gledajući visinu prosječno isplaćenih mirovina, većina umirovljenika nije podlijegala obvezi plaćanja poreza i prireza na dohodak pa se može zaključiti da će se broj korisnika mirovina koji ne će biti obuhvaćeni porezom na dohodak još povećati nakon porezne reforme.

Mirovine za vojne, policijske i »ovlaštene« osobe

Broj korisnika mirovina koje su ostvarene i isplaćene prema Zakonu o pravima iz mirovinskog osiguranja djelatnih vojnih osoba, policijskih službenika i ovlaštenih službenih osoba je sljedeći:

Ukupno je isplaćeno 14 157 mirovina, a prosječna svota iznosila je 3481,37 kn mjesečno. Od toga broja starosnu je mirovinu ostvario 4581 umirovljenik u svoti od 4025,07 kn, invalidsku je ostvario 8751 umirovljenik u svoti od 3205,15 kn, a obiteljsku 825 umirovljenika u svoti od 3392,23 kn mjesečno. Veći broj korisnika invalidskih mirovina normalan je za tu skupinu zbog činjenice specifičnosti poslova i povećane zahtjevnosti mjerila zdravlja.

Braniteljske mirovine

Broj korisnika mirovina ostvarenih prema Zakonu o pravima hrvatskih branitelja iz Domovinskog rata i članova njihovih obitelji:

Ukupan broj korisnika kojima su isplaćene mirovine bio je 72 001, a prosječna visina iznosila je 5076,02 kn mjesečno. Od toga je broja primalo najnižu mirovinu 711 korisnika u prosječnoj visini od 2474,77 kn mjesečno. Invalidsku je mirovinu koristilo 57 173 branitelja u prosječnoj visini od 4853,73 kn. Obiteljsku mirovinu koristilo je 14 117 korisnika u prosječnoj visini od 6107,29 kn mjesečno. Veći broj invalidskih i obiteljskih mirovina posljedica je ranjavanja, bolesti i smrti vezanih uz Domovinski rat.

Mirovine stradalnika

Posebnu skupinu čine korisnici mirovina koje su ostvarene prema »Ugovoru između Republike Hrvatske i Bosne i Hercegovine o suradnji na području prava stradalnika rata u Bosni i Hercegovini, koji su bili pripadnici Hrvatskog vijeća obrane i članova njihovih obitelji«:

Ukupan broj korisnika mirovina je 6827, a prosječna visina isplaćenih mirovina iznosi 2795,78 kn mjesečno. Od toga broja isplaćeno je za 6186 korisnika invalidskih mirovina u prosječnoj svoti od 2781,70 kn, a obiteljskih 641 mirovina u prosječnoj svoti od 2931,69 kn mjesečno.

U usporedbi s plaćama…

Prema tome Hrvatska iz svojega proračuna isplaćuje 1 232 702 mirovine u prosječnoj visini od 2433,57 kn. Uspoređujući prosjeke mirovina s prosjekom plaća, očito je da su mirovine još uvijek razmjerno niske. Zato treba u provedbi porezne reforme posebno zadržati socijalnu osjetljivost, unatoč činjenici da većina mirovina ne će biti podvrgnuta porezu, odnosno prirezu. Međutim, mora se paziti i na opasnost pretjeranoga oporezivanja dohodaka i mirovina školovanijih i kvalificiranijih skupina, kako se ne bi ušlo u zamku uravnilovke. Kod umirovljenika posebice treba paziti da unatoč činjenici da je broj korisnika mirovina iznad 4000 kuna relativno malen, njihovo povećano oporezivanje ne bi smjelo biti pretjerano. Najava da će se umirovljenicima porezne stope smanjiti za 50 posto dobar je znak.

MEDENI MJESEC NA BOJNIŠNICI: Ivica Glavota – »Treba odati priznanje našim suprugama što nisu imale vjenčanje iz snova«

Snimio: V. Čutura
»Svim prijateljima i hrvatskim braniteljima poručujem: Kad mislite da nema puta za dalje, dođite svojoj braći, nama koji smo branili i stvarali Hrvatsku, mi vas možemo najbolje razumjeti i želimo vas kraj sebe. Sve ćemo učiniti za vas. Nemojte činiti grijeh prema sebi, ali ni prema svojoj braći.«

Stradanja hrvatskoga naroda u vrijeme srpske i jugoslavenske agresije posebno se o obljetnicama prisjećaju hrvatski branitelji. O teškoćama s kojima se suočavaju hrvatski branitelji svjedoči Ivica Glavota, koji je rođen 19. studenoga 1961. na Sebišini u Runoviću od otca Petra i majke pok. Anđe. Rođen je kao četvrto dijete, uz sestru i četiri brata. Roditelji su bili poljoprivrednici, a otac je 1966. pošao na rad u Njemačku i vratio se krajem osamdesetih. Glavota je oženjen i otac je trojice sinova. Osnovnu školu pohađao je u Runoviću, srednju školu u Osijeku za strojovođu te se zaposlio na željeznici, a zatim se preselio u Split 1987. gdje je radio do 1990.

Hrvatski dragovoljac, specijalac i beskompromisni borac za pravdu i nacionalne interese, Glavota kaže: »Pristupio sam 5. kolovoza 1990. u Zagrebu MUP-u kao prvi redarstvenik, raspoređen u specijalnu jedinicu policije Rakitje. Tu sam ostao do ‘krvavoga Uskrsa 1991.’ a potom 15. ožujka u Jedinicu za posebne namjene Split, koja je kasnije preimenovana u Specijalnu jedinicu policije Split. U jedinici sam ostao do kraja rata.«

Medeni mjesec na bojišnici

Obrazlažući ime jedinice »BATT«, Glavota ističe da su uzeli ime u listopadu 1991. u počast do tada poginulih kolega: Bočina, Abramović, Tomaš i Topić. »Sve do ustroja HV-a, čak i prije osnivanja Zbora narodne garde, vijesti o borbenim djelovanjima na prvoj crti u Hrvatskoj započinjale su krilaticom ‘jake snage MUP-a’. Malo je poznato da su to bile jedinice za posebne namjene, odnosno specijalne jedinice policije. Iako smo bili malobrojni, stalnim prebacivanjem s terena na teren stvarali smo dojam o puno većem broju specijalaca. Iz današnjega kuta, sreća je da srbočetničke snage nisu imale ključni element – srce. To su imali specijalci. Količina borbene opreme i naoružanje kojim smo raspolagali danas izgleda smiješno, no uz vjeru u Gospodina i jaku želju, veliko srce i odlučnost, nismo se dali impresionirati ničim. I strašan stroj kao što je tenk M-84, protiv kojega nismo imali protuoklopno sredstvo, nije unosio nemir među nas. Znali smo da je to hrpa željeza ako nema ljudsku podršku. A to četnici i bivša tzv. JNA nisu imali.« Specijalac Glavota obišao je brojna ratišta od Slavonskoga Broda do Prevlake, uzduž cijele prve crte. Tu su bili Pakrac, Požega, Petrinja, Gospić, Velebit, Kruševo, Vrlika, Ježević, Maljkovo, Kupreško polje i Metković, a od poznatijih borbenih akcija Petrinja, Kruševo, Vrlika, Kupres, Medački džep, Poskok 1, Poskok 2, Maslenica, Oluja.

»Prvi nam je teren bio Visočica iznad Medaka. Zanimljivo je to da je jedinica 5. listopada otišla na teren, a ja sam im se pridružio tek 10. listopada jer sam imao nešto posla u Splitu«, svjedoči Glavota i pojašnjava što je bilo to »nešto posla«: »Ženio sam se 10. listopada, a tih dana obrana domovine bila nam je na prvom mjestu. Jer u normalnim okolnostima vjenčanje sigurno ne bih obavio kao formalnost, nego bih ga organizirao kako to i doliči takvu događaju u životu. Našim suprugama i djevojkama u to vrijeme nije trebalo objašnjavati razloge zbog kojih njihovo vjenčanje nije vjenčanje iz snova, a za to im treba odati priznanje. Medeni mjesec proveo sam dvjesto kilometara udaljen od supruge, i to punih mjesec dana na svetoj planini Velebitu.«

Četiri brata – jedan poginuo, dva ranjena

Posebno se prisjećajući ratnih dana, Glavota navodi da je najveće stradanje iz njegove obitelji bilo u vojno-redarstvenoj operaciji »Gusar«, poznatijoj kao »Maslenica«. »Na Velebitu sam bio raspoređen s jedinicom u skupnim snagama specijalne policije MUP-a, gdje je pravac djelovanja bio osvajanje Tulovih greda, Male i Velike Bobije, odnosno oslobađanje južnoga dijela Velebita i osiguranje boka akciji u Ravnim kotarima. Dolje su nastupale snage HV-a, među kojima i 4. gardijska brigada. U njoj su bila trojica moje braće, Perica, Zdravko i Mario. Žestok otpor četnika na poziciji Tulove grede onemogućavao nas je u daljnjem napredovanju prema Bobijama, gdje su imali artiljerijsku jedinicu kojom su djelovali po našim snagama u zaleđu Zadra. Kako bismo ih neutralizirali, u rano jutro naša jedinica krenula je prema Tulovim gredama. Uz Božju pomoć i gustu maglu, pred zoru probili smo četničko uporište Tulove grede. Sljedeće jutro krenuli smo i osvojili položaje na Velikoj i Maloj Bobiji. Toga sam jutra, 27. siječnja, dobio i vijest da su mi poginula sva trojica braće. Takvu su vijest primili i roditelji na selu. Međutim, sva sreća, ta vijest nije bila istinita. Istina je da je Mario poginuo, a Zdravko teže ranjen. Ni ja nisam prošao bez ozljede, međutim nije bilo ništa strašno.«

