U POVODU 460. GODIŠNJICE ROĐENJA ZA NEBO BLAŽENE OZANE KOTORSKE Za pastoral šutnje i slušanja srcem

Bl. Ozana Kotorska (25. studenoga 1493. - 27. travnja 1565.) rođena je kao Katarina Kosić u siromašnoj pastirskoj pravoslavnoj obitelji u selu Relezima u blizini Podgorice. Viđenja Isusa u djetinjstvu potaknula su u njoj želju da ode u Kotor i da bolje upozna vjeru. Želja joj se ispunila kad je imala 14 godina. U obitelji Alaksandra Buča primila je pouku u katoličkoj vjeri i sakramente. Godine 1514. od mjesnoga je biskupa dobila dopuštenje da živi kao »zazidana djevica«, na način posvećenoga života koji je u ono doba u Kotoru već bio poznat. Život zazidanih djevica sastojao se od molitve, razmatranja i pokore, u omanjoj sobici koja je imala jedan jedini otvor prema svetištu crkve. Takvim je životom blaženica živjela više od 50 godina. Ime Ozana dobila je kad je postala članicom trećega dominikanskoga reda. Zbog molitava na njihove nakane te pouzdanja i hrabrosti koje im je ulijevala građani Kotora smatrali su je svojom najvećom kćerju, a dominikanci su pobožnost prema njoj proširili i u druge europske zemlje. Blaženom ju je proglasio papa Pio XI. 21. prosinca 1927.

Stanislav Šota

Ove se godine, 27. travnja, slavi 460. godišnjica smrti blažene Ozane Kotorske, koja i danas, nakon toliko vremena, nadahnjuje uzornim svetačkim životom, kako za osobno produbljivanje vjere i nasljedovanje Gospodina tako i za traganje za esencijalnim koracima crkvenoga pastoralnoga djelovanja, u svijetu »huke i buke«, posebice u svjetlu trogodišnjega svecrkvenoga promišljanja o sinodnosti. Nije novost da se svijet »huke i buke« uspješno »nastanio« i u samoj Crkvi, u njezinu životu, napose radu. Bl. Ozana svetica je distanciranosti, »zazidanosti«, odmaka od ljudi, a opet uvijek otvorena dijalogu s onima koji bi u njezinoj riječi i susretu s njom tražili riječ utjehe i živoga Boga. Kao takva ona sve u Crkvi nuka na promišljanje o pastoralu šutnje i slušanja.

»Pametno može govoriti samo onaj tko zna šutjeti«

Taylor Caldwell u svojem romanu »Moje srce sluša« navodi da u ovom današnjem svijetu zaprepašćuje to da se uzajamno ne slušamo: »Nitko nema vremena da vas sasluša, čak ni oni koji vas vole i koji bi bili spremni umrijeti za vas.« Samo u šutnji i slušanjem dospijevamo pred Boga, samo smo tako sposobni osluhnuti Božju volju. Slušanje i šutnja čini čovjeka budnim (zamišljenim), pažljivim, ozbiljnim, raspoloženim, osjećajnim i neometanim u usredotočenosti na bitno. Kontemplativna dimenzija života, ona koja šuti i sluša, širom otvara vrata evangelizacijskomu i pastoralnomu djelovanju.

Sinodski će duh prožeti cijelu Crkvu ako u procesu razlučivanja, općenito cjelokupnoga njezina života i pastoralnoga rada, ponajprije njezini pastiri, biskupi i svećenici nastoje njegovati šutnju i slušanje, kao što je šutnja i slušanje bl. Ozane bila temelj njezine svetosti