Za branitelje je potreban ustavni zakon
»Da barem jednoj obitelji uspijemo donijeti smiraj i mogućnost da svomu sinu, kćeri, otcu, majci, bratu, sestri stavi cvijet na grob i zapali svijeću. Ne možemo osjetiti ono što oni osjećaju, ali ako samo zamislimo kako se osjećaju, poželjet ćemo da se nitko i nikada tako ne osjeća, to moramo razumjeti. Stoga ćemo nastaviti ono što smo započeli.«

S odmakom Glavota kaže: »Tako je bilo u ratu, a danas su vremena da se moramo boriti za dobrobit onih koji su sebe davali domovini. Problem je sa Zakonom o pravima hrvatskih branitelja i članova njihovih obitelji u činjenici da je to bio u naravi zakon o pravima stradalnika Domovinskoga rata. Jasno, to je svakako segment koji je trebao biti uređen zakonom, ali mnogo je teških životnih situacija u kojima se nalaze veterani. I to su okolnosti koje bi trebale biti uređene propisom, kako bi se država mogla primjereno brinuti o svojim veteranima. Puno je tužnih sudbina, od bolesti, zatim bolesti u obitelji, nezaposlenosti do drugih nedaća koje su pogodile veterane Domovinskoga rata. Žalosno je da država u tom dijelu nije zaštitila svoje stvaratelje na prikladan način. Većina uzroka takvih stanja proistekla je iz rata, što ih sigurno ne svrstava u socijalne slučajeve. Napokon, Ministarstvo hrvatskih branitelja na čelu s ministrom Tomom Medvedom pri kraju je izrade nacrta prijedloga zakona. Ne sumnjam da će se sva pitanja riješiti budući da je general Medved u izradi nacrta u povjerenstva za pojedine cjeline uključio širok krug osoba različitoga statusa i zanimanja te s potrebnim znanjem.« Glavota ističe da je jedan od zahtjeva prosvjeda ispred ministarstva bio i donošenje zakonskoga rješenja s razinom ustavnoga zakona jer do sada su razne političke garniture zadirale u zakon.

Više od dvjesto zakona i pravilnika

»Sveobuhvatnost zakona nužna je s obzirom na to da se, koliko sam upoznat, propisana prava veterana Domovinskoga rata nalaze u više od dvije stotine zakona, pravilnika, uredaba i odluka. To znači, veterani bi za ostvarivanje svojih prava trebali imati pravnu naobrazbu ili zatražiti, naravno i platiti, pravnu pomoć odvjetnika. Sva djelomična rješenja dovode do neusklađenosti propisnika i pravne nesigurnosti, što je jedan od uzroka depresivnih stanja veterana. Zdravstvena skrb jednaka je kao i svim građanima, znači deprimirajuća. Ta je populacija u odnosu na ostale građane više oštećena, sklonija oboljenjima i smrtnost je veća, a uzrok je u ratu. Sagledavanje današnjice u državi za koju su bili spremni i život dati dodatan je deprimirajući čimbenik. Ako državne institucije i javne tvrtke krše zakon ne primjenjujući prednost kod zapošljavanja, što možemo očekivati od realnoga sektora.«

Branili se od »svoje« države

Dragovoljac i specijalac Glavota ističe da je tužno kad se uzme u obzir da si je cijela jedna brigada oduzela život. »Svim prijateljima i hrvatskim braniteljima poručujem: Kad mislite da nema puta za dalje, dođite svojoj braći, nama koji smo branili i stvarali Hrvatsku, mi vas možemo najbolje razumjeti i želimo vas kraj sebe. Sve ćemo učiniti za vas. Nemojte činiti grijeh prema sebi, ali ni prema svojoj braći. Raznim grupacijama bilo je u interesu da se u društvu nametne sintagma da su hrvatski branitelji teret i tako im je oduzimano dostojanstvo. Upravo je dostojanstvo odlika koju se može pokušati ubiti u čovjeku, ali nitko i nikada ga ne može oduzeti, stoga ni vratiti. Ono je u nama, a mi ga moramo nositi s ponosom i uzdignuta čela. Ako se koristimo nametnutom sintagmom, nismo svjesni da je dostojanstvo u nama i naša borba za ‘vraćanje dostojanstva’ imaginarna je. Navest ću primjere dostojanstva veterana Domovinskoga rata. U haaškom tribunalu zatočeni su bili nevini generali pobjedničke vojske. Veterani specijalne policije, zajedno s braćom iz gardijskih brigada, molitvenim hodom od Šarengradske do Kaptola i molitvom pred zagrebačkom prvostolnicom pokazali su svoje dostojanstvo. Molili smo Gospodina da sudce haaškoga tribunala prosvijetli kako bi vidjeli istinu. Dostojanstveno su veterani branili Vukovar od napada srbočetničkih horda, ali i od nezakonitoga i neustavnoga postavljanja ploča na institucije u Vukovaru. Dostojanstveno su veterani 555 dana pred, navodno njihovim, ministarstvom prosvjedovali protiv dužnosnika koji su se svojim djelima i riječima rugali ‘njihovim’ štićenicima, Domovinskom ratu i državi Hrvatskoj. To su samo neki poznatiji i opsežniji događaji gdje su veterani uzdignutoga čela pokazali svoje dostojanstvo, ali isto tako svi veterani dostojanstveno žive i rade, brinu se za obitelj i okolinu i ti veliki ljudi spremni su dostojanstveno podnositi teret današnjice.«

Uređene države brinu se za izgled veterana

Navodeći primjer odnosa prema američkim veteranima, Glavota ističe da hrvatski branitelji imaju dostojanstvo slobode, bez obzira na zanemarivanje od državnih institucija, a ono je veće i od američkih veterana, koji su jedni od najzbrinutiji veterana u svijetu. »Na samom pristupanju stranicama njihova ministarstva stoji poruka koju parafraziram: ‘Doznajte što vam kao veteranu pripada i ne propustite to.’ Ispunjavanjem obrasca o sudjelovanju u oružanim snagama SAD-a sustav upućuje na prava koja mu pripadaju, a obavijest o svim pravima prosljeđuju se nadležnim službama na rješavanje. Primjerenim odnosom prema svojim veteranima država upućuje poruku svim budućim čimbenicima sustava sigurnosti i obrane, kao primjer za mlađe generacije. Uređene države brinu se čak i za izgled bivših pripadnika oružanih snaga te svi veterani svijeta imaju propisane odore za nošenje u miru. Nitko me ne može razuvjeriti da reguliranje odore umirovljenim pripadnicima svjesno nije učinjeno. Svjedoci smo da su okupljanja veterana sve samo ne izraz uređenoga sustava. Ljudi odjenu ono što imaju, dijelove ratne odore u kombinaciji s civilnom odjećom, samoinicijativno izrađenim dijelovima odjeće s amblemom svojih udruga. Moje sumnje u namjeru potvrđuje događaj kada su predstavnici prosvjednika na razgovor s bivšim premijerom došli u odorama, čime su se legitimirali kao bivši pripadnici Oružanih snaga Republike Hrvatske uz dužno poštovanje institucije predsjednika Vlade Republike Hrvatske. Tada su u medijima ‘dušobrižnici svugdje pojavljujući i sveznajući’ zanemarili sadržaj razgovora i probleme koji su izneseni u razgovoru i okomili se na formu. Zašto su veterani na razgovor došli u odorama, je li to kažnjivo po našim zakonima i slično.«

Tražit ćemo nestale jer to nije činila država

Glavota se osvrnuo i na nestale branitelje i civile u domovinskom ratu. »To što su se neke obitelji nestalih u Domovinskom ratu, tražeći svoje najmilije privatnim kanalima, dovele na prosjački štap kao da nije briga državnih institucija. Činjenica je da komisija za zatočene i nestale već duže od dvije godine ne radi, a više od tisuću i pol osoba nalazi se na popisu nestalih. Na tom tragu i uz zamolbu obitelji nestalih naša udruga pokrenula je inicijativu za sastanke sa srpskim veteranima na temu nestalih i otkrivanja mjesta grobnica. Sve salve protivljenja i prozivanje veleizdajnicima stoički ćemo podnijeti i nastaviti sa započetim radom pa ako uspijemo doći do informacije o jednom nestalom, bit ćemo presretni. Svi koji su iskazali protivljenje našoj namjeri nisu čuli sadržaj, nego ih je zaslijepila forma, razgovor sa srpskim agresorom. I s ‘crnim vragom’ bismo razgovarali kada bismo imali vjeru da ćemo doći do traženih informacija. Da barem jednoj obitelji uspijemo donijeti smiraj i mogućnost da svomu sinu, kćeri, otcu, majci, bratu, sestri stavi cvijet na grob i zapali svijeću. Ne možemo osjetiti ono što oni osjećaju, ali ako samo zamislimo kako se osjećaju, poželjet ćemo da se nitko i nikada tako ne osjeća, to moramo razumjeti. Stoga ćemo nastaviti ono što smo započeli.«

U daljnjem svjedočenju Glavota posebno ističe da je hrvatski branitelj uvijek imao poštovanje prema svojoj Crkvi. »Znao je da je s njim. Crkva je uvijek na strani onih koji se bore za pravdu, istinu, svoju domovinu. Uvijek uz one koji krvare. Hrvatski branitelj ima povjerenja u Crkvu jer je zahvalna za žrtvu branitelja za dobro. Zahvalna je onima koji su se spremno oduprli zlu napada na domovinu u prošlosti i prepoznaju one koji Hrvatsku štetno usmjeruju u sadašnjosti«, zaključuje Glavota.

DNEVNI POSJET ILI HOSPITALIZACIJA: Priprema za boravak u bolnici

Foto: Shutterstock | Osim potrebne medicinske dokumentacije, sa sobom treba ponijeti i lijekove koje pacijent svakodnevno uzima

Dolazak u bolnicu radi pregleda ili liječenja zahtijeva pripremu kako bi boravak bio što ugodniji. Osim potrebne medicinske dokumentacije, sa sobom treba ponijeti i lijekove koje pacijent svakodnevno uzima, a koje ja propisao liječnik. Ostale pripravke koje pacijent uzima samoinicijativno poput lijekova na biljnoj bazi, homeopatskih lijekova i slično ne treba uzimati bez konzultacije s liječnikom jer mogu biti štetni u interakciji s terapijom koja će biti ordinirana u bolnici.

Osim toga, sa sobom treba ponijeti pidžamu, kućni ogrtač, papuče i pribor za osobnu higijenu. Važno je pripremiti se na to da pušenje, konzumiranje alkohola ili drugih opojnih sredstava nije dopušteno u bolnici. Stoga, ako postoji neki oblik ovisnosti, treba na to upozoriti liječnika kako bi mogao pomoći u prevladavanju krize. Ako se rabi pomagalo za sluh, treba provjeriti bateriju ili je izmijeniti ako je pri kraju. I ostala pomagala treba provjeriti te uzeti kutije za njihovu pohranu za vrijeme dok je pacijent na pretragama, operaciji i slično (zubnu protezu, slušni aparatić…).

Upotreba mobitela dopuštena je u bolnici, no na nekim odjelima treba ih isključiti zbog ometanja medicinskih aparata. Osim toga, prilikom razgovora treba poštivati potrebu za mirom ostalih pacijenata, stoga mobitel treba uključiti na nečujno i ne razgovarati preglasno, odnosno ne razgovarati za vrijeme pregleda ili vizite.

Osim višednevnoga boravka u bolnici, sve više se prakticira mogućnost dnevne bolnice u kojoj pacijenti mogu obavljati dijagnostiku, liječenje i rehabilitaciju. Boravak u dnevnoj bolnici može trajati od 6 do 24 sata te ovisno o razlogu boravka treba se i pripremiti. Čest razlog dolaska u dnevnu bolnicu su i mali kirurški zahvati pa zbog toga treba doći pripremljen prema uputama liječnika obiteljske medicine. Dan prije zahvata treba jesti što laganiju hranu, a ako postoje još neke specifičnosti vezano uz zahvat, na to će upozoriti liječnik. Ujutro, na dan zahvata, ne smije se pušiti, uzimati hrana ni tekućina, a ako se uzimaju lijekovi, treba se konzultirati s liječnikom može li ih se uzeti prije zahvata. Žene trebaju doći bez šminke i laka na noktima, kao i laka za kosu. Nakit i vrijedne stvari treba ostaviti kod kuće. Ne treba nositi nepotrebnu odjeću jer nema prostora za njezino odlaganje. U dogovoru s medicinskom sestrom može se donijeti voda, voćni sok ili neke grickalice, no nije dopušteno donošenje hrane koja se priprema kod kuće.

ŽUPA IZ KOJE SU POTEKLA BRAĆA RADIĆ: Zazivaju preobrazbu po očuvanoj vjeri i tradiciji

Snimio: I. Tašev

Župa Martinska Ves ima 1600 župljana, a obuhvaća područje od deset sela uz srednji tok rijeke Save. Svake nedjelje dvije se mise služe u župnoj crkvi sv. Martina, a u filijalnim crkvama u Setušu i Desnom Željeznom dvaput mjesečno. Prošle je godine bilo 64 sprovoda, a samo sedam krštenja. Godišnje bude 4-5 vjenčanja. Sada se priprema devet prvopričesnika, a u osnovnu se školu u mjestu upisalo sedam prvašića.

Uz blago vijugavi srednji tok rijeke Save, na području između Siska i Zagreba, u nizinskoj se ravni smjestilo na desetke pitomih sela. Neka su od njih veća i naseljenija, druga pak malo tko i zapazi kada automobilom projuri uz njih, u mnogima se mogu naći tek stare drvene turopoljske kuće i domaće životinje na usputnom proputovanju iz susjednoga mjesta. Sve te prirodne ljepote, ali i društvene izazove povezuje rijeka koja je u povijesti bila, ali i danas ostala važna odrednica poljoprivrednoga kraja sisačke Posavine. Iako ponekad poplave znaju pokazati ubojito lice na tom području, najveći je problem što iščezavaju ljudi. Pojedina sela djeluju zapušteno i iseljeno, sve je manje novih naraštaja na koje bi stari mještani mogli prenijeti svoje bogato kulturno naslijeđe – od posavskoga govora do narodnih nošnja i običaja. I u takvim ne baš perspektivnim prilikama postoje svijetli primjeri poput onoga u općini Martinska Ves gdje je djelatnost mladih mažoretkinja, dobrovoljnih vatrogasnih postrojba i tamburaških sastava posebno živa.

Spajanje dovelo do najvećega mjesta

Dokaz da male zajednice opstaju unatoč izazovima jest i župa sv. Martina u Desnoj Martinskoj Vesi, stara povijesna turopoljska župa iz 14. stoljeća koja danas okuplja stanovnike iz desetak okolnih mjesta te ima 1600 stanovnika. Osim uz župu čiji je zaštitnik, ime sv. Martina vezano je i uz samo središte općine, što mještani mogu zahvaliti dvjema mađarskim velikaškim obiteljima Chopor i Erdödy koje su u srednjem vijeku kult štovanja toga svetca pronijele i do moslavačkoga područja te je tako mjesto dobilo naziv Martinovo selo, odnosno Martinska Ves. Ne samo fizičkim spajanjem Lijeve i Desne Martinske Vesi mostom koji je izgrađen prije 14 godina, nego i administrativnim povezivanjem tih dvaju sela stvoreno je najbrojnije mjesto u okolici s nešto manje od sedamsto stanovnika. Tu se nalazi škola, sjedište općine te velika crkva, a svoje su mjesto te tri »glavne zgrade« našle u krugu od stotinjak metara pa su stanovnici još u prošlosti tu ulicu prozvali Gospodskom…

Stanovnik te ulice već je petu godinu mladi svećenik, upravitelj župe Martinska Ves Mato Malekinušić (31), rodom iz obližnje Popovače, odakle je došao u Zagreb u sjemenište i na bogosloviju. Za svećenika je zaređen u lipnju 2010. godine kao svećenik tada novouspostavljene Sisačke biskupije, a potom je bio dvije godine župni vikar u katedralnoj župi Uzvišenja sv. Križa te u listopadu 2012. dolazi u Martinsku Ves. Uz župničku službu istodobno obavlja još tri druge dužnosti: povjerenik je za pastoral mladih Sisačke biskupije, povjerenik za vatrogasce i duhovnik zajednice »Vjera i svjetlo«.

Sve kao i u velikoj župi

»Na svakoj župi uvijek ima posla, svaka je župa zahtjevna. Tako i ova moja manja župa u Martinskoj Vesi ima sve što i velika župa: vjeronauk, kateheze, sakramente, župni ured i administraciju, sve kao i u velikoj župi, samo u manjem intenzitetu. Puno sam toga naučio od župnika Antuna Sentea na prvoj službi u Sisku – od rada s djecom i mladima do obitelji i starijih – pa kada sam stigao ovamo, želio sam pokrenuti mnogo toga. Taj mladenački naboj dozrio je i shvatio sam da svojim vjernicima trebam biti svećenik, da je to moja prva zadaća. Trudio sam se takvo stajalište prenijeti na ljude. Moja je želja da se okupljamo, da budemo iskrena zajednica, jer to znači župa«, kaže upravitelj župe Malekinušić, kojem je povjeren rad za petstotinjak obitelji u deset sela: Desnoj i Lijevoj Marinskoj Vesi, Desnom i Lijevom Trebarjevu, Desnom i Lijevom Željeznom, Lijevoj Luci, Mahovu, Ljubljanici i Setušu.

Da ih u svemu tome prati snažan val iseljavanja i negativnoga prirodnoga prirasta pokazuje podatak da je u posljednje četiri godine na popisu župljana manje čak 230 vjernika. Toliko je, naime, sprovoda održao upravitelj župe Mato Malekinušić otkada je stigao u Martinsku Ves, a krstio je sveukupno 35 djece. Samo je prošle godine bilo 64 sprovoda, a samo sedam krštenja. Godišnje bude 4-5 vjenčanja. Ove godine imaju devet prvopričesnika, a u osnovnu se školu u mjestu upisalo sedam prvašića. Krizmanike su prvi put spojili, zajedno dolaze iz sedmoga i osmoga razreda, kako bi ih bilo više.

Vjera još životno očuvana

»Od petstotinjak kuća kojima se u božićno vrijeme ide na blagoslov obitelji u njih 130-ak živi samo jedna osoba, a otprilike je isti broj i kućanstava gdje ih živi dvoje, što znači da u manje od pola obitelji na području župe nema djece ni trećega člana u domaćinstvu. To je realnost našega mjesta: mnogo je samaca i starijih domaćinstava, mogu se vidjeti brojne zapuštene kuće, ljudi odlaze i umiru. No unatoč svemu župa je lijepa, vjera je još životno očuvana, pogotovo se to vidi u našim bakama, a ima i nešto mlađih obitelji koje još to čuvaju. To je ono što vrijedi. Oni koji dolaze vjerni su Bogu i stvarno žive vlastitu vjeru, vidi se to iz pristupa sakramentima i u razgovoru s njima, a dobrotom i prihvaćanjem pristupamo i onim rubnima«, kaže svećenik Malekinušić, koji se neprestano trudi ponuditi svojim vjernicima sadržaje koji ih obogaćuju na vjerničkoj i ljudskoj razini.

Mnogo je samaca i starijih domaćinstava u župi, mogu se vidjeti brojne zapuštene kuće, ljudi odlaze i umiru. No unatoč tome župa je lijepa, vjera je još životno očuvana, pogotovo se to vidi kod starijih osoba.

U toj je misiji okupio vrijedne župne suradnike koji volonterski svoje vrijeme stavljaju u službu rasta župe. Tu su oni koji priskoče u pomoć u svakodnevnim zadaćama vođenja domaćinstva, a posebno su izražene briga za uređenje crkvenih objekata i okoliša te pastoralne inicijative. Jedan od onih koji su dugo godina uz župu jest i Domagoj Sremić (37), župni orguljaš i pastoralni vijećnik, zaposlen kao profesor zemljopisa i povijesti u sisačkoj gimnaziji, koji svoju misiju vidi u građenju zajedništva s ljudima koji su blizu Crkvi. »Kao dijete svaki sam vikend dolazio ovamo baki i djedu na imanje, pa sam tako zavolio Martinsku Ves – ljude i seoski život. To se u mene usadilo do danas. Najbolje su duhovne i materijalne mogućnosti u župi bile tijekom župnika Ivice Berdika, a i sada je suradnja sa župnikom dobra, otvoren je za sve prijedloge«, kaže Sremić, posebno ističući detalje vezane uz župu iz svoje »domene«: u župi su obnovljene vrijedne Hefererove orgulje iz 1882. godine, na kojima se svake godine u svibnju održava cjelovečernji koncert u sklopu festivala u Sisačkoj biskupiji »Ars Organi Sisciae«. Prije devet godina napisao je veliku župnu monografiju, kojom se i danas diče župljani, a još se uvijek bavi istraživanjem povijesti župe i mjesta.

Poljoprivredni kraj

Uz svakonedjeljno sviranje na župnoj misi u 11.30 sati, povijesno-kulturna baština prioritet je Sremićeva interesa. »Baziramo se na tradicionalnom pučkom pjevanju, to je budućnost župe, jer pučke pjesme najviše prolaze i imaju uporište u tradiciji. A ovdje je još uvijek prisutna duboka podijeljenost na muški i ženski dio vjernika, pitanje tradicijske i običajne vjere«, daje ocjenu trenutačnoga stanja srednjoškolski profesor i župni orguljaš već 27 godina, otkada su 1989. godine redovnice milosrdnice otišle sa župe, ističući snažne povijesne veze između Crkve i školstva u Martinskoj Vesi.

Kad je riječ o općini, glavnu riječ ima načelnik Stjepan Ivuš (51), aktivni župljanin iz Lijeve Martinske Vesi, koji je i član župnoga ekonomskoga vijeća: »U našem su kraju napravljeni pomaci samo u ekscesnim trenutcima povijesti, u prijelomnim razdobljima: 1971. asfaltiran je dio ceste, potom je 1991. otvorena nova školska zgrada, a i danas je takav trenutak jer smo u desetak godina izgubili priličan broj ljudi. Ljudi su otišli trbuhom za kruhom u strane zemlje, ali i u okolna veća mjesta poput Zagreba, Siska, Ivanić-Grada.« Načelnik Ivuš područje opisuje kao poljoprivredni kraj s dosta uređene zemlje, posebice na lijevoj strani Save, a sa suprotne je strane mnogo pašnjaka i zaraslih polja. »No mnogi ne uspijevaju živjeti samo od poljoprivrede. Samo je 4-5 osoba u svakom selu koje imaju zemlju sa 50-100 hektara i kojima je to glavni izvor prihoda. Većina ljudi odlazi izvan Martinske Vesi, a kod je nas nekoliko tvrtki koje zapošljavaju, poput one za proizvodnju eksploziva, pilana i građevinskih tvrtki«, kaže načelnik općine, čije je radno mjesto udaljeno samo pedesetak metara od župne crkve.

Nedovoljno iskorišten turizam

Ta je suradnja između općinske i crkvene vlasti posebno bila izražena kada se uređivao pastoralni centar koji nosi ime dr. Andrije Jagatića, pisca i profesora, vrhbosanskoga kanonika rodom iz Desne Luke. »Suradnja sa župom jako je dobra. Ovdje se uvijek – i za vrijeme bivše države – išlo u crkvu, ništa se posebno nije promijenilo dolaskom Hrvatske, jednostavno smo i prije bili vezani uz Crkvu. Općina pomaže koliko može, zajednički radimo i kada god treba, uskočimo i rado pomognemo«, kaže načelnik Ivuš.

Turistički potencijal toga područja doista je velik, ali nedovoljno iskorišten jer se o mnogim posebnostima koje krije to područje Posavine još uvijek ne zna u široj javnosti. Tek su nedavno učinjeni prvi koraci, postavljene su turističke ploče kako bi oni koji prolaze kroz mjesto mogli doznati više o starim drvenim kućama, tradicionalnom načinu života koji sve više iščezava. A jedan od aduta zasigurno je i rodno mjesto dvojice braće Radić – Stjepana i Antuna. Iako njihove kuće u Desnom Trebarjevu više nema, spomen na njih živi posebice u lipnju kada se organiziraju Radićevi dani, koji imaju i duhovnu dimenziju jer u župnoj crkvi sv. Martina misu za te narodne velikane slavi sisački biskup Vlado Košić. Javna manifestacija vjere posebno je vidljiva u još jednom događaju koji se priprema u »jesenskom« ruhu u suradnji sa školom. Baš ovih dana, na obljetnicu pada Vukovara, slavi se misa za žrtve Domovinskoga rata, potom s upaljenim lampašima djeca i mladi pjevajući odlaze do mosta, gdje ih ostavljaju i simbolički se po rijeci Savi povezuju s Gradom Herojem.

»Trudimo se graditi«

O suradnji župe i škole Braće Radić koju pohađa 120-ak učenika u središnjoj i četiri područne škole iz prve ruke zna vjeroučiteljica Snježana Đuras Pokasić (49), koja je prije predavala vjeronauk u srednjoj školi Viktorovac, a posljednje je dvije godine u Martinskoj Vesi, gdje učenike priprema i za Vjeronaučnu olimpijadu. Uz školske dužnosti ima inicijativu i u župnoj zajednici. »Nedavno smo s učenicima crkvu ukrasili za nedjelju zahvale za plodove zemlje, priredili smo recitacije, no moramo doprijeti do odraslih. Dosta se trudimo graditi, nešto je dalo ploda, ali ne ide nam baš uvijek sve od ruke. Pokušavali smo pokrenuti molitvenu i biblijsku zajednicu prije dvije godine, no zbog maloga odaziva nismo dugo ustrajali. Pozivamo i roditelje krizmanika na molitvu za obitelj. Nismo zadovoljni odazivom. U većini je aktivnosti prisutno nekoliko župljana koji su istinski vjernici i kojima je vjera osobno opredjeljenje. Nedostaje nam zdrava jezgra obiteljske suradnje, ali i živoga stvorenja.«

U takvim specifičnim uvjetima pastorala velik se naglasak stavlja na rad sa starijima pa župnik Malekinušić obilazi bolesnike jer je posebno razvijena pobožnost prvih petaka i subota, 40-ak starijih štuje Srce Isusovo, a uoči Božića i Uskrsa svećenik također obiđe 80-ak starijih i bolesnih po kućama za ispovijed i bolesničko pomazanje. Žive su i tradicijske pobožnosti: posebice tijelovske procesije, križni put tijekom korizme, mise zornice u došašću, kao i mjesna proštenja u svakom selu kada se slavi zaštitnik u kapelici uz cestu. Jedna od posebnih je i kapelica Majke Božje Žalosne tik uz Savu, gdje se u zelenom ambijentu, uz zvuk ptica i šum vode, slavi Gospodina. Darove ruku i prirode često župljani usmjere i za potrebe župe pa u korizmi nakon prikupljanja kukuruza dio uroda daruju za potrebe župe.

Gubitak zbog odlaska milosrdnica

Poljoprivredom se bavi i frizerka po struci Željka Mikolić (48), čitačica i voditeljica župnoga Caritasa u Martinskoj Vesi. »Dva puta godišnje, uz velike blagdane, prikupljamo hranu i dijelimo je potrebitima, imamo 30-ak potrebitih obitelji, među kojima su samačka domaćinstva, ali i oni s više djece. Skupi se nas desetak volontera i podijelimo namirnice. Ponekad se i prigodno skuplja za neku konkretnu potrebu, ljudi se rado odazovu iako i oni sami imaju malo«, kaže Željka Mikolić, koja se sjeća i razdoblja prije tri desetljeća kada su na župi bile časne sestre milosrdnice, a posebno ističe s. Kaniziju Črnilec, do danas obljubljenu redovnicu u Martinskoj Vesi. »Tu su sestre imale samostan više od 80 godina. Kada su otišle, na početku je bilo pusto i prazno. To je bio veliki gubitak za župu jer su sestre svirale, okupljale djecu, držale vjeronauk i u vrijeme komunizma. Često sam i ja odlazila na duhovne vježbe u Zagreb, to je bilo lijepo razdoblje. Uz njih smo imali i dobre svećenike koji su nas vodili i okupljali.«

Nedavno su postavljene turističke ploče kako bi oni koji prolaze kroz mjesto mogli doznati više o starim drvenim kućama, tradicionalnom načinu života koji sve više iščezava, a jedan od aduta zasigurno je i rodno mjesto dvojice braće Radić – Stjepana i Antuna.

Mlađi članovi župe posebno su zadovoljni što im je sadašnji župnik bliži po godinama, napominje Marko Jurašinec (25), fizioterapeut zaposlen u Naftalanu u Ivanić-Gradu, koji u župi nastoji biti aktivan u mnogim segmentima. »Ima mladih u našem mjestu, ali rijetki idu u crkvu, ne žive vjerničkim životom i slab je interes za sve ono što ovdje organiziramo. Trenutačno imamo četvrtkom klanjanje za sve župljane, a glazbeno ga animiramo mi mladi u suradnji sa župnikom. No mnogi mladi na dodatni angažman, uz nedjeljnu misu, gledaju kao opterećenje, imaju izgovore zašto ne dolaze«, kaže Jurašinec, kojega na aktivnosti u župi potiče spoznaja da radi ne samo za dobrobit zajednice: »Ovo je moja župa, našao sam ovdje svoje mjesto gdje mogu darovati svoje talente. Vjernički mi je život takav da sve ovo radim za dobrobit Boga, ne samo za zajednicu.«

»Povezujemo se s ljudima istih interesa«

Dio malobrojne zajednice mladih jest Marta Antolic (26), izvanredna studentica na Pravnom fakultetu u Zagrebu, koja je ovog ljeta u župi pomagala u pripremi prvoga dječjega oratorija. Kako bi djeci obogatili školske praznike, u župi su organizirali kreativne radionice i postavljali zagonetke. Odaziv djece svih uzrasta – od predškolaca do učenika iz osnovne škole – bio je dobar, a stigli su i pozitivni komentari roditelja. »Ovo je mala sredina i ne možemo mnogo, no na razini biskupije mnogo se toga događa. Sadržaja ima u Sisku, povezujemo se s ljudima istih interesa i razmišljanja pa tko želi naći nešto za sebe, sigurno će moći primiti. Kako je naš svećenik i povjerenik za pastoral mladih, često zna neki program dovesti u Martinsku Ves, a i mi odlazimo na brojne susrete i molitvena okupljanja s ciljem da se međusobno bolje upoznamo i povežemo«, kaže Marta Antolic te najavljuje početak kateheza za susret hrvatske katoličke mladeži sljedeće godine u Vukovaru jer u Martinskoj Vesi postoji interes za odlazak na te susrete i prijavi se autobus mladih.

Ipak većina je mladih aktivna u izvanžupnim aktivnostima pa je dosta djece i mladih uključeno u tamburaški orkestar (imaju čak tri sastava) i vatrogastvo, a tu su i mažoretkinje. Aktivnosti u župi i izvan nje uspijevaju spojiti i tri ovogodišnje krizmanice, učenice sedmoga razreda Nikolina Šarec, Anja Fiolić i Tea Šarec. »Sve tri smo mažoretkinje, a u vatrogascima imamo vježbe – najviše preko ljeta, kada su neka veća natjecanja. Bili smo na državnom natjecanju u Puli. Mažoretkinje vježbaju u školskoj dvorani. Među njima smo već od prvoga razreda. Imamo dobre rezultate i mnogo putujemo. Već smo bile u Češkoj, Mađarskoj, Austriji, Poljskoj…« uglas svjedoče djevojke, koje već govore o upisima u srednju školu.

Materijalni iskoraci zahvaljujući donatorima

Kako primjećuje više naših sugovornika, u Martinskoj Vesi mnogo je muških žitelja koji ostaju u selu neoženjeni. Neki razloge pronalaze u tradicionalnoj seoskoj sredini, no taj zabrinjavajući trend župnik Malekinušić objašnjava ovako: »Dečkima često nedostaje ambicije da osobno napreduju i poboljšaju uvjete života školovanjem kako ne bi bili osuđeni ostati ovdje. Treba uložiti napor da se vidi da postoji realnost izvan ovoga, da se otvore obzori i nauči nešto novo. Zato kao svećenik želim privući na duhovne sadržaje i pomoći da se potrude ‘probiti’ tu opnu i vide što je izvan mjesta.« I u materijalnom smislu župnik Malekinušić uložio je velik napor te postigao dobre rezultate: prošle je godine uređena fasada župne kuće, zamijenjeno je kompletno krovište na župnoj crkvi, a planira se i uređenje fasade župne crkve. Naravno, zahvaljujući donatorima i potpori s gradske, županijske i biskupijske razine.

Svakomu novomu uređenju raduje se i starija župljanka Ana Muhvić, koju od milja zovu baka Ana, a poznata je jer je kao tajnica škole skupila 45 godina staža i radila s čak 15 ravnatelja. Svaki je dan na misi, a u Martinskoj Vesi živi od 1962. godine. »Kada sam došla, bio je župnik Franjo Talan, a tih je godina u školi bilo 470 učenika. S časnim sestrama uvijek smo imali dobru suradnju, najmili smo njihovu zgradu za potrebe škole jer je sve do 1945. godine postojala ženska škola koju su vodile časne sestre, a dječačku su vodili učitelji. Danas nas nema mnogo, ali osjećamo se kao obitelj s našim župnikom, kojega doživljavam kao svojega petoga unuka«, kaže župljanka Ana Muhvić.

Tradicionalna usmjerenost na životne vrijednosti starih predaka, uz još uvijek očuvanu vjeru i običaje, stanovništvu Martinske Vesi daje nadu da sve bolne točke i stagnaciju preobraze zajedničkim zauzimanjem i građenjem mostova te ustrajnim vraćanjem na riječi svojega mještanina izrečene prije stotinu godina: »Ne srljajte kao guske u maglu.«

»Štap« i »palica« u Psalmu 23

Foto: Shutterstock

Navodim dio Psalma 23: »Pa da mi je i dolinom smrti proći,/ zla se ne bojim, jer si ti sa mnom./ Tvoj štap i palica tvoja utjeha su meni.«

Zanima me koja je poruka, značenje ovoga zadnjega dijela (štap i palica). Imaju li štap i palica različito značenje ili je to samo stilska/lirska figura? Ali, ako nije »isto«, što onda znači? To me već neko vrijeme muči!

Boris-Roman Blažinić

     Tumačenje Psalma 23, o kojem pitate, preuzimamo od našega bibličara, isusovca Nike Bilića, a cijeli tekst njegova tumačenja možete i sami pročitati na internetskoj stranici: http://amdg.ffdi.hr/ps23.htm.

  1. Bilić u uvodu prvo tumači značenje psalama u Bibliji te ističe da je zbirka psalama, poput Mojsijeva petoknjižja, sastavljena od 150 pjesama koje pripadaju najvažnijim tekstovima, ne samo u Bibliji, nego i u svjetskoj književnosti. Po književnom se obliku Psalmi »obično dijele u tri glavne skupine: 1) hvalospjevi, 2) prošnje i tužaljke, 3) zahvalnice«.

»U psalmu 23 najprije ćemo uočiti razliku između opisa (‘on me upravlja’) i molitve (‘ti si sa mnom’). Kasnije ćemo ustanoviti da je cio psalam govor jedne osobe – nazovimo je ‘psalmist’ ili ‘David’ – pa je stoga psalam živo svjedočenje«, u ovom konkretnom slučaju riječ je o osobnom svjedočenju. Kada neka osoba govori, možemo neposredno ući u svijet njezinih doživljaja, a svojim nas upravnim govorom uvodi »u svoj osobni unutarnji svijet«. »Tako je i u psalmu koji je govor u prvom licu, pa pruža svjedočanstvo o vlastitom iskustvu osobe koja govori. U većini slučajeva psalmist u psalmu 23 opisuje iskustvo o tome što Bog za njega čini« (»on mi daje odmora«, »vodi me«, »krijepi dušu moju«). Čak i u dolini smrti Bog je s njime.

U prvom dijelu psalma o. Bilić se zaustavio na tri točke u kontekstu zla i nevolje te navodi da su oskudica, tmina i smrt, a tako i strah, poznati u Svetom pismu te se s pravom mogu nazvati »slikama zla«. Drugi dio njegova »biblijskoga razmatranja« posvećen je pozitivnim vidicima koje je nazvao »slike spasenja«, među kojima su slike iz prirode: »zelene poljane«, »tihani vrutci« i »prave staze« koje su nam poznate i drage. O. Bilić potom ističe: »Vidjet ćemo k tome kakvu ulogu u Bibliji imaju ‘štap’, ‘palica’ i ‘stol’.« Pišući o »dobru i zlu«, o. Bilić ističe kako je pjesništvo – a tako su pisani i ostali psalmi – snažno »jer se sastoji od slika i emocija, od čežnje i žalosti, od nadanja i čuđenja«, a u Psalmu 23 ima više pozitivnih i negativnih slika koje su sažete u riječima »dobrota« i »zlo«: dobrota je ono što psalmista prati zajedno s milošću, a zlo je ono čega se ne boji jer je s njim – Pastir, Bog.

»I u onom dijelu psalma 23. gdje izvještaj i svjedočenje postaju molitva nalazi se još jedna slika koja pripada uz pastira i prirodu: Božji štap i njegova palica pružaju utjehu. Prva riječ koja stoji za ‘štap’ u Svetom je pismu redovit naziv za žezlo i znak je vlasti. U Jakovljevu blagoslovu čitamo: ‘od Jude se žezlo kraljevsko udaljiti neće’ (Post 49,10). Druga riječ, u hrvatskom prijevodu ‘palica’ nalazi se primjerice kod velikog Ilijina nasljednika, proroka Elizeja. Naziv je za njegov štap koji daje svome sluzi da njime dodirne i uskrisi jedno dijete (2 Kr 4,29). Ova je ‘palica’ u Bibliji napokon pomagalo i oslonac koji i danas poznajemo. U Knjizi proroka Zaharije zapisan je radostan nagovještaj da će Jeruzalem opet biti napučen i da će ljudi dugo živjeti: ‘svatko sa štapom u ruci zbog starosti prevelike’ (Zah 8,4) – piše prorok. Štap i palica u našem psalmu znače da molitelj priznaje božansku vlast i da se raduje onoj potpori s kojom može i kao starac računati.«

U završnom dijelu svoga »razmatranja« o. Bilić tumači i što znači stol te piše da slike spasenja u drugom dijelu psalma odvlače pogled od usporedbe s ovcama i s prirodom i upravljaju ga na ljudski život: »Stol je u Svetom pismu među inim običan stol u sobi. Kod proroka Elizeja, kojeg smo već susreli, čitamo o uglednoj ženi koja je u njemu prepoznala svetog Božjeg čovjeka. Pred svojim mužem ona izriče dobrotvornu nakanu da urede sobicu za proroka u kojoj će uz krevet, stolicu i svjetiljku, biti i stol (2 Kr 4,10). Stol međutim u Bibliji označuje ponajprije bogat stol na kraljevskom dvoru. David obećava sinu svoga prijatelja Jonatana: ‘Vratit ću ti sva polja tvoga djeda Šaula, a ti ćeš svagda jesti kruh za mojim stolom’ (2 Sam 9,7). Stol, istom hebrejskom riječju i u našem psalmu spomenut, znači dakle da je prehrana na dugi rok osigurana. U najvažnijem dijelu Staroga zavjeta, u pet knjiga Zakona tj. Pouke (Tora), nailazimo na stol kao važan predmet u opremi hrama. U hramu treba biti i stol prinošenja na kojem stoje i vrčevi za žrtve ljevanice i kruh koji se prikazuje Gospodinu (Br 4,7).
U našem psalmu stol se nalazi u onom važnom dijelu koji nije tek svjedočenje, nego Bogu upućena molitva. Čitajući, smijemo slušati kako se psalmist izravno Gospodinu obraća. A njegova izjava zvuči čudesno. Sam Gospodin pripravlja mu stol. S tom slikom dobivamo izvrstan pogled na Novi zavjet. Isus govori: ‘Blago onim slugama koje gospodar, kada dođe, nađe budne! Zaista, kažem vam, pripasat će se, posaditi ih za stol pa će pristupiti i posluživati ih’ (Lk 12,37). Psalmist se u psalmu 23 ne raduje samo Božjoj prisutnosti dok prolazi dolinom smrti, nego se raduje i stolu koji pred njim biva prostrt. Nakon sjene smrti tu je čudesan stol. Tako i mi, na putu kojim nas Dobri pastir vodi, dobivamo okrepu za njegovim stolom. On ga za nas prostire.«

Vukovar u srcu Krista Kralja

Snimio: B. Čović
Iz Kristove žrtve i smrti niklo je spasenje svakomu stvorenju. Iz toga je dobro naučiti da nijedno umiranje iz ljubavi nije propadljivo, nego donosi kraljevski plod

Život Gospodina Isusa Krista po mentalitetu svijeta nije bio posebno uspješan. Kratko je živio, nije posjedovao ni zemlje, ni blaga, ni obitelji, a i nailazio je na izdaje od strane najbližih prijatelja. Za svoju dobrotu i pošteno življenje podnio je sramotnu, mučeničku smrt.

Ove je godine u Hrvatskoj 25. godišnjica ratnih stradanja, posebice Vukovara, grada heroja. U studenom, od 18. pa sljedećih nekoliko dana svaki se dan pohodi neko mjesto stradanja: bolnica, Groblje žrtava Domovinskoga rata, Borovo naselje, Ovčara, Velepromet. To vrijeme bude bolno za sve članove obitelji poginulih branitelja i ostalih žrtava. Kolona sjećanja prelije se u rijeku više desetaka tisuća ljudi. Sjećanja na zvjerstva i mučenja koja su se dogodila prije 25 godina u gradu čiji se tragovi života po vučedolskoj kulturi bilježe starijima od Abrahamovih, dio su kulture sjećanja koju je nužno graditi. Za kršćane to je sjećanje uvijek ohrabreno i osmišljeno slikom neba koju se predočuje i živi u euharistijskom slavlju nakon ophoda u koloni sjećanja.

Branitelji Hrvatske potvrdili su da »nema veće ljubavi od ove: da tko život svoj položi za prijatelje svoje«. Poznato je da je većina tih branitelja ovaj svijet napustila a da nije stigla osnovati obitelj i proživjeti život na zemlji. Iz Kristove žrtve i smrti niklo je spasenje svakomu stvorenju. Iz toga je dobro naučiti da nijedno umiranje iz ljubavi nije propadljivo, nego donosi kraljevski plod.

Papa Franjo nedavno je reagirao na izjave radijske postaje koja je razlog potresima u njihovoj zemlji našla u prihvaćanju zakona suprotnih Božjima. Pozvao je sve koji slično misle na milosrđe i milosrdnu ljubav prema stradalima.

Iako su toliko puta doživjeli milosrđe i dobrotu raznih samaritanaca na putu svoga progonstva i povratka, Vukovarci i nakon dvadeset i pet godina mogu čuti promišljanja slična spomenutima – kako je njihov barokni grad srušen i razoren jer su se u njemu događali veliki grijesi. U evanđelju nedjelje Krista Kralja više se puta spominju glagoli koji opisuju postupanje drugih prema njemu, Kralju svega svijeta, dok je bio na križu: »podrugivali su se«, »izrugivali su ga«, »pogrđivao ga je«.

Stoga valja radije biti spreman zahvaljivati i moliti negoli osuđivati. Upravo u svojoj spasonosnoj žrtvi na križu Krist grli i preminule i preživjele Vukovarce i oslobađa ih svakoga tereta, jauka i boli.

Ana Mlinarić

Križ je Isusova kruna

Snimio: Z. Atletić
2 Sam 5,1-3; Ps 122,1-5; Kol 1,12-20; Lk 23,35-43

Prvo čitanje donosi jedan od izvještaja o Davidovu usponu prema prijestolju. Spoznali su: još dok je kraljem bio Šaul, David je upravljao svim pokretima Izraela. Da, ne mora netko imati krunu na glavi da bi vladao! Prepoznali su tko je kraljevskoga potencijala. I nakon Šaulove pogibije ne postavlja se pitanje koga pomazati za kralja – gotovo aklamativno izabran je David. Kada je riječ o osobi podobnoj voditi narod prije svega hrabrošću i vojnom vještinom, nitko nije sumnjao da to mjesto pripada najmlađemu Jišajevu sinu. No kako će biti kada se radi o njegovu potomku koji ima privesti punini ono što je David započeo? Hoće li biti prepoznat?

Umjesto prijestolja, stup srama

Izraelci su stoljećima gajili nadu u obećanoga Spasitelja. Kao što je Bog preko proroka negda pomazivao kraljeve, tako će jednoga dana pomazati i obećanoga Spasitelja. On će biti Pomazanik u punom smislu te riječi jer će u njemu biti punina snage koja je u svim prethodnim pomazanicima bila tek naznačena, kao u slici. Satrt će sve neprijatelje, pred njim će lizati prašinu. No Pomazanik je sada na križu. Je li on onaj koga su očekivali? Nije na zlatnom prijestolju, nego na stupu srama, nitko mu se ne klanja. Vrijeđaju ga i izruguju, umjesto dvorjanima i ministrima okružen je razbojnicima! Umjesto luksuzne odjeće potpuno je ogoljen, izložen podsmijesima. Nikoga nije pokorio niti to namjerava. Eh, da su njegovi učenici znali što su iskali dok su govorili: »Daj da sjednemo jedan tebi zdesna a drugi slijeva…« Nisu mu zasjeli zdesna i slijeva. Pobjegoše s Kalvarije…

To nije Bog Isusa Krista!

Što duže pogled zadrže na raspetom, popljuvanom i ismijanom na križu, iščekivanja mnogih Izraelaca, ali i kršćana, sve više se kolebaju: zar je on obećani Pomazanik, Spasitelj? On, poraženi, koji ne može ni sebe obraniti, on koji nema nikakve moći? Narod stoji i gleda ga, htjeli bi shvatiti što se događa, ali ne mogu. Vjerski poglavari, koji bi im trebali stvar rasvijetliti, također ne vide. Upravo su oni Pomazanika umjesto na kraljevski tron doveli na križ!

Zašto Isus šuti? Zašto ne spasi sam sebe od križa, a narod od Rimljana? Onda bi povjerovali! Povjerovali bi u koga? U Boga moćnoga koji pobjeđuje i ponižava protivnike? Koji uzvraća udarac na udarac, koji izaziva strah? To nije Bog Isusa Krista! Time bi poništio svrhu poslanja koje je imao na zemlji: pokazati svijetu lice Božje – da je on dobri Otac nebeski. Time bi Isus potvrdio sliku koju o Bogu imaju vjerski vođe i onaj dio naroda koji rješenje problema vidi u sili. Isus je, naprotiv, cijeli život propovijedao drugačijega Boga.

Strahota traje i danas

Bog u svojoj svemoći ne čini što god hoće, nego je prema svojim stvorovima neizmjeran i nenadmašan u ljubavi. Toliko ljubi da će učiniti sve kako bi čovjek rastao. Pa i služiti mu. Ne služe li roditelji djeci? Tako i on čini, i to prvi, jer čovjek, pa i ljudski roditelji, tek su na njegovu sliku! Svi ovi koji Isusa uokolo križa ismijavaju zapravo i sami su nosili križeve i služili svojoj djeci jer ih vole i brinu se za njih, ali nitko od njih nije prepoznao istinu njegova križa. Otčevu bol. Ponižavaju ga. Iako je nad Isusovom glavom natpis Kralj židovski, nitko od njih u tome ne prepoznaje istinu, misle da se radi o ispisanoj poruzi pa se pridružuju ruganjem.