U Svetom pismu na brojnim mjestima nalazimo govor i poruku da je važno šutjeti: šutjeti pred Bogom, šutjeti pred ljudima, njegovati i prepoznati šutnju kao vrlo važnu dimenziju ljudskoga, napose vjerničkoga života. Romano Guardini o šutnji kaže: »Čovjekov se život odvija između šutnje i govora; između tišine i riječi. Pametno može govoriti samo onaj tko zna šutjeti; pravilno šutjeti može samo onaj tko zna govoriti.« Šutnja je prvi čin ljubavi, nezaobilazna dimenzija dijaloga i dobre komunikacije. Znati šutjeti, pustiti da drugi kažu sve što nose u srcu i na duši, ne prekidati drugoga tijekom govora i razgovora, znači znati slušati ušima i srcem. Ako u pastoralnom djelovanju svećenik ne zna šutjeti, ako ne raste u konstruktivnoj šutnji, vrlo brzo obolijeva i njegov navještaj i njegovo evangelizacijsko nastojanje.

Mnoge krize proizlaze iz odsutnosti slušanja

Papa Franjo u »Gaudete et exsultate« istaknuo je da današnji pastoral ne može postojati bez šutnje. Svećenik, ako želi napredovati u osobnoj svetosti i pastoralnoj revnosti, mora njegovati šutnju. Prema »Direktoriju za službu i život prezbitera« glavni je prioritet u svećenikovu životu obilje trenutaka šutnje jer svećenikova šutnja otkriva i očituje puninu vjere što je nosi u srcu.

U Crkvi postoji velika potreba da jedni druge slušamo. Slušanje je najdragocjeniji i najplodonosniji dar koji možemo dati jedni drugima. Službu i pastoral slušanjem povjerio nam je Isus koji je bio slušatelj »par excellence«. Prva služba koju smo pozvani ostvarivati u zajednici jest služba slušanja. Tko ne zna slušati vjernike, ne može slušati ni Boga. Mnoge današnje krize u pastoralu i evangelizaciji nastale su zbog odsutnosti slušanja i spremnosti na posluh. Slušanje je važno u pastoralnom djelovanju jer nas Bog neprestano poziva, želi nam biti pratitelj i središte kako ne bismo izgubili cilj evangelizacijskoga djelovanja Crkve. U buli »Misericordiae vultus« kojom je proglasio izvanredni jubilej milosrđa papa Franjo je istaknuo: »Bog se ne umara pružati ruku. Uvijek je spreman slušati. I ja sam spreman slušati, zajedno sa svojom braćom biskupima i svećenicima.«

Jedino se slušanjem dopire do drugoga

Slušati znači svakomu vjerniku dati ime i lice. Crkva i nova evangelizacija vape za pastoralnim djelatnicima koji znaju slušati, odnosno saslušati, u suprotnom se nerijetko događa »duolog«: dvije strane govore, ali se ne susreću. Govoreći u apostolskoj pobudnici »Evangelii gaudium« o snazi, vrijednosti i važnosti pastorala slušanjem, papa Franjo je istaknuo kako današnja Crkva mora biti zajednica koja sluša uhom srca. Na pastoral slušanjem posebno je potaknuo biskupe koji su pozvani u povjerenim im Crkvama promicati misijsko zajedništvo, u određenim okolnostima ići naprijed, pokazati put, jednostavno biti milosrdnom blizinom usred stada, njegovati oblike dijaloga, posebice biti osoba koja sasluša sve, a ne samo neke, one koji su uvijek spremni reći ono što on želi čuti. »Slušanje je prije svega sposobnost srca koja omogućuje onu blizinu bez koje nema pravoga duhovnoga susreta. Slušanje nam pomaže naći prikladnu gestu i riječ koja pokazuje da nismo tek puki promatrači.

Slušati znači svakomu vjerniku dati ime i lice. Crkva i nova evangelizacija vape za pastoralnim djelatnicima koji znaju slušati, odnosno saslušati, u suprotnom se nerijetko događa »duolog«: dvije strane govore, ali se ne susreću

Jedino tim slušanjem punim poštovanja, slušanjem u kojem smo sposobni uživjeti se u svijet drugoga čovjeka i s njim suosjećati, moguće je pronaći putove koji vode do istinskoga rasta i moguće je kod drugoga probuditi želju za kršćanskim idealom, želju da se potpuno odgovori na Božju ljubav i težnju da ono što je Bog posijao urodi sve većim plodom«, poručio je papa Franjo u br. 171.