Tu je strahota prizora: Bog koji je raspet i šuti, ljudi koji gledaju i ne shvaćaju! No strahota nije bila prisutna samo onoga dana. Traje i danas kad god oni koji su Isusovi bivaju progonjeni, lažno optuživani i blaćeni svakakvim izmišljotinama. Ili, još gore, kada oni koji na sebe stavljaju znak Isusova križa srljaju prema prvim mjestima, gdje god onaj tko ispovijeda Isusovo ime gaji žudnju za dominacijom, mržnju…

Tek na križu došao na svoje

Pokraj Isusa dva razbojnika! Prvi uopće ne shvaća što se događa; želi dolje s križa: neka ih Isus oslobodi nevolje! Ne primjećuje da je upravo to zaslužio. Ne vidi kako ga i ovamo, u zasluženu kaznu osobno prati – Bog! U najtežim trenutcima mu je blizu, čak i u sramotnoj i zastrašujućoj kazni križa! Sin Božji ne će ustuknuti pred sramoćenjem i zastrašivanjem. Prvi razbojnik ne vidi i zato nema riječi zahvale; križ za njega ostaje samo mjesto muke i ništa više. I onaj drugi je razbojnik, ali ne očekuje privid spasenja, priznaje kako mu je na križu mjesto – tek sad je došao na svoje! Ovamo ga je doveo njegov životni put, bezbroj pogrješnih odabira koje je slijedio. No upravo na križu doživjet će istinsko spasenja jer umije cijeniti Isusovu prisutnost u tim trenutcima. Shvaća: Isus ne bi trebao biti pokraj njega, ali jest. Zavolio je tu prisutnost, ugodno mu je njegovo društvo. Priznaje ga Kraljem i želi biti s njim: »Sjeti me se kad dođeš u svoje kraljevstvo!«

Svrstavanje pod križem

Da bi stigao do Njegovih, opterećenih grijesima i besmislom, Sin Božji i sȃm je prihvatio križ. Preko križa dostiže svoje, dolazi do onih koji su na Njegovu sliku. Njima, u kojima ta slika blijedi, otkriva iskonsko lice Otca nebeskoga. Križ je, stoga, trenutak istine. S njega, mučnoga i krvavoga, blista neshvatljiva blizina i ljubav Božja: On je dobri Otac! Nije mu trebao naš aplauz. Želi istinu. Zato što je trenutak istine o najvećoj ljubavi, križ je Isusova kruna. Ljubav kraljuje! No, poradi toga što je trenutak istine, on je Njegovima ispit! Jer Isusu je križ bio raskršće na kojem se svrstao uz svoje – za nas. I Njegovi se pred križem svrstavaju – kroz život ići s Njime ili bez Njega. Za ljubav ili protiv nje. Za Njegovo kraljevanje u nama i po nama, ili protiv njega.

Susret na vrhu znanosti i religije?

Dr. fra Luka Marković
»Kako kažu mnogi znanstvenici, da su naši prirodni zakoni bili malo drugačiji, imali bismo savršen svemir, ali ne i razumsko ljudsko stvorenje. Takvo poimanje ne govori o Božjoj nemoći, nego o njegovoj odluci da pusti sve u slobodu, s time da će u konačnici sve sjesti na svoje mjesto.«
»Znanstvenik je uspio mukotrpnim i znanstvenim radom ovladati brdima neznanja. Na putu je da osvoji i vrh. Kad se uspne na sam vrh, pozdravit će ga tamo grupa mistika i utemeljitelja religija, koji su ga iščekivali već nekoliko tisuća godina«, progovara veliki znanstvenik Jastrow.

Poznati židovski filozof Martin Buber na vrlo dojmljiv način progovara o tome da bi bilo ponajbolje riječ Bog jedno vrijeme uopće ne upotrebljavati jer smo je našim ljudskim shvaćanjem i djelima oblatili. Ali – nastavlja Buber – budući da je šutnja o Bogu nemoguća, ponajbolje je tu riječ dići iz kaljuže u koju smo je uvalili i očistiti od svih nakupina povijesne prljavštine. Novija teologija i dalje govori o Bogu kao osobi koja stoji nasuprot čovjeku, ali izričito naglašava da ta osobnost nadilazi obično poimanje osobnosti koja se veže uz ljudsko stvorenje. Odveć antropomorfno shvaćanje Boga kao osobe može dovesti vjernika do toga da se prema njemu odnosi kao prema čovjeku od kojega želi imati samo korist. Boga se ne može voljeti kao ljudsku osobu jer on uključuje višu razinu ljubavi i dobrote, onu koja obuhvaća sav stvoreni svijet, koja je utemeljena više na davanju negoli na primanju.

Čovjek je oduvijek imao osjećaj za osobnoga Boga

Tomaš Halik upozorava na važno povijesno iskustvo ljudskoga stvorenja koje se kroz molitvu obraća Bogu, i to ne samo u kršćanstvu, nego i u drugim religijama. To upućuje na to da je čovjek oduvijek imao osjećaj da Bog nije samo amorfna kozmička sila, nego i netko tko stoji nasuprot njemu, netko tko ga je upravo htio kao osobu, netko tko je htio razumsko, svjesno stvorenje s kojim može komunicirati – premda, istina, na drugačijoj razini nego što komuniciraju dvije ljudske osobe. Poznati fizičar i biokemičar, nobelovac Francis Crick svojedobno je iznio tezu kako je i sama Zemlja bila »zaražena životom« (panspermija). On, istina, govori da su to učinile neke više civilizacije iz svemira. Vjernik takvo mišljenje može mirno prihvatiti, pozivajući se na to da je to ipak djelo Boga koji je usadio mogućnost života, koji je u konačnici, kako govori Biblija, želio svijet i čovjeka, stvorenje s kojim će moći biti u dijalogu oko spasenja svega.

U tom se kontekstu može shvatiti i nastanak čitavoga svemira, kojim Bog nije upravljao kao što zanatlija upravlja predmetom koji kontinuirano obrađuje. I svemir i čovjek imali su određenu slobodu, u kojoj su se razvijali, otuđujući se od vremena do vremena od svoga tvorca, od onoga željenoga plana. Samo se tako mogu shvatiti i sve prirodne nepogode koje odnose tolike nevine ljudske živote, ali i pojava čovjeka. Jer, kako kažu mnogi znanstvenici, da su naši prirodni zakoni bili malo drugačiji, imali bismo savršen svemir, ali ne i razumsko ljudsko stvorenje.

Isus još uvijek vapi s križa

Takvo poimanje ne govori o Božjoj nemoći, nego o njegovoj odluci da pusti sve u slobodu, s tim da će u konačnici sve sjesti na svoje mjesto. Utoliko bi danas trebalo više pozornosti posvetiti razmišljanjima Teilharda de Chardina, koji u biblijskom duhu govori da Bog zove čovjeka i svijet k sebi, ali bez prisile, uvažavajući darovanu im slobodu. Zato se može poći od pretpostavke da će svijet i čovjek i uza sva vrludanja, upravo zahvaljujući Božjoj prisutnosti u svemu, jednoga dana završiti u njegovu okrilju.

Samo se u tom kontekstu može shvatiti Isusovo prihvaćanje križa, i to ne samo kao spasiteljski čin, nego i kao izraz božanske ljubavi koja upućuje na pravi put. Naime, kako kaže filozof i teolog Johann Baptist Metzt, Isus još uvijek vapi s križa jer potpuna realizacija ljubavi u svijetu još uvijek nije oslobodila čovjeka patnje. Isus na križu govori o tome da i Bog pati zajedno sa stvorenim svijetom jer je mnogo toga, zahvaljujući slobodi, krenulo u drugom smjeru od onoga koji je on želio. Isus svojom žrtvom na križu upozorava na još jednu bitnu činjenicu u stvorenom svijetu, na činjenicu da svijet i uz otkupljenje još uvijek nije u potpunosti ovdje i sada izbavljen, da destrukcija (zlo) još uvijek nije dokraja poražena. Ipak, unatoč svemu, mnogi kršćanski teolozi kroz povijest upozoravaju da čovjek ne smije izgubiti nadu da će darovana sloboda i ovdje na zemlji biti jednoga dana realizirana u ljubavi.

Dovoljno razloga za religioznost

Istina, neki od istraživača mozga danas pokušavaju sugerirati da čovjek nema slobode pa ne može biti ni odgovoran ni zaslužan. Na sreću, većina znanstvenika još je uvijek mišljenja da je čovjek slobodno stvorenje dokle god se može odlučiti između dvije stvari. Kršćanski gledano, čovjek je slobodan dokle god se može odlučiti između dobra i zla, između destrukcije i ljubavi. Jedan od najpoznatijih istraživača mozga Michael Madeja u svom djelu »Das kleine Buch vom Gehirn« (Knjižica o mozgu) upozorava da je neuroznanost samo jedno područje od mnogih koji se bave proučavanjem čovjeka, njegove slobodne volje i utjecaja mozga. Po njegovu mišljenju iz vida se ne smiju izgubiti razmišljanja filozofa, teologa i sociologa. Naime, samim uvidom u funkcioniranje ljudskoga mozga ne može se shvatiti kompletna realnost vezana uz ljudsko stvorenje: »Ima li drugih čimbenika koji utječu na čovjekovu odluku, na primjer čovjekova duša, pitanje je vjere i leži izvan spoznajnoga područja istraživača mozga. Istina je da dijelovi mozga sudjeluju u procesu odluka, ali to ne može isključiti druge faktore.« To vrijedi i za fenomen ljudske svijesti, koja se ne može izričito vezati samo uz rad mozga. Jer u procesu sudjeluje kompletno ljudsko stvorenje, koje je upravo zahvaljujući toj svijesti nešto posebno u stvorenom svijetu.

Znanost ničim nije dokazala, kako kaže Michael Hanlon, da su ljudska slobodna volja i razum produkt materijalnoga rada ljudskoga mozga. Takvim materijalističkim i redukcionističkim pogledima na svijet suprotstavlja se i poznati filozof Ronald Dworkin. Iako se kod njega ne može govoriti o vjeri u personalnoga Boga u duhu objavljenih religija, on zastupa mišljenje da čovjek ima dovoljno razloga biti religiozan: »Religija je temeljni, sveobuhvatni, specifični pogled na svijet koji kaže da sve prožima inherentna, objektivna Vrijednost, da svemir i njegova stvorenja zovu na strahopoštovanje, da ljudski život ima smisla, kao i to da u svemiru postoji red.«

Einsteinova vjera u transcendentalnu Vrijednost

Za razliku od Richarda Dawkinsa, poznatoga engleskoga materijalističkoga redukcionista, Dworkin u Einsteinovu strahopoštovanju prema svemiru i događanjima u njemu vidi jedan vid religioznosti, a ne samo fasciniranost fizikalnim zakonima. »Einstein je čvrsto vjerovao u to da je svemir prožet transcendentalnom, objektivnom Vrijednošću.« To je i bio razlog da se osjećao religioznim, iako ne u smislu personalnoga Boga objavljenih religija.

Dawkins precjenjuje ulogu prirodnih znanosti u pojašnjenju svijeta. U prilog tomu idu i riječi jednoga od najpoznatijih fizičara svijeta, Richarda Feynmana, koji upozorava da je zadaća fizike pojasniti, ako je to uopće dokraja moguće, kako stvari funkcioniraju, ali ne i zašto tako funkcioniraju. To pitanje nadilazi spoznajne mogućnosti prirodnih znanosti i spada više u područje filozofije i teologije. Ako se pojedini znanstvenici i mogu pomiriti s mišljenjem Bertranda Russella da je svemir takav kakav jest samo zagonetna slučajnost, ima i onih koji u svemu traže dublji smisao. A on može ležati i u religijskim tumačenjima, ako ona ne isključuju ozbiljne znanstvene teorije.

Uvođenje pojma duhovnoga u fiziku

Koliko je znanost podložna povremenim korekcijama najbolje pokazuje kvantna mehanika. Einstein, koji je svojom teorijom relativnosti upotpunio Newtonovu fiziku o kretanju krupnih tijela u odnosu na promatrača, nikako nije mogao prihvatiti rezultate kvantne fizike, koja upućuje na to da se svijet mikrokozmosa, sitnih čestica, ponaša drugačije od svijeta krupnih tijela. Teško je bilo prihvatiti činjenicu da se čestice, za razliku od krupnih tijela, ne ponašaju deterministički, nego se kreću nepredvidivo, da stoje u uskoj povezanosti i na najvećim razdaljinama, da mogu istodobno biti na više mjesta i da ponekad djeluju poput duhova. Upravo je to ponukalo zbunjenoga Einsteina da izgovori one glasovite riječi da ne vjeruje da se Stari (Bog) kocka, ili da mu sve to djeluje poput utvara (»spukhaft«).

Kvantna fizika upozorava na to da se više ne može govoriti na svim razinama materije o mogućnostima egzaktne sigurnosti mjerenja. Na to je ponajbolje upozorio slavni fizičar Heisenberg uvođenjem u fiziku principa neizvjesnosti umjesto determinističke sigurnosti. Još dalje će otići fizičar David Bohm upozoravajući na to da dolazi vrijeme u kojem se znanstvenici ne će moći više baviti samo matematikom, nego i metaforama i analogijama. A to znači filozofijom i teologijom, kao i drugima granama koje izučavaju svijet i čovjeka. Bohma poneki znanstvenici, zbog njegove teorije o »implicitnom redu«, nazivaju i new-age-fizičarom, predbacujući mu da je u fiziku uveo pojam duhovnoga. Bohm i sam potvrđuje takva razmišljanja, upozoravajući na to da zbog dubljega shvaćanja u istraživanju svijeta i života, osim biologa, kemičara i fizičara treba početi uvažavati i razmišljanja filozofa, teologa i umjetnika. To je nužno, misli spomenuti autor, jer se iza ovoga vidljivoga i opipljivoga fizikalnoga svijeta krije onaj dublji smisao, implicitni red, koji upućuje na međusobnu povezanost svega u svemiru.

Ateizam – sve dok srce ne osjeti Božju prisutnost

Još jasnije o tome progovara veliki znanstvenik Robert Jastrow kad predbacuje prirodoznanstvenicima nespremnost i nesposobnost bavljenja graničnim pitanjima ljudske egzistencije, koja nisu vezana samo uz materijalno. Na što misli najbolje pokazuju njegove riječi: »Znanstvenik je uspio mukotrpnim i znanstvenim radom ovladati brdima neznanja. Na putu je da osvoji i vrh. Kad se uspne na sam vrh, pozdravit će ga tamo grupa mistika i utemeljitelja religija, koji su ga iščekivali već nekoliko tisuća godina.« U tom kontekstu svakako je zanimljivo razmišljanje velikoga filozofa Blaisea Pascala, koji u prvi plan stavlja osobni doživljaj Boga, koji je moguć samo kad mu se čovjek iznutra otvori, kad otvori srce za taj mistični susret i dopusti da bude dirnut. Jer srce, ona najintimnija čovjekova potreba, osjeća Božju prisutnost, a ne razum. U tom se smislu s Pascalom može reći da je i ateizam odraz razuma i duha, ali samo do određenoga trenutka, dok čovjek ne osjeti Božju prisutnost.

Kako piše teolog Hans Kessler u svojoj knjizi »Evolution und Schöpfung in neuer Sicht« (Evolucija i stvorenje s novoga gledišta), postoji »nešto« što izmiče svakodnevnom iskustvu i nadilazi znanstvena istraživanja, što se čovjeku od vremena do vremena na svoj način obraća. Kessler upućuje na jedan fascinantan, mistični doživljaj velikoga kršćanskoga filozofa Tome Akvinskoga. Potresen došao je u svoj sobičak, stavio sav svoj pribor za pisanje na stranu, obraćajući se onima koji su željeli saznati zašto to čini. »Ne mogu više, jer sve što sam napisao izgleda mi previše jednostavno.«

Protivljenje materijalističkim redukcionistima

I Pascal i Toma upućuju na to da osim onoga »osjetilnoga, pojavnoga i empirijsko-znanstvenoga iskustva« postoji i ono nutarnje, mistično, koje je usađeno u ljudsko srce, u njegov čitav bitak. I čovjek ga može doživjeti samo ako ga je spreman susresti svim bićem. Upravo zbog osjećaja te fascinantne prisutnosti duhovne sile u svemiru, svijetu i čovjeku, koja nadilazi fizičku stvarnost, Bohm i Jastrow, kao i mnogi drugi prirodoznanstvenici, protive se materijalističkim redukcionistima te upućuju na nužnost suradnje znanosti i teoloških disciplina u procesu prave spoznaje svijeta i života.

O tome je svojim istraživačkim djelovanjem progovorio poznati teolog i znanstvenik (geolog, antropolog, paleontolog) Teilhard de Chardin, upozoravajući na to da se čitav proces evolucije u svemiru i životu ne može razumjeti bez duhovnih kategorija. Jer čista materijalistička slučajnost previše je slučajna da bismo samo njom mogli sve objasniti. Izvlačenje brojeva iz kutije kod igre na sreću (loto) doista je slučajnost, ali je unatoč tomu čovjek morao programirati stroj da jednoga dana ipak dođe do dobitka. I to bez njegova neprestanoga miješanja kod izvlačenja brojeva. U tom smislu moglo bi se shvatiti da i ona evolucijska slučajnost, od prvoga praska do pojave života i ljudskoga svjesnoga, razumskoga stvorenja, ne zahtijeva neprestano Božje miješanje, kako bi to htjeli kršćanski kreacionisti, koji svaku znanstvenu prazninu žele popuniti Božjim uplitanjem. Na tu opasnost upućuju mnogi religiozni znanstvenici. Problem je takvoga razmišljanja što uvijek daje hranu agresivnim ateistima da ironično okrive Boga za sve promašaje u razvoju, pa i za ona destruktivna svojstva prirode i čovjeka.

Ne zaboraviti Sokrata koji zna da ništa ne zna

Nasuprot takvu razmišljanju, misli spomenuti teolog Kessler naslanjajući se na Chardina, moguće je govoriti o tome da je Bog darovao stvarima vlastitu dinamiku te da sve što se u prirodi i međuljudskim odnosima događa nije uvijek i njegova volja. A o Bogu kao tvorcu svega, uvažavajući domete evolucije, čovjek ima pravo govoriti jer ona ne će moći nikada pojasniti kako je moguće da stvari kvalitetno postaju drugačije. Jedna od najvećih zagonetaka svakako je pojava života iz mrtve materije i ljudskoga stvorenja, koje, kako kažu upravo neki neuroznanstvenici, čini se da u samom sebi ima usađen religijski kod. Na kraju bi se s otcem zapadne znanosti Francisom Baconom moglo reći da je znanje moć. Samo znanstvenici pritom ne smiju zaboraviti ni na onu Sokratovu izreku da zna da ništa ne zna. Jer u svijetu ima još uvijek puno toga što treba otkriti i pojasniti. Možda se jednoga dana doista, kako je dojmljivo rekao Jastrow, na nekom vrhu istraživanja susretnu znanost i religija. A to bi se, zahvaljujući kvantnoj fizici, ubrzo moglo i dogoditi – smatra poznati teolog, filozof i psiholog Eugen Drewermann.

ZAVRŠETAK

Prijatelji Božji

“Prijatelji Božji” naslov je slikovnice i bojanke o hrvatskim svecima i blaženicima koju je svojom dječjom rukom narisala i opisala osnovnoškolka Ana Bušnja iz Zagreba.

Slikovnica, objavljena u biblioteci Mala Makova knjižnica, donosi crteže i tekstove o svetima Nikoli Taveliću, Leopoldu Bogdanu Mandiću i Marku Križevčaninu te o blaženima Alojziju Stepincu, Mariji Petković i Ivanu Merzu.

Uz slikovnicu dolazi i bojanka u kojoj djeca svojom rukom i na svoj način mogu obojiti njezine crteže i sama napisati poneki redak o hrvatskim “prijateljima Božjim”.

NAJNOVIJE OBJAVE

MAGAZIN PRILIKA