Sveti Augustin pozivao je da slušamo srcem (»corde audire«), da primamo riječi ne izvanjskim ušima, nego na duhovan način u srcima: »Nemojte imati srce u ušima, nego uši u srcu.« U pobudnici o mladima papa Franjo je istaknuo kako je u pastoralu važno njegovati pastoral slušanjem jer mladi očekuju Crkvu koja više sluša, koja je ponizna u slušanju, koja dopušta da joj se proturječi, koja ne prestaje slušati mladoga čovjeka u susretu s evanđeoskom istinom (»Christus vivit«, br. 41). Za papu Franju slušanje je pokazatelj poželjne, empatične, ponizne Crkve, Crkve koja se zna uživjeti u život svakoga pojedinca.

Šutjeti u nutrini, potom prignuti uho…

Istinski sluša samo onaj tko istinski ljubi jer je ljubav preduvjet i temelj slušanja. Ljubav otvara uho za ljubljenoga, za njegovu riječ, njegovu želju, njegov život. Kao što postoji povezanost između slušanja riječi i vjere, tako je nužna važnost slušanja u procesu evangelizacije pastoralnoga djelovanja. Pastoral slušanjem udaljava čovjeka od predrasuda, preduvjerenja i generaliziranja. Slušanje nam omogućuje da se vježbamo u umijeću razlučivanja. Za slušanje je potrebna krjepost strpljivosti, kao i sposobnost dopustiti da nas istina o drugome iznenadi, oplemeni, obogati, pa i promijeni. Pastoral konstruktivnim slušanjem znači biti strpljiv, razborit, nenametljiv u stajalištima, snagom i duhom evanđelja rasuđivati i razlučivati okolnosti, osobe i događaje, biti odvažan u iznošenju evanđeoske istine i pri tome biti blag, pun empatije i dobrote utemeljene u ljubavi.

Suvremenim pastirima na putu sinodskoga hoda, kako bi mogli najprije njegovati razgovor u Duhu, potrebno je najprije šutjeti u nutrini, zatim prignuti uho i pomno osluškivati i slušati. Sinodski će duh prožeti cijelu Crkvu ako u procesu razlučivanja, općenito cjelokupnoga njezina života i pastoralnoga rada, ponajprije njezini pastiri, biskupi i svećenici nastoje njegovati šutnju i slušanje, kao što je šutnja i slušanje bl. Ozane bila temelj njezine svetosti.

Svećenici – najuspješniji kad slušaju

O važnosti pastorala slušanjem govori i Kongregacija (danas Dikasterij) za kler u temeljnom dokumentu (»Ratio fundamentalis«) o svećeničkom odgoju i izobrazbi kada naglašava da svećenički kandidati moraju shvatiti, učiti, odlučiti cjeloživotno živjeti, rasti i sazrijevati u »povjerljivu slušanju«. Pastoral slušanjem važan je stoga što slušanjem uočavamo posebnost, specifičnost, narav, sadržaj potrebnoga pristupa i djelovanja. Kao što ljubav prema Bogu započinje slušanjem njegove riječi, tako i početak ljubavi prema bratu čovjeku započinje spremnošću čuti ga. Ne čuti drugoga i njegove potrebe na određeni način znači ubrzati umiranje njegova duhovnoga života. Ne htjeti slušati, ne htjeti odgovoriti, odbaciti razgovor i susret znak je negiranja čovjekova (vjerničkoga) dostojanstva. Iz retrospektive pastoralnoga djelovanja mnogi će svećenici utvrditi da su najviše pastoralnoga uspjeha imali u osobnom susretu upravo slušajući – slušajući strpljivo vjernike, darujući im »vlastito« vrijeme